• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 235
Sv: Ludd...

Jag tycker att ludd är fult, men är man tvungen pga skav osv så är det ju inget att göra.

Men jag skulle ALDRIG sätta på det om det inte behövdes! :p

Jag har ibland nosludd om jag rider med hackamore, annars händer det mest att jag har ett litet ludd på nacken eller nosen på grimman, fast det är ändå rätt sällan - men visst, det händer.

Rider även ibland med fårskinnsinlägg i senskydden eller med fårskinns eller "fejk" tunnel på sadelgjorden på vintern, har också neopren på sommaren.

Jag har fårskinnspad på pullarnosgrimman för fint och ett nackskydd på tränset i fårskinn för jag inte har någon pannrem. Brukar också ha på sadelgjorden för hon kan få skav där ibland.

A lädergrimmor har ludd, bara för att jag tycker det ser mysigt ut ;)

har ludd på tolknings-selet för att det är en billig modell och ser ut att kunna kännas obekvämt för hästen :)

hade ludd på halsremmen på martingalen (förr när jag red m det) för att manen blev typ skavd.

tycker det är fint med ludd,ser så gosimosigt ut :D

*lånar knapp*
*Jag använder sadelgjordstunnel modell ludd,hehe,för att hästen får skav av sadelgjorden.
*Ludd på hacket när jag använder det.

*Ludd mellan frambenen om jag rider med Martingale vilket iofs var evegheter sedan jag gjorde det sist men jaja

*Ludd på transportgrimman

*ska köpa fårskinnsludd till senskydden då han får skav pga ett överben modell större...

*kan få ryck ibland och slänger på ett lite tunnare färgat ludd på nosgrimman vad ridning även om det inte händer ofta.

För min del så är det nog en kombination av att min häst får skav samt att jag tycker det är snyggt men jag tycker det är gräsligt när hästen är totalt inluddad.
Bra exempel på inluddad häst är den hästen som är med i Hööks-katalogen som visar deras fårskinnsprodukter..

lånar lite tråd här....

Är det nån som vet om det finns nå ludd eller liknade till krubbitarrem? Det är en häst i stallet som har fått skavsår av den, sen vet. sa att hon måste ha den på sig typ jämt...

Ett vanligt nackludd?

Jag tycker annars att Börjes bröstludd (Travavdelningen!) är de bästa ludden. De är inte jättefluffiga och stora, utan har istället foder på insidan som extra vaddering. Ett bröstludd räcker ganska exakt till ett nack- och ett nosludd. Köp ett sånt och klipp av en lagom bit till krubbitarremmen. :idea:

Använder nosludd på nosen på grimman, mest för att syrran gillar att sy dom och tycker det är sött men jag tycker även det är bra och har inget emot det eftersom han har grimman hela dan i hagen och då blir det inte lika lätt skav! :)

Har fårskinnsvojlockar nu då han fäller annars får herrn skav... :angel:

Hehe, annars kan man göra som en tjej i stallet..

Hon har ludd på sin pullarnosgrimma, men har det så att luddet sitter utåt, alltså, hästen får "skinnsidan" inte "luddsidan" in mot sin egen hud/päls..

Där kan man snacka om en som verkligen bara har det för att "det ska se snyggt ut".. :bump:

Min häst får också skav av allt och inget. Lite pinsamt är det när man kommer med en luddinpackad islänning, som om det naturliga "luddet" inte vore nog.. :p ;)

Jag använder bara ludd på min lädergrimma som jag använder vid träning och tävling. Tycker att det är lite söt

Ludd kan ju vara påde praktiska och söta, tycker jag.. Får hästen lätt skav är det ju bra om man har ludd på grimman osv. men det är ju inte förbjudet att ha det bara för att det ser sött ut ;)

Ja använder nosludd på min Arab för att hon får skav annars, men sen tycker ja det är rätt sött på henne... :)

Jag använder det av praktiska skäl. Ej på grimma, då hon inte har någon på sig ute i hagen.

dock behövs fårskinnsvojlock då hon fått en foderknöl på ryggen (typiskt)

Har fårskinnsludd på nackstycket på grimman när vi åker transport.

annars har vi endast därför att det är fint. Har ludd på: senskydd, pullargrimman, bringan på martingalen, nosgrimman/grimman. Men aldrig allt samtidigt!

jag har det på nosrepet på min ridgrimma för att "dämpa" repet lite, det bli lite väl hårt annars. förutom det har jag inga ludd.

Jag har nackludd på sommaren då min häst får skav :smirk:
Sen har jag ludd på tävlingsgrimman för det är snyggt :angel:

Nosludd använder jag både för att det ser gulligt ut och för att grimman är lite 'skavig' av sig (behöver köpa en bättre, jag vet)...

Jag använder ludd på hackamoret och på nosdelen på hans grimmor. Han får sånna fula märken där annars.. :crazy:

Skulle behöva ha fårskinn i bootsen också, men det skulle aldrig funka.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om... 2
Svar
29
· Visningar
3 251
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka