Luftpad till bomlös?

cristobal

Trådstartare
Skulle man kunna ha en luftpad till en bomlös?
Tycker att det låter som en fenomenal idé, men är det någon som provat?

Sv: Luftpad till bomlös?

Har vi inte haft uppe detta innan *funderar* eller vad det till bomsadel?

Jag tänkte köpa en till min bomlösa men jag hann ju krypa ur sadeln innan jag kom till skott och en ny bomlös har det inte blivit än.

Jag är så virrig så det kanske vi har, men tycker fortfarande att det låter bra...

Vilken typ av luftpadd tänker du på? Det låter intressant :)

Har hittills inte hittat en luftpadd som ger en stabil och acceptabel kanal för ryggraden. Tipsa gärna om du vet någon-.

Det är tillverkarens sida, det är OK.

Den padden ger ingen kanal för ryggraden, jag har själv klämt, känt och förhört mig om den

Skulle det finnas en bred kanal skulle det nog vara ok, men jag tror det är svårt att pumpa i så mkt luft och hålla det tätt för upp till 80 kg's vikt som är som ett 7 cm smalt band över ryggen. Förstår ni vad jag menar? Finns det risk att luften skulle åka ur?

Aha, men då fungerar det ju absolut inte. Möjligen till en sadel som redan har bossor, men då behövs det förmodligen inte.

Parelli har en luftpadd som även har shims så man kan "bygga lite själv". När jag ska hämta hem hästarna från träningen i slutet av augusti så tänkte jag prova den under våra bomlösa. Dock har vi ju bara bomlösa som redan har kanal.. men jag ska kolla lite iaf på hur den beter sig...

Padden är inte gjord för att skapa en kanal som sadeln inte redan tillhandahåller.

Nej, det är nog sant. Men det är en, i jämförelse med andra pads, bred kanal i den. Är det ingen kanal i bomlösa då? (jag har inte en aning om hur en bomlös ser ut undertill :o)

På den här bilden kan man se kanalen, men som synes så är paden inte sträckt så den är ytterligare lite bredare än vad som syns på bilden.

Bild721.jpg

Skulle det finnas en bred kanal skulle det nog vara ok, men jag tror det är svårt att pumpa i så mkt luft och hålla det tätt för upp till 80 kg's vikt som är som ett 7 cm smalt band över ryggen. Förstår ni vad jag menar? Finns det risk att luften skulle åka ur?

Hur mkt luft behövs det då (om man bortser från ev. kanalproblematik vid bomlös) för att det ska fungera under en bomlös?

För paden går att pumpa med väldigt mkt luft och håller ändå tätt. Men det är ändå kanske inte tillräckligt för att fungera till en bomlös?

På bilden ovan så är den pumpad med medelmkt luft i den högra delen, lite i den vänstra och inget i de bakre. Går alltså att pumpa mer än vad som är i den högra.

Senast ändrad:

Det går inte att pumpa den så hårt att den blir som bossor, luften får ju på inga villkors vis flyta från den inre kanten (mot ryggraden) då kommer hästen att få vikt på tornutskotten. Har som sagt fingrat på padden, och tycker den kan vara ett bra komplement till en stabil sadel, men absolut inget till en bomlös eller ö h t en sadel som inte i sig ger ryggradsfrihet.

Det går inte att pumpa den så hårt att den blir som bossor, luften får ju på inga villkors vis flyta från den inre kanten (mot ryggraden) då kommer hästen att få vikt på tornutskotten. Har som sagt fingrat på padden, och tycker den kan vara ett bra komplement till en stabil sadel, men absolut inget till en bomlös eller ö h t en sadel som inte i sig ger ryggradsfrihet.

Aha, så man är ute efter att ersätta bossorna? Ja, nej så hårt går den inte att pumpa.

Ja, det fungerar ju (i det avseendet) som en bomsadel.

Just den luftpadden som länkas till tycker jag är jättetrevlig, vettigt att själv kunna pumpa där det behövs. Lite höjning fram kanske om det behövs, lite mer därbak om så är nödvändigt.

Den ser spännande ut helt klart... Har du alltså en? Haft den länge? Är lite fundersam på hur de håller tätt i längden...

Lovisa, vad tror du är bäst, en sådan som Saigon har, med bara luft, eller en med shims som man kan stoppa i närmast sadeln efter tycker och smak? Vet att det finns fler än Parellipaden som har så, tänkte att du kanske provat?

Jag är ju för så många variationsmöjligheter som bara är praktiskt lösbart. Så länge det fungerar. Men allt är ju en fråga om den ska användas på en häst (så man kan titta på bara denna hästs behov) eller om man tänkt den som lösning till fler hästar.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka