Lucern nu i hökrisen

horsev

Trådstartare
Hej, min häst får mestadels lucern i sitt kraftfoder. Nu under hökrisen så är allt lucern där jag bor slutsålt och leveranserna till de butiker jag frågat kommer troligen inte förens v32 här i Sthlm. Om det ens blir något. Hur gör ni med samma problem? Vet ni någon som säljer lucern eller ersätter ni lucernet med något annat foder? Isåfall, vad för foder? Vet att många bunkrat upp med flera säckar i förväg för att slippa det här eländet.
 
Hej, min häst får mestadels lucern i sitt kraftfoder. Nu under hökrisen så är allt lucern där jag bor slutsålt och leveranserna till de butiker jag frågat kommer troligen inte förens v32 här i Sthlm. Om det ens blir något. Hur gör ni med samma problem? Vet ni någon som säljer lucern eller ersätter ni lucernet med något annat foder? Isåfall, vad för foder? Vet att många bunkrat upp med flera säckar i förväg för att slippa det här eländet.
Jag beställde en pall just för att slippa paniken om det tar slut. Mina hästar får lusern även ett bra hö-år så det går åt i vilket fall. Sitter hellre med massor med säckar jag garanterat har användning för än tvingas panikköpa extrahö med okänd kvalitet ifall min leverantör inte kan leverera så mycket som jag är garanterad.
 
Här är det slut hos alla Granngården inom ett par timmars bilresa. Min lokala mataffär säljer Krafft och har än så länge hemma, men jag vet ju inte hur det ser ut när det väl tar slut. Jag, som inte vet säkert ännu (lär skicka in analys på höet, stallet har just fått första lasset av årets skörd från bonden...) att jag kommer att behöva men gissar att det finns en risk för det av flera skäl, har köpt på mig några balar. Ska nog köpa några till - lär inte vara några stora problem att bli av med om det visar sig under vintern att de inte går åt. Hellre det än att stå utan och se på när hästen faller ur.

Vet några som ger kompletteringsfoder som består till större delen av lucern istället för ren lucern nu, för att täcka upp hästens behov av protein i väntan på att få tag i lucern. Men det kanske inte är lika lyckat om en behöver ge lucern som just grovfoder, utan isf lär ju en fylla ut med annat för att tugga på, fibrer, bukfylla..
 
Det är just att folk bunkrar upp som gör att det är slut överallt, tyvärr.
Vi hade tur och fick tag på lusern hos en lokal butik som importerar. Lite dyrare men väldigt fin kvalitet!
Annars hade jag haft lite småpanik jag med, ger alltid lusern när de är uppstallade och även här är det slutsålt överallt annars inom rätt många mils radie.
 
Jag, som inte vet säkert ännu (lär skicka in analys på höet, stallet har just fått första lasset av årets skörd från bonden...) att jag kommer att behöva men gissar att det finns en risk för det av flera skäl, har köpt på mig några balar. Ska nog köpa några till - lär inte vara några stora problem att bli av med om det visar sig under vintern att de inte går åt. Hellre det än att stå utan och se på när hästen faller ur.

Eller ja, jag ger ju lucern i princip året runt, fast i små portioner (för att blanda med salt och mineraler) så det brukar knappt gå åt något. Men är beredd på att behöva ge mer än den pyttemängden framöver - hästen kommer att behöva mer protein än i fjol för pälssättning (fällde dåligt nu sist), och så ifall det behövs pga läget i övrigt. Tänker att jag vill ha hemma så att jag klarar mig iaf ett par månader ifall att, men kommer inte att köpa några pallar (inte plats att lagra stora mängder, inackorderad). Var ute jag kollade hagarna ikväll och ingenting växer i någon av dem ser det ut...
 
Jag har bokat en hel pall lusern. Det har varit restat, men förväntas komma in i nästa vecka eller möjligen veckan efter det. Och då hämtar jag den. De hade nästan en hel pall kvar på lagret också.
 
Här är lucern helt slut hos de flesta ÅF och de väntar på leverans.

Som akut lösning så länge, så Krafft har ett foder som heter performance low starch som är lucern och grönmjölsbaserat, kan det vara något?
 
Jag har en pall lucernpellets dvs 30 säckar (750 kg) i säkert förvar i vagnsskjulet! Kommer att ge det som proteintillskott i vinter istället för Krafft Muscle up. Jag kan då spara något på hö/silage utan att få dåligt samvete.

Om det skiter sig fullständigt med andraskörden så är planen att spä ut hö/silage med halm och ge mer lucern. 750 kg räcker ganska långt till 2,5 ponnyer.
 
Jag har just köpt lusern på Hööks, det fanns varken strå eller pelleterad lusern framme på Granngården i grannstaden.
 
Jag har beställt hem pall med lucern inför vintern. De vi köpte av sa att lucernpellets tar inte slut, då det mestadels tillverkas av importerade grödor. Vet inte om de var övermodiga när de sa det eller om det stämmer :).
 
Jag har beställt hem pall med lucern inför vintern. De vi köpte av sa att lucernpellets tar inte slut, då det mestadels tillverkas av importerade grödor. Vet inte om de var övermodiga när de sa det eller om det stämmer :).

Tror det kan vara övermod. Om inte vallsituationen hämtar sig en smula kommer det ju att gå åt groteska mängder lusern i vinter. En åtgång som nog kan vara svår att överblicka just nu, tror jag.
 
Tror det kan vara övermod. Om inte vallsituationen hämtar sig en smula kommer det ju att gå åt groteska mängder lusern i vinter. En åtgång som nog kan vara svår att överblicka just nu, tror jag.
Kan mycket väl vara så. Jag valde att ta det säkra före det osäkra och beställa hem redan nu. Vi fick bara halva hömängden mot vad vi brukar få (ev kan vi få lite mer senare), så det lär gå åt för oss.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 167
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö För bensin finns det ju ett par olika sajter där de som tankar själva kan rapportera in priset per liter, datumet de tankade samt...
Svar
3
· Visningar
1 104
Senast: KungTulle
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 952
Senast: Marie_Ozzy
·
Ekonomi & Juridik Tror ni att det skulle bli ett lukrativt företag? Kom att tänka på det när jag fick ett nyhetsbrev från Foderbilen, och i mitt huvud sa...
Svar
8
· Visningar
2 353
Senast: TinkerTant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp