Luc Childéric dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pälskling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 471
P

Pälskling

Är det någon som har åsikter eller erfarenheter av Luc Childéric sadlar?

Jag skulle vilja veta om denna sadel är så bra som det påstås. Jag är skeptisk till att sadeln är syntetstoppad och förmodligen har syntetbom?

Den aktuella modellen heter "DAC".

Sv: Luc Childéric dressyr

Har du sett en sån i verkligheten? Sadeln såg ju väldigt fin ut men jag har faktiskt int hört talas om märket.... men hyfsad måste den ju va med tanke på priset... :eek:

Jag har provridit sadeln, som verkligen skiljer sig från de flesta dressyrsadlar. Den har rundbossor och ligger väldigt nära hästen, man sitter mer i hästen än på. Dessutom ska den ge mer frihet för hästen och vara väldigt väl anpassad med tanke på häst och ryttares anatomi och balans.

Med tanke på priset och mina egna kunskaper och erfarenheter av diverse sadlar ville jag ha mer "kött på benen" innan vi bestämmer vilken sadel hästen ska få.

Chilideric är ett litet modemärke som huserar främst i Stockholmsområdets norra delar. Själv tycker jag den verkar lite överreklamerad och lite åt överpris till, men det är en personlig reflektion.

Att det är ett stockholmskt modemärke behöver ju inte betyda att sadeln är sämre... egentligen vill jag veta om den är bra eller dålig.

Priset kan jag hålla med om ligger i överkant särskilt om det är så att bommen är tillverkad av plast.

Med just syntetstoppning känns det som om utveckligen har gått ordetligt framåt den senaste tiden bland de lite dyrare märkena.

jag ville mest klargöra för de som aldrig hört talas om childeric hur det låg till. :-)

är det syntetbom är det nog riktigt överpris. det jag kunnat se kvalitetsmässigt är att de inte vart så mkt bättre i skinn och sömmar än sadlar som är billigare.

jag har också ridit i deras dressyrsadlar, fantastiskt sköna!
Återförsäljaren hade iofs häst i mitt förra stall, men de sadlar hon hade salufört hade bara nöjda kunder!

har en kompis som hade en childeric men hon sålde den för den var alldeles för den låg bara an mot hästens rygg i fram- och bakkant och inte på mitten. verkar annars sköna är ju lite lika amerigo :love:

Jo Childeric har ju blivit mycket populärare sedan Minna började använda den på Sack.. Men då ska man komma ihåg att hon hade himla mycket sadelproblem med honom och i sista alternativ så frågade hon om hon kunde på låna ena stallskötaren/bedridarelevens Childeric på skojs skulle och då passa den perfekt.. Så det var inget självklart val för henne från början! Och beridar eleven sålde så småningom sin sadel och tänker inte köpa en ny(fastän hon tycker det är den absolut bästa sadeln hon haft, hon har nu en jaguar och har haft amerigo och röösli också) eftersom det är så många tränare som är så anti den sadeln och vill därför inte hoppa upp och rida ens häst om det skulle behövas!!
Men alla som jag har pratat med verkar trivas i sina.. Var lite intresserad av en sådan till min förut men den var för lång!

Jag väntar på leverans på min och det är absolut den bästa sadel jag någonsin suttit. Min tränare har en sådan med och helnöjd. Om den inte ligger bra på hästen så reklamerar man, inprovningen görs supernoga så blir det fel så säger man till!

Det där verkar vara överpris? Min kommer att kosta 24500 och det där måste ju bli mer?

Jag har också fått en prisuppgift på 24 - 25 000 kr. Dock tycker jag att det är ett överpris ändå om det är så att sadeln har en syntetbom. Vet du vilken bom det är i sadeln?

Jag visste inte att Minna Telde red i en Childeric, men jag undrar varför så många tränare är anti sadeln? Har de provat den?

Det var vår tränare som rekommenderade sadeln, tidigare hade han Röösli men tycker att hans hästar går mycket bättre och friare med Childeric. Vad är det för invändningar tränarna har?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur