"luftsadel" eller "normal"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare 333
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 090
3

333

"luftsadel" eller "normal"? hej, jag funderar på att köpa en sadel som är fylld av luft i stället för ..ja det hårda materialet i "normala" sadlar.. Har en "normal" sadel nu men har den senaste veckan ridit i en wintec och min häst galopperar runt och fint nu och har börjat slappna av och ja det är på grund av sadelbytet men...
jag vill ha stooor anläggnings yta av bossorna, vet du om någon "normal" sadel har detta eller är det enbart wintec "luftsadel"? ( modellen kallas cair tror jag...)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "luftsadel" eller "normal"?

Anläggningsytan blir densamma, det har med bossornas utformning att göra. Däremot så formar sig ju luften så man undviker i större grad punkttryck etc i vissa skeden med luft. Däremot tycker JAG unte om Wintecs CAIRsystem (permanent stoppning med luft i princip) utan föredrar FLAIR, där man kan justera luften efter hästen sadeln sitter p (görs av sadelmakare). En CAIR-sadel kan du inte 'stoppa efter hästen', men det kan du med en FLAIR. Man kan sätta FLAIR i alla sadlar, kostar ca 3500 kr om man byter hela stoppningen.

Det 'hårda' i vanliga sadlar är ull (som finns i mjukare och hårdare varianter), eller syntetull, eller permanentstoppning (latexpaneler etc).

Rider i en islandssadel med "luft" och den är mjuk och skön att sitta i. Hade ett vitt schabrak under och då syntes anläggningsytorna bra och de var väldigt bra. Vet ock inte vad sadeln heter men den är av en dyrare (över 20.000kr) märke

Senast ändrad av en moderator:

Crown Jessica har en dressyrsadel med luftstoppning, med Flair. Kan starkt rekomenderas. Var den säljs vet jag dock inte, har inte sett den på ett tag.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 977
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 999
Senast: ameo
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Är ute efter en ny sadel till min grabb igen, han är en tämligen halvsvår nöt att knäcka för tillfället. Han är en travare i...
Svar
12
· Visningar
2 780
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka