Lucky Point HE

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 073

athena

Trådstartare
Spanade in honom vid förra bruksprovet rent härstamningsmässigt (Leuthen I - Pilot - Landgraf I). Han fick också exteriörkritik som gjorde att jag hade honom som ett hett alternativ men tyvärr avbröt han provet. Ser nu i dagens Ridsport att han gjort en strålande insats i Tyskland så därför känns han ju högaktuell igen!

Därför undrar jag om det finsn ngn här som sett honom live och kan berätta lite mer?

Sv: Lucky Point HE

Såg honom hoppa fas 1 på bruksprovet och det var absolut ingen höjdare då. Att många av hingstarna skulle ha fått en massa "knottror" på ryggen tycker jag är lite egendomligt att jag inte hört iom att jag hade min egen hingst där, dessutom har jag svårt att tänka mig att de hade sin häst utan täcke i stallet (iom vädret det var då) så hur skulle den ha fått smitta på ryggen, dessutom måste det ha blommat upp snabbt iom att hoppningen var första dagen. Ibland blir man mkt undrande till vissa påstående. Vist kan oviljan den visade i hoppningen komma av något som stört den men tekniken var ju också dålig den påverkas ju knappast så markant. Nu hade den ju tydligen gått bra så då har den väl vuxit till sig och hittat sin kropp (och dragit upp frambenen som hängde markant innan)

Det finns alltid en förklaring till oväntat dåliga resultat och varför ifrågasätter du just detta ? Jag tycker inte att det är särkilt egendomligt att du inte hört - vem vill skrämma upp en massa andra hästtägare i onödan ? Knottror kan väl dessutom komma sig av att den just har täcke på ?

Dessutom har du ju i en annan tråd förklarat varför din häst gick dåligt på fyraårschampionatet nyligen, den blev väl störd av en krasch på framhoppningen - det kan ju ha varit ngt liknande för den här.

gylle skrev:
Såg honom hoppa fas 1 på bruksprovet och det var absolut ingen höjdare då./.../Nu hade den ju tydligen gått bra så då har den väl vuxit till sig och hittat sin kropp (och dragit upp frambenen som hängde markant innan)
Eller så är den barrerad!! Det är sällan en häst inom något år förändrar sin teknik totalt, utan att få "stöd" utifrån. :smirk:

För att där stod "som många av hingstarna fick", när man står i samma uppstallning så hade man nog hört det av någon om det nu var så. Den meningen gör ju att de menar att den blev smittad av något där, och då menar jag på att det är väldigt kort inkubationstid isåfall eftersom hoppningen låg efter en dag i uppstallningen, en smitta måste ju också ha möjlighet att komma till området har hästen täcke på sig så kan ju inte tex svampsporer som finns på tex boxvägg "landa" på ryggen.

Visst kan yttre omständigheter påverka men några hudutslag på ryggen påverkar ju inte hela hästen hoppteknik, vist kan oviljan som den visade komma därifrån men det faktum att frambenen hängde markant och att den inte hade något avstamp alls från backen, har jag svårt att tro att det kom från några hudutslag. Hade det rört sig om en "allvarligar" skada så vist kan den påverka en hel del men jag har svårt att tro att ett hudutslag kan göra så mkt på sig. Tror förr att den inte var klar för uppgiften då och nu har fått en chans att mogna, skall bli kul att se den hur den har utvecklats. Jag säger inget om att hästar inte kan utvecklas utan det jag har svårt för är när folk skall bortförklara med mkt egendomliga förklaringar som när man själv varit där inte riktigt stämmer.
Ett annat exempel är ju en annan hingst som enligt artikeln hade en hovböld, det året kraschade hästen i ett hinder och var sedan halt, blossade hovbölden upp vid krachen eller ? Varför inte i stället säga som det är, är det bättre med en hovböld än med att hästen krachade och slog sig ?

gylle skrev:
För att där stod "som många av hingstarna fick", när man står i samma uppstallning så hade man nog hört det av någon om det nu var så. Den meningen gör ju att de menar att den blev smittad av något där, och då menar jag på att det är väldigt kort inkubationstid isåfall eftersom hoppningen låg efter en dag i uppstallningen, en smitta måste ju också ha möjlighet att komma till området har hästen täcke på sig så kan ju inte tex svampsporer som finns på tex boxvägg "landa" på ryggen.

Visst kan yttre omständigheter påverka men några hudutslag på ryggen påverkar ju inte hela hästen hoppteknik, vist kan oviljan som den visade komma därifrån men det faktum att frambenen hängde markant och att den inte hade något avstamp alls från backen, har jag svårt att tro att det kom från några hudutslag. Hade det rört sig om en "allvarligar" skada så vist kan den påverka en hel del men jag har svårt att tro att ett hudutslag kan göra så mkt på sig. Tror förr att den inte var klar för uppgiften då och nu har fått en chans att mogna, skall bli kul att se den hur den har utvecklats. Jag säger inget om att hästar inte kan utvecklas utan det jag har svårt för är när folk skall bortförklara med mkt egendomliga förklaringar som när man själv varit där inte riktigt stämmer.
Ett annat exempel är ju en annan hingst som enligt artikeln hade en hovböld, det året kraschade hästen i ett hinder och var sedan halt, blossade hovbölden upp vid krachen eller ? Varför inte i stället säga som det är, är det bättre med en hovböld än med att hästen krachade och slog sig ?

Hovböld kan komma av slag och bli akut. Ganska vanligt förekommande i terrängen och en av de vanligaste hältorsakerna där.

Utslag på ryggen kan komma på bara några minuter och de flesta sådana hudutslag är ganska smärtsamma och kan även vätska och blöda. De kan komma oavsett om du har täcke eller inte.

Och vad jag vet så går man ju inte runt på uppstallningarna och snackar en massa. Det är väldigt ovanligt iaf.

Anledningen till att han bröt är inte alls viktig för mig. Om ägaren far med osanning, så - jaja, det kvittar ju om han kan göra ett bra prov nästa år :). Han verkar passa mitt ena sto väldigt bra. Har alltid gillat Leuthen mycket och dessutom är hennes äldsta efter honom och den har seger i svår hoppning.

Mer info om Lucky Points svenska bruksprov finns här http://www.equipe.nu/resultat/Asvh050228_1044_res.pdf där finns också hans exteriörbedömning.

Hans möderne är ganska outstanding med åtskilliga hästar i internationell hoppning. Fädernet är ju inte heller fy skam med Pilot och Landgraf. En hingst som säkert kommer att uppskattas i den svenska aveln framförallt till lite mindre, ädlare ston.

coj skrev:
En hingst som säkert kommer att uppskattas i den svenska aveln framförallt till lite mindre, ädlare ston.

Det lät ju lite motsägelsefullt? Jag tror han passar mitt sto just för att han fått bedömningen "ädel, högställd". Hon är nämligen ganska lågställd och inte särskilt ädel (iofs inte tung heller, 40 % xx). Hon är dessutom bara 163 cm så det är bra med storlek, vilket han ju verkar ha i flera led.

Tyckte först att han kunde passa vårt sto, hon är också rätt liten, men sedan såg jag "ngt kort rygg" inget för våran dam då! :(

Det är nog inga problem att använda honom till lågställda ston. Han har ju Landgraf två gånger i sig så det blir ju dubbelt Lady Killer. Längre bak finns Montevideo som är e:Marlon så det blir ännu mer fullblod. Både mamman och mormodern är stora rejäla ston så jag hade själv valt honom till ett medelstort och lite ädlare sto. Det passar säkert med ditt som ju har 40% fullblod.

Hoppas du har fel...

Unga hästar KAN ändra sin hoppning ganska mkt på ett år genom att de musklat sig annorlunda efter längre tids ridning tex. Ryggen,spänsten,avsprångsbed mm kan verkligen vara annorlunda.
Däremot kan det vara svårare att ändra tex hängande framknän, dålig öppning bak mm... det är väl där barreringen kommer in antar jag :crazy:

Minns inte hingsten själv ifråga, så se barad et här som ett generellt uttalande...

ancan skrev:
Hoppas du har fel...

Unga hästar KAN ändra sin hoppning ganska mkt på ett år genom att de musklat sig annorlunda efter längre tids ridning tex. Ryggen,spänsten,avsprångsbed mm kan verkligen vara annorlunda.
Däremot kan det vara svårare att ändra tex hängande framknän, dålig öppning bak mm... det är väl där barreringen kommer in antar jag :crazy:

Minns inte hingsten själv ifråga, så se barad et här som ett generellt uttalande...

Fast jag måste nog säga att hängande framben är inte speciellt problematiskt för en hopphäst så länge den är försiktig. Var på en kurs för Mark Todd för en del år sedan och då togs detta upp med frambensteknik hur viktigt det var för en fälttävlandshäst, men han sa att frambenen spelar inte så stor roll utan det beror på om hästen är försiktig eller inte. Visst ofast får de hoppa lite högre men tycker att de dåliga framben man sett på hästar har blivit bättre ju högre i klass de kommit.

Men om de hänger olika med fram då är det en annan sak.

Frambensteknik kan alltid bli bättre och brukar bli det med rätt träning och det är inte barrering utan serier etc.

Däremot en dålig bakbensteknik kan man aldrig rätta till.

ramonarunds skrev:
Eller så är den barrerad!! Det är sällan en häst inom något år förändrar sin teknik totalt, utan att få "stöd" utifrån. :smirk:

Men pratar vi inte om en 4åring? Det finns många unghästar som förbättrar sin teknik och det kan gå väldigt fort.

Unghästar har ofta en tendens att hänga med fram i början.

Nu är ju inte lucky någon grovhäst.... så jag förstår inte det med det att anväda han till ädla sron bara...men men.

Över till stammen...mamman e. Pilot blev riden av roffe innan och han ville ha den som tävlingshäst så det är väl inte fyskam! Lasse ville dock ha hästen i avel då han tjänar mer pengar på avkommerna och det kan man väl förstå.

Tjejen från Gotland som har haft och har Lucky nu är tydligen helt förälskad. Oc sen en Fadern är det ju inget fel på, jag tycker det är trevligt att han har en "godkänd" son nu här i sverige.

Landgraf och pilot i samma paket, låter farligt tycker jag. skulle nog behöva ha ett sto med mkt gott psyke för att ens fundera i de banorna.

Förstod att du skulle reagera :D. När vi diskuterade honom senast, i samband med bruksprovet, så nämnde jag just det. Och blodsmässigt är det kanske väl vasst att lägga på mitt redan lite skarpa Cortez-sto, även om hon passar så oerhört bra med Landgraf. Kanske på den andra dock, hon är gudomligheten självt :love:.

Landgraf kommer ju tom två ggr i Lucky på ganska nära håll (farfar och mormorsfar). Men jag ska nog ändå överväga honom till Cortezen om han gör ett bra bruksprov nu i februari.

Det finns ju mkt annat landgraf blod man kan överväga, eller pilot för den delen. Det skulle ju vara synd om den blev jävlig som pilot och skärrad som landgraf... :angel:

Liknande trådar

L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: Laahra
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 800
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023