Luftiga benskydd till hagen??

pomelo

Trådstartare
Behöver tips på några bra benskydd som min kille ska ha i hagen. Behöver inte vara speciellt mkt stöd, utan huvudsaken är att det skyddar från slag och liknande. Sen vill jag ju att de ska andas och vara lite "luftiga" så han inte blir super varm nu på sommaren... Tips, tack!

Sv: Luftiga benskydd till hagen??

Puttar lite jag också. Jag har funderat på samma sak.

Själv har jag ett par vanliga neoprenskydd men hästen blev väldigt varm med dem när det var riktigt varm ute. Har även TLtrico-skydd som jag tycker verkar lite bättre, men jag har inte provat dem när det var riktigt varmt.

Såg några skydd som hette Hexa-någonting som hade ett galler med luftinsläpp till senan och det verkade ju inte så dumt. Tyvärr var de dock senskydd med två remmar, jag vill ha heltäckande eller med ett brett resår åtminstone. Dessutom kostade de ca 1600 kr.

För ett antal år sedan tror jag Hööks hade några damasker i något nätmaterial, med en förstärkning på insidan skydden. Det hade ju varit perfekt, men de säljer mig veterligen inte sådana längre.

*lånar*
jag letar med efter luftiga bra skydd till ahgen..
men mitt problem ligger i att de är ett skyd dsom skall täcka senorna kotan och enr till kronranden..för han ahr så mkt sår där hela tiden små slag sår skraf sår..går i teräng hage ;)
finns de sådan skydd? tips på andra saker som kan förebygga dessa sår?

tack på förhand..

ps. neopren skydd av lite billigare märke är inget jag rekomenderar, en kompis ahde på sian sådana i hagen i 3 dagar med dem av under natten.. 4 dagen var hsäte blockhalt och hade fått ett skav av dem pga en söm inte smuts elelr så.. boxvila å smärtstillande 2 månader! uscha...

pomelo skrev:
Behöver tips på några bra benskydd som min kille ska ha i hagen. Behöver inte vara speciellt mkt stöd, utan huvudsaken är att det skyddar från slag och liknande. Sen vill jag ju att de ska andas och vara lite "luftiga" så han inte blir super varm nu på sommaren... Tips, tack!

Jag använder boots på frambenen i hagen. Den tkr jag är bra, om nu hästen skulle trampa sig. Annars försöker jag använda så lite som möjligt, men ska antagligen köpa ett par till bakbenen.

"hade fått ett skav av dem pga en söm" fick hästen skav av en söm eller hur menar du? eh

Jag har också sökt skydd att ha på min häst, fast behöver några han kan ha dygnet runt då den servicen inte finns i mitt stall att dom tar på och av grejer på hästarna. Vintertid har jag limmat fast mjuka paddar på insidan av heltäckande skydd, men sommartid vet jag inte. För tillfället har han kotringar på båda fram då jag inbillar mig att det får honom att ha lite mer koll på sina ben.. vet inte om det är så, men han har iallafall inte fått några nya smällar :)

a en söm i skydden.. dem var lixom inte så genomtänka när dem ahde sytt dem.. :S
så rekomenderar inga billighets skydd tillhagen iallfall :D

Shimzy skrev:
*lånar*
jag letar med efter luftiga bra skydd till ahgen..
men mitt problem ligger i att de är ett skyd dsom skall täcka senorna kotan och enr till kronranden..för han ahr så mkt sår där hela tiden små slag sår skraf sår..går i teräng hage ;)
finns de sådan skydd? tips på andra saker som kan förebygga dessa sår?

tack på förhand..

ps. neopren skydd av lite billigare märke är inget jag rekomenderar, en kompis ahde på sian sådana i hagen i 3 dagar med dem av under natten.. 4 dagen var hsäte blockhalt och hade fått ett skav av dem pga en söm inte smuts elelr så.. boxvila å smärtstillande 2 månader! uscha...
sätt på hästen senskydd och boots.. det är väl den bästa lösningen? jag har aldrig sett några som går hela vägen (för utom westernskydd.. :P) :D

jo de har jag med tänkt men grejen är att han skadar sig på framsidan av kotan lixom.. han går i hage med berg, som han älskar att klättra å bralla i.. :S
och då blir ju inte just den delen tänt..

Jag har hittat de här två olika:

hardy1jp.jpg

EC%202.jpg

Finns på www.good4you.se, under benskydd, utevistelse.
Verkar inte så dumma.

Själv köper jag nog de här, då jag inte behöver ha några som går längre än kotan:

SF%20Training%205.jpg

Såna där skydd blir hemskt instängda på sommaren, det dryper av svett när man plockar av dom och risken att hästen blir svullen i benen med skydd på är stor. Hade Equi-gards neoprene med påsydda boots på förrut men inte sommartid, då var det senskydd o damasker som gällde, dom blir inte varma på samma sätt och stänger inte inne allt.

Håller med. Jag tycker faktisk att lindor med ganska tunna paddar är det bästa på sommaren, då dom andas. Min har gått med Eskadron-paddar och fleecelindor och han har torra och svala ben.

Vad tror ni om de här då?
De finns på www.good4you.se och ska tydligen andas...

Airoflow_sport_boot_black.jpg

"N.E.W Equine Wear har lanserat dessa benskydd med en banbrytande design, perfekta för hårt arbete under varma dagar. Material och design tillåter luftcirkulation som ökar ju hårdare arbete hästen utför. Designen låter hästens ben kylas på naturligast möjliga vis och skyddar på samma gång, speciellt senorna."

Blir nog lite nervös om han ska gå lindad i hagen hela dagarna när jag inte är där. Tänk om ett bandage skulle gå upp...

Jag har köpt benskydd på Hööks med lufthål i som min har i hagen. Dem är helt ok och de drar inte åt sig fukt heller.

Såna där skydd kanske funkar i en gräshage, men skulle ALDRIG våga ha såna om hästen går i grus/sandhage, det måste ju komma in en massa skit genom hålen som sen ligger och skaver. :crazy:

Du kan tejpa lindorna... Men, min häst försöker plocka av sig ALLA benskydd, han har haft sönder en hel massa och får han inte upp kardborren så vänder han dom bak och fram eller puttar dom ned på kotan... Men får han ha lindor så låter han bli att pilla med dom! Han VILL ha lindor! :D

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: hamilton1
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31