Luftsnappning och vävning

M

mango

Jag är nyfiken på kunskaper och erfarenheter av vävande och/eller luftsnappande hästar. Teorier om orsaker, hur det påverkar hästen, hur det påverkar hästar i omgivningen och vad man kan göra åt det. Ni som har eget stall - hyr ni ut boxar till hästar med dessa ovanor? Ni som har häst i inackorderingsstall - accepterar ni att det flyttar in hästar med dessa ovanor i samma stall? Ni som har hästar med dessa ovanor - har ni svårt att hitta boxplats?
 
Usch, jag får väl tvinga mig att svara. Jag har en krubbitare, och eftersom jag råkat ut för så många idioter så vill jag helst inte prata om det (jag är så långsint.... :crazy:).

Mitt fullblod har varit krubbis sedan vi köpte honom som galopphäst. Då var han tre år, nu är han åtta och han har nu gått som ridhäst i ett år.

På senare tid har det gjorts flera studier om krubbitning/luftsnappning och dess samband med magproblem. Jag har läst en engelsk och jag vet att det gjorts en i Sverige också. Resultatet av dessa undersökningar är ungefär att en dålig mage (överskott av magsyra) kan göra att hästar krubbar. Krubbningen gör (ha överseende om jag inte är 100% korrekt, jag är ingen vet) att det skapas endorfiner, vilka är smärtstillande. Hästar som krubbar/snappar bör kollas med endoskopi så att de inte har magsår eller något liknande. Man ska absolut inte tvinga hästen att sluta m.h.a. krubbitarremmar o.dyl. utan i stället se till att hästen har en bra yta att bita på.

Jag vet att min häst har problem med magen, och så fort ekonomin tillåter det ska han till vet och bli kollad. Under tiden gör jag allt jag kan för att minska hans besvär - jag ger honom lite bakpulver för att motverka magsyran, han går ute i stora gräshagar hela dagarna, han får så mycket hö & så lite kraftfoder som möjligt och jag håller miljön så stressfri som möjligt. Och han har ändrat sig jättemycket!! Han krubbar i stort sett bara vid fodring nu!!

Jag har pratat både med veterinärer och beteendevetare och dessa säger samtliga att dessa "olater" inte smittar. En häst som mår mycket dåligt själv kan dock kanske ta efter, men det är ju en helt annan sak. Min pålle har stått i flera olika stall, med unghästar, och han har aldrig smittat någon. Han själv är i jättefin form, men visst, har man en häst vars tänder blir påverkade så måste man kanske operera.

Jag har inte haft problem med att få stallplats, men jag har råkat ut för människor som blivit vansinniga av att ha en krubbitare i samma stall. Jag känner en som avlivat en häst p.g.a. detta, och jag själv har blivit hotad... :mad:.
Men på dessa människor funkar inga argument, de vägrar inse att forskningen gått framåt och att det som var en sanning för 20 år sen inte tvunget är en sanning idag. I grund och botten tror jag att all denna irritation beor på en enda sak - att krubbitare är hemskt irriterande att lyssna på!

Hoppas jag svarat någorlunda på din fråga..... :o
 
I stallet där jag rider tror jag att det står i kontraktet att hästen inte får vara krubbitare. Har ingen egen häst så jag har inte sett det själv.
Men när ägaren nu har skaffat ny häst som visade sig vara krubbitare så va det tydligen ok å alla möjliga specialgrejjer fixades... Lite dåligt tycker jag men men..
 
Se positivt på det! Nu har kanske stallägaren insett att det inte är så farligt med krubbitare!! En till som har sett ljuset..... :D
 
det är steriotypa beteenden och är alltså inte sådana som faller in i det naturliga rörelsemönstret, så det smittar alltså inte.
Om en häst i ett stall däremot BÖRJAR under sin vistelse där, kan det "smitta" men då beror det inte på att en häst plockat upp det här beteendet för att lugna sina nerver utan för att stallmiljön på nått sätt är fel och då är risken stor att fler hästar känner av den dåliga miljön och börjar även de!

Jag har en vävare, hon har inte smittat någon häst än på de 8½ åren jag haft henne, och hon väver rejält, även ute i hagen ibland.
Har en shettis som har varit hos henne sedan shettisen var föl, nu är hon sex och har inga tendenser till nått liknande, inte heller tog någon häst efter varken henne eller boxgrannen som grubbet när jag stod inackorderad i 2 år på ett annat ställe.

Krubbitare och luftsnappare har väl lätt att drabbas av kolik av all luft vad jag har förstått, och givetvis så sliter det på vävarens kropp att stå och gunga, frambenen kan ta stryk av det framför allt!

Orksaken till att de börjar är också oftast stress av någon anledning, för lite utevistelse, för mycket/för lite hästar i stallet, för hård träning, för lite träning.. osv. Något passar inte hästen, och ser man att ens häst börjar utveckla någon av steriotyperna får man genast se över ALLT i hästen omvärld för att genast ta bort den avlösande faktorn, löser man det snabb kan man ta bort beteendet.
Däremot funkar inte det här med att vävaren ska slå sig i huvudet på flaskor som hänger i taket osv, sådant ökar bara stressen och behovet av endorfiner.

Vad kan man göra då om hästen nu har det...
I mitt fall är utevistelse bästa medicinen, och så gott som fri tillgång på hö, då trivs hon bäst. Hon vill ha lugnt omkring sig, vilket hon har nu, bara två hästar i stallet och bara jag och mina päron som sköter henne.
Det har minskat vävandet mycket, men tyvärr finns ju en hel del kvar...
 
Sv: Luftsnappning och vävning

Min teori är att hästarna mår dåligt!Oftast uttråkade igrund och botten.I många fall som tex galoppörer som står mkt i stall är det svårt att göra något åt utan att ändra hästens miljö avsevärt. Hästar som tex väver utlöser lugnande endorfiner vid denna sysselsättning.Och detta utlöser andra prob som tex magbesvär. Har vänner som har sin vävare på lösdrift i stora hagar med kompisar, då har vävandet upphört.Jag tycker inte att man ska se dessa beteenden som ``naturliga``.Utan detta är tecken på att hästen ej mår bra.Lycka till med dessa hästar hoppas att detta problem kan lösa sig.MVH
 
Sv: Luftsnappning och vävning

Enligt alla experter och forskare tar hästar inte efter andra hästar beteende. Är det flera hästar i ett stall som utvecklar någon typ av steriopypt beteende är det sannolikt något fel på hästhållningen i det aktuella stallet.

Det är en gammal skröna att hästar svälger luft. Detta har flera forskningsstudier nu visat. Man tror att den ökade kolik förekomsten hos krubbbitare beror på förändringar i magen p.g.a. stress eller att hästen när den biter får i sig små partiklar som retar slemhinnan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 721
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
249
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp