Luftvägssjukdomar

J

Jennifer80

Jag undrar om de här kroniska sjukdomarna, när visar sig såna? Altså alldeles ifrån början när hästen är fortfarande ett föl, eller kan även en frisk häst plötsligt får typ bronkit o.s.v?

Hostar en häst som en känsligt mot hö, eller stallets miljö o.s.v. alltid då den kommer in eller får höet?

(Jag undrar för att våran shettys har börjat hosta (för 2,5 veckor sedan), och nu är jag lite orolig. Han hostar mest, när han skrittar på eller travar/ springer. Hostar nån gång i hagen när han vilar och nån gång i stallet. När jag ger honom hö hostar han inte, inte heller när jag tar in honom.
Haft veterinär ute och han kunde inte höra ngt konstigt i luftvägarna, hade bra andningfrekvens o.s.v. Låter som torr hosta, inget slem syntes då.
Hostar till när man tar honom på struphuvudet.
Så han trodde att det är typ en förkylning.

Men i dag när jag var ute och gick med honom, började han kasta med huvudet, och ut ur näsborrarna kom världens snorkråka. Har inte sett sånt på honom förut, det var vitt slem. Ringde veterinären och han sade då att det är ju bra att det kommer ut och det vore inte ngt att oroa sig för.)

Men vad tycker ni ska jag ändå åka till en klinik?
 
Sv: Luftvägssjukdomar

Kronisk bronkit och RAO är inte något medfött. Hästen börjar visa symptom då den utsätts för dålig miljö/dåligt foder. Den kan också bli helt återställd om grundproblemet, t ex mögligt hö, avlägsnas.

Hosta innebär ju inte per automatik att det är en allergisk bronkit. "Förkylningar" av alla de slag ger också hosta och ökad känslighet för dammpartiklar.

Jag tycker att du ska behandla din häst som om den blivit sjuk av sin omgivning - används t ex torvströ, bada höet eller fodra med hösilage/ensilage, blöt eventuellt kraftfoder, borsta aldrig hästar eller stallgolv när den drabbade hästen står inne, mycket utevistelse osv. Även om det bara är en lindrig virusinfektion så är det aldrig fel att eliminera alla risker - när hästens luftvägar redan är ansträngda så ökar risken att den utvecklar en bronkit om rätt förutsättningar finns.

Finns ingen anledning att åka till klinik, de kan inget göra. Vad gäller kronisk bronkit så är det hästens närmiljö som är nyckeln. Ibland krävs symtomatisk behandling med slemlösande, bronkvidgande eller antiinflammatoriskt, men det kan din ordinarie vet avgöra och hjälpa till med.
 
Sv: Luftvägssjukdomar

ok tack för tipset!
Jag har börjat med att blöta höet i alla fall inför natten. Vet inte riktig hur jag ska göra på dagen eftersom det fryser ju,och ensilage tål han tyvärr inte.

I boxen har jag torv och han går ute mellan 6 och 22. Jag hoppas ju att han inte har åkt på nån överkänslighet, det vore lite konstigt ändå eftersom jag har inte ändrat på ngt, och jag har haft honom i två år aldrig märkt nåt.

Men om han är överkänslig för höet t.ex, borde han inte hosta då när han väl får höet? Det vore det ända jag skulle kunna tänka mig att han kunde reagera på. Haft en bal ute som jag sedan slängde eftersom den var lite dammig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Luftvägssjukdomar

Det är ju inte höet i sig som hästen reagerar mot utan mögelsporer som växer till i dåligt skördat eller dito lagrat hö. Mögelsporerna är svåra att upptäcka, vissa arter varken syns eller ger ifrån sig någon lukt. Om en bale är dammig är den med största säkerhet angripen av mögel. Och om en bale är angripen så kan man ge sig den på att balarna intill är angripna - möglet sprider sig.

Jag skulle utgå från att din häst reagerat med en överkänslighetsreaktion på mögelsporer i höet. Du bör noga gå igenom balarna och helst skaffa ett nytt parti. Skicka in hö på hygienisk analys om du är osäker.
 
Sv: Luftvägssjukdomar

ok.

Nu har jag fått nytt hö, men ändå tycker jag att det är konstigt att han aldrig hostar när man ger honom höet. Han hostar mest när han springer. Han hostade en gång i morse i stallet, men hostar ju även i hagen. Han hostar mest ute, och han har aldrig hostat när han käkade sitt grovfoder.

Men borde han inte hosta då om han e kändlig för höet t.ex? I dag när jag var ute med honom och gick så var han fruktansvärd pigg småtravade hela tiden och ville springa men då under den turen hostade han säkerligen ett 10 tal gånger.
 
Sv: Luftvägssjukdomar

Hästen har inte bronkit enbart när den sticker näsan i höet. Den inflammatoriska processen har utlösts och orsakar irritation och slembildning vilket i sin tur ger upphov till hosta när han anstränger sig.

Den här typen av reaktion går inte riktigt att jämföra med t ex pollenallergi eller nässelfeber där symptomen blossar upp plötsligt när man utsätts för allergenet. Tänk mer åt astmahållet.
 
Sv: Luftvägssjukdomar

Okej då förstår jag.
Jag försöker nu att få bort alla möjliga saker som kan göra att han reagerar, nu vattnar jag höet. vet inte riktigt hur jag ska göra i hagen för det fryser ju nu, plus att de får ju som fritillgång.

Har funderat på hösilage, men jag har även lässt att det finns många nackdelar med det också. Litet hål i plasten kan göra balen också hel obrukbar, och då våra katter gärna vässer klorna på torvbalarna är det frågan om det är vettigt. Då är det ju bättre att blöta höet.

Men nu vet jag ju inte att han verkligen har bronkit, men om det är nu så, kan det väl inte vara kroniskt än eller?
Kan man inte ge de några medeciner, min veterinär är ju bara inställt på att han fått en typ förkylning och att det kommer bli bra om några veckor.
Känns ändå lite osäkert jag vill helst hjälpa honom och inte vänta ut.

Finns det chanser att ponnyn kan bli återställt?
 
Sv: Luftvägssjukdomar

Jag undrar om de här kroniska sjukdomarna, när visar sig såna? Altså alldeles ifrån början när hästen är fortfarande ett föl, eller kan även en frisk häst plötsligt får typ bronkit o.s.v?

Hostar en häst som en känsligt mot hö, eller stallets miljö o.s.v. alltid då den kommer in eller får höet?

(Jag undrar för att våran shettys har börjat hosta (för 2,5 veckor sedan), och nu är jag lite orolig. Han hostar mest, när han skrittar på eller travar/ springer. Hostar nån gång i hagen när han vilar och nån gång i stallet. När jag ger honom hö hostar han inte, inte heller när jag tar in honom.
Haft veterinär ute och han kunde inte höra ngt konstigt i luftvägarna, hade bra andningfrekvens o.s.v. Låter som torr hosta, inget slem syntes då.
Hostar till när man tar honom på struphuvudet.
Så han trodde att det är typ en förkylning.

Men i dag när jag var ute och gick med honom, började han kasta med huvudet, och ut ur näsborrarna kom världens snorkråka. Har inte sett sånt på honom förut, det var vitt slem. Ringde veterinären och han sade då att det är ju bra att det kommer ut och det vore inte ngt att oroa sig för.)

Men vad tycker ni ska jag ändå åka till en klinik?
För 4 dagar sen började mitt sto frusta o klia mulen ,, 2 dagar sen väsa , idag diagnosen bronkit :cry:
Hon har gått på lösdrift dom senaste åren o har superbra hösilage , nu på bete sen några veckor tillbaka.
Har haft toppen väder här hela våren och vintern , aldrig blött eller dyl .
Vi har superfin halm i lösdriften ....hon är en tinker föressten på 9år.
Så JA dom kan få det när som helst hur som helst *suck*
 
Sv: Luftvägssjukdomar

Min veterinär sade att de flesta allergier uppstår runt 10 års ålder om hästen har allergi-gener. Dvs. kan de verka friska i många år och sen plötsligt blossar det upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 497
Senast: Capybara
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 427
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej igen, Nu kommer ett nytt inlägg på ämnet hosta. Idag diagnosterades min häst med akut bronkit. Enligt veterinären är den lindrig...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp