• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 235
Sv: Ludd...

Jag har ludd på senskydden för annars får hon skavsår... Sen har jag nosludd på grimman för att de är fint. också har jag en fårskinnspad som jag använder för att jag behöver en pad och för att den är snygg.

Jag har inget ludd. Tycker inte att Nordisar passar i ludd och "krimskrams" ( ;) ).
Tycker min dam är vackrast när hon är naturell :D

Om hästen passar i det, tycker jag det är fint med fårskinnsludd på en snygg lädergrimma.

Senast ändrad av en moderator:

Ena hästen har en bit fårludd under pullarnosgrimman annars får han skav.
Min andra har fårskinnspadd jämt. utan schabrak inunder nu på vintern då han annars får skav.

sen ibland när han får skav av sadelgjorden får han ha fårludd där också.

Har ilägg till senskydden och använder dom när jag känner för det... ( = jag har det för att jag tycker det är fint, inte för att hästen inte ska få skav...)

jag har ett vinrött ludd på min fjording också(= sen har ett svart ludd på sin brösta...sen har ju jag en ändvärmare av ludd med..HÄRLIGT..de behövs te vintern :banana:

jag menar att jag har ett vinrött ludd på min grimma..

Har fått höra av en sadeltillverkare att man inte ska ha fårskinnspaddar mot hästryggen utan mellan sadel och vojlock. Låter lite konstigt med tanke på hur många fårskinnsvojlockar det säljs, men det ska inte var bra om man rider länge, speciellt inte när fårskinnet börjar li gammalt. Ska koll upp lite närmare vad det var för anledning..

SarahOlofsson skrev:
En hel del använder ju ludd på diverse ställen på hästen (utrustningen)... Hur många av er använder det för att det är snyggt/gulligt och hur många behöver det verkligen??? :confused:

Jag måste ha det på min häst eftersom har får fruktansvärda skav annars men nu börjar jag tröttna eftersom de blir så skitiga ute och sen fulla med spån när han rullar sig i boxen... Var bara tvungen att avreagera mig lite :angel:

Jag har fårskinnstunnel på dressyrgjorden men ska plocka bort det eftersom det är lättare att sadeln glider med en massa fluff emellan. Ska skippa det tjocka schabraket också.
Sen så fick hästen skav av sin grimma (det får han av ALLA mer eller mindre, antingen är det spännet eller kanten som skaver, annars hade jag bara skaffat en mjukare grimma) så vi fixade ludd till sidostyckena på grimman med påsydda reflexer. Toppen nu på vintern när det är mörkt! :idea:

Har ludd på sommaren på sadelgjorden för han behöver det,
nackludd på grimman för han får skav annars, och nu även reflexnosludd(de rymmer så mycket så det känns tryggt med reflex nånstans)
Nosludd på hackamoret,
vintertid nosludd med reflex på alla träns,
också fårskinnsludd(erl något liknande) på tävlingsgrimman (dels för att grimmans fodring färgar av sig på honom när han svettas, dels för att han är så otroligt söt i det)

Så det är både och, men på vintern behöver man ju reflexerna så.. Praktiskt att ha dem där så man slapp man ta på en mindre iaf..

har mellan frambenen på förbygeln, då ja tycker att den remmen var väldigt vass och min olle verkade trivas me ludd där... har en pad när ja rider me.... de ä för hästens skull.. :d

Min häst får inte skav så jag använder det inte. Tycker inte att det ser speciellt bra ut heller,speciellt inte på grimmor och träns! Om det ska användas och göra nytta ska det vara äkta.

Jag har nosludd på hästens grimma, eftersom han har fått nåt fult märke efter nosgrimman och jag inbillar mig att det fördelar trycket bättre med ett nosludd :D Sen har jag nosludd på halsförlängaren också, ett på varje sida av bogen. Han börjar få skav av täcket, så man behöver ju inte göra det värre. Annars är han helt luddfri :smirk:

Nej.. nu ljuger jag. När han är klippt på vintern har han en sadelgjordstunnel också, annars får han lätt skav där.

Senast ändrad:

har fårskinn till senskydden annars blir dom för stora.

/T

Jag köpte de här på Hööks härrom dagen och de funkar faktiskt :) Skönt att inte behöva ha ludd på grimman nu när det är så himla lerigt.
490086.jpg

Ja sånna har jag också sett, mormor har dem! Men har aldrig testat själv, är de lika bra som ludd? kan man dra ner dem över spännena?
För det är främst spännet han får skav av..

har bara ludd om det verkligen behövs. ludd blir så skitiga och äckliga...

Ibland har jag nos/nackludd på grimman i transporten o på tävling. Mest för det är snyggt, men även för att det ska skydda lite (inte skava) ifall hon skulle slå upp me huvudet i transporten (sitter ju fast i grimskaft)
Sen på sommaren har jag alltid sadelgjordstunnel i fårskinn för hon har så tunn hud bakom armbågarna då så hon får skav annars. Ändå har jag ren lädergjord o ren häst.
På vintern har jag ibland sittskydd i fårskinn för sadeln är så kall...
Hade innan fårskinnspadd under sadeln för att gamla sadeln inte låg så bra. Nu har jag det ibland bara, på tävling oftast för de e snyggt.
Putsvante i fårskinn, för att jag ska få en blank häst :)
Sen är det fårskinnsludd under nosplattan på pullarnosgrimman, men det va där sen jag köpte det o tror hon skulle få skav om jag tog bort det!
Har oxå lösa fårskinnsilägg till skydd som jag typ aldrig använder för jag tkr inte dom ligger stilla. Har oxå eskadronskydd me ludd som jag bara har på tävling, blir för skitiga annars. Men dom e fina!

jag har ett ludd (ett svart) på sköthästens sidepull för att nosrepet blir så skarpt annars och så får han skav av det. grimma går han oftast utan i hagen och boxen så då behövs inga ludd.

Min häst har ludd på grimman, både på nosen och nacken. Den skaver annars. På hackamoret har hon också ludd för att det ska bli mjukare och inte skava. Det är bara en gummislang under.

Annars tycker jag det är fult med ludd på utrustningen, behöver man det ska man såklart använda det men inte annars ;)

Och om man inte har en sadel som är lite bred ska man inte ha fårskinn under. Då ligger inte sadlen lika bra. Att lägga padd/ludd under en sadel som trycker kan göra det värre.
Får hästen skav däremot kan det ju inte hjälpas, men man ska försöka ha ett så tunt ludd som möjligt. Det någon skrev om att man bara skulle ha fårskinnspadd mellan sadel och voljock och inte direkt mot ryggen låter mycket konstigt. Luddet är ju till för att skydda mot skav annars ska man som sagt inte ha det alls under sadlen.

Jag har bara ludd under plattan på pullartränset.
Hade ett fusk under sadeln men det blev så fult så jag tog bort det. Funderar på att köpa ett riktigt men jag vet inte riktigt
Sen har jag ludd på lädergrimman. Mest för att det är ulligt och gulligt. Om det är jättevarmt på sommaren tar jag naturligtvis bort det, han blir lite svettig då :p
PÅ grimman han har till vardag är det ludd "under" om ni förstår...
http://img.photobucket.com/albums/v630/Asterix1999/ASTERIX/DSCF1154.jpg sånt...Jag tycker att det är riktigt fint!
På tävling har jag tänkt mej att ha ludd i skydden om underlag och väder tillåter. Mest oxå för att det är ulligt ocg gulligt samt att det får en skön känsla för hästen

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 251
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka