lucern och betfor - bra el dåligt?

froggy

Trådstartare
Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full kondition och är bra musklad och tränas allsidigt. Hon tränas hårt ca 3 dagar i veckan (hoppning o dressyr) 2 dagar medelhårt arbete (uteridning) och ca 2 dagar lättarbete (promenad ute eller springa lös i ridhuset).

Hästen är ett litet ädelt halvblod med mycket energi. Hon är pigg och alert och reagerar kvickt på saker hon tycker är läskigt. Extremt tittig. Hennes energi nivå är bara positiv och går att arbeta med väldigt lätt genom kluriga övningar och få henne att tänka hela tiden.

Just nu får hon 11 kg ganska torrt hösilage (känns nästan som hö). Hon väger nog mellan 450 kg - 500 kg. När det blir kallare kommer hon få ca 14 kg hösilage och förhoppningsvis fri tillgång till halm...

Hon får ca 3 dl torr betfor på morgonen och 3 dl torr betfor och 1 matsked salt på kvällen. Betfor har jag valt pga att det är bra för magen har jag hört...
Jag funderar på att ge henne lite lucern hack för att hon inte ska bli tunn över ryggen (vilket hon har en tendens att bli på vintern). Förra vintern fick hon soja som funkade jätte bra! Men föredrar nog att ge lucern eftersom att jag läst om hur mycket skog som skövlas för att odla sojan...

Jag har funderat på att kanske ge henne lite havre. Men vad tror ni att det har för effekt rent näringsmässigt? Om hon blir piggare eller inte det vet jag inte. Vad hade ni gett om ni inte riktigt visste analysen på hösilaget. Men som sagt hästen är toppen fin i hull och muskler. Är som sagt bara orolig att hon ska fall ur på ryggen som hon gjort tidigare vintrar. Tänkte försöka förebygga det.... ;)
 
Sv: lucern och betfor - bra el dåligt?

Utan analys är det svårt att komplettera. Vad ska kompletteras?
 
Sv: lucern och betfor - bra el dåligt?

Utan analys är det svårt att komplettera. Vad ska kompletteras?

Neh jag vet.... :( Men jag tänkte mer på att det kanske inte är "skadligt" att ge betfor och lucern hack....

Tänkte att jag måste ju se till att hon inte faller ur i överlinjen. Då är det väl proteinen som fattas... Alltså tänkte jag lucern hack. Eller pelleterat lucern?? Vilket är bäst?

Jag tänkte på en annan sak. Läste någonstans att det är bra att ge något (minns inte riktigt om det var loppfrön eller linfrö eller vad sjutton det var) för att motverka sandkolik. Är ju jätte lerigt i hagarna nu när det har regnat då o då och hästen äter ju höt från marken... Så det kanske vore bra att ge henne något för att motverka sandkoliken? Hur tänker ni? Hon har såklart tillgång till vatten i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 992
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp