det är steriotypa beteenden och är alltså inte sådana som faller in i det naturliga rörelsemönstret, så det smittar alltså inte.
Om en häst i ett stall däremot BÖRJAR under sin vistelse där, kan det "smitta" men då beror det inte på att en häst plockat upp det här beteendet för att lugna sina nerver utan för att stallmiljön på nått sätt är fel och då är risken stor att fler hästar känner av den dåliga miljön och börjar även de!
Jag har en vävare, hon har inte smittat någon häst än på de 8½ åren jag haft henne, och hon väver rejält, även ute i hagen ibland.
Har en shettis som har varit hos henne sedan shettisen var föl, nu är hon sex och har inga tendenser till nått liknande, inte heller tog någon häst efter varken henne eller boxgrannen som grubbet när jag stod inackorderad i 2 år på ett annat ställe.
Krubbitare och luftsnappare har väl lätt att drabbas av kolik av all luft vad jag har förstått, och givetvis så sliter det på vävarens kropp att stå och gunga, frambenen kan ta stryk av det framför allt!
Orksaken till att de börjar är också oftast stress av någon anledning, för lite utevistelse, för mycket/för lite hästar i stallet, för hård träning, för lite träning.. osv. Något passar inte hästen, och ser man att ens häst börjar utveckla någon av steriotyperna får man genast se över ALLT i hästen omvärld för att genast ta bort den avlösande faktorn, löser man det snabb kan man ta bort beteendet.
Däremot funkar inte det här med att vävaren ska slå sig i huvudet på flaskor som hänger i taket osv, sådant ökar bara stressen och behovet av endorfiner.
Vad kan man göra då om hästen nu har det...
I mitt fall är utevistelse bästa medicinen, och så gott som fri tillgång på hö, då trivs hon bäst. Hon vill ha lugnt omkring sig, vilket hon har nu, bara två hästar i stallet och bara jag och mina päron som sköter henne.
Det har minskat vävandet mycket, men tyvärr finns ju en hel del kvar...