Bukefalos 28 år!

Luktar det katt hos er?

Kattlåda + kattmat + katten själv = stinker katt.

Folk säger att deras kattlådor inte luktar, men sanningen är att hjärnan snabbt sorterar bort lukter som är ofarliga så man själv kan aldrig bedöma hur ens hem luktar.
Jag som inte har katt känner DIREKT att det luktar kattlåda i hela huset även om den är precis nystädad.
OK - förstår jag dig rätt om deet är maten och lådan som luktar?

Jag har haft katter hela mitt liv. Större delen som stall- och utekatter men numera inne. Aldrig att jag känt "kattlukt".
Blöt eller smutsig hund luktar. Men katt?

Att kattlåda och kattmat stinker det kan jag hålla med om . Men själva katten? Menar du verkligen att katten stinker?
 
Luktar katten så illa att den stinker tänker jag att den inte mår bra/är sjuk? Att den inte kan tvätta sig ordentligt till exempel..

Annars har jag aldrig känt att det luktar äckligt hemma hos någon på grund att dom har katt. Förutsatt att dom har en kattlåda som är normalt städad eller att de inte är nå blötmat råkat så framme länge.
 
OK - förstår jag dig rätt om deet är maten och lådan som luktar?

Jag har haft katter hela mitt liv. Större delen som stall- och utekatter men numera inne. Aldrig att jag känt "kattlukt".
Blöt eller smutsig hund luktar. Men katt?

Att kattlåda och kattmat stinker det kan jag hålla med om . Men själva katten? Menar du verkligen att katten stinker?
Jag tycker att även katten luktar faktiskt.
 
Luktar katten så illa att den stinker tänker jag att den inte mår bra/är sjuk? Att den inte kan tvätta sig ordentligt till exempel..

Annars har jag aldrig känt att det luktar äckligt hemma hos någon på grund att dom har katt. Förutsatt att dom har en kattlåda som är normalt städad eller att de inte är nå blötmat råkat så framme länge.

Det är ju det jag inte fattar vad svärföräldrarna pratar om. Dom säger inte att det luktar illa, bara att det luktar katt. Men ingen annan har någonsin sagt något.

Katterna mår bra, äter, går på lådan, fina i pälsen och luktar gott enligt både mig, sambon och min bästis.

Rensar lådan både morgon och kväll, blötmat står visserligen alltid framme då jag ger dom nytt både morgon/eftermiddag/kväll.

Så ja, jag fattar inte vad det är dom menar. Vi bor i lägenhet på 65kvadrat, vi kanske är dåliga på att vädra? No idea.
 
Mina katter luktar, men för egen del känner jag det bara om de är antingen blöta eller om jag stoppar näsan i pälsen. Äckligt tycker jag inte de luktar dock. När folk säger att det luktar katt, tycker jag det oftast syftas på kattlådan/kattmaten, än katten i sig. Det är även vad jag själv syftar på om jag tycker det luktar katt hos någon.
 
Det är ju det jag inte fattar vad svärföräldrarna pratar om. Dom säger inte att det luktar illa, bara att det luktar katt. Men ingen annan har någonsin sagt något.

Katterna mår bra, äter, går på lådan, fina i pälsen och luktar gott enligt både mig, sambon och min bästis.

Rensar lådan både morgon och kväll, blötmat står visserligen alltid framme då jag ger dom nytt både morgon/eftermiddag/kväll.

Så ja, jag fattar inte vad det är dom menar. Vi bor i lägenhet på 65kvadrat, vi kanske är dåliga på att vädra? No idea.

Då skulle jag ta det som en komplimang att de luktade katt hemma:D Jag skulle kunna gå och snusa på min katt hela dagarna:love:
 
Blöt katt doftar faktiskt inte så himla gott har jag märkt :D Men att stoppa ned näsan i torr päls och ta ett djupt andetag, doftar gott och katt tycker jag. Speciellt solvarm katt doftar gott :love:
 
Jag tycker att katt luktar, precis som med allt annat. Det finns ju folk där det verkligen stinker hos, men då är det när det typ stinker kattpiss och så. Är det städat osv så tycker jag inte att det stinker, även om jag tycker att det luktar. Katt luktar ju katt och sen kan lådan lukta (i allra värsta fall stinker den av parfymerad kattsand.. :yuck:).
Men jag kan tänka mig att om man inte har katt själv eller umgås så mkt i hem med katter så upplever man att det luktar mer än för en som vistas i katthem ibland/ har katt själv. Men det är samma sak med alla djur egentligen ju, har man hund så luktar det hund, har man häst så luktar det antagligen häst..
Alla hem luktar ju dessutom olika av ens egen doft, parfym eller vad det nu kan vara och det kan ju också vara en stank för vissa. Jag har en bekant som gärna har parfym och jag undrar om denne inte sprutar nått lukta gott i hela lägenheten innan hen får besök. Det är inte en såndär billig och "skrikig" doft men ändå så att jag upplever det mer som stank än bara en vag doft.
 
En kompis jag inte träffat på länge och som inte varit i denna lägenheten vi bor i nu kom på besök ikväll. Frågade henne rätt ut om det luktade illa/katt/whatever inne men hon sa bara att det mest luktade lite hund men absolut inte illa på något sätt.

Antar det är svärisarna som är känsliga då!
 
Tycker det helt beror på vilken typ av kattlåda/sand man har om den luktar eller ej. När vi hade vanlig låda och sand luktade det även om den var städad (inte kiss eller bajs utan bara..kattlåda), men nu när vi bytt till en PeeWee-låda luktar det ingenting.

Min katt luktar så otroligt gott (som en blandning av gosedjur, svag parfym och fuktig skog :D ) , hennes päls verkar absorbera de flesta lukter runt henne, haha! Så hur "katt" luktar vet jag faktiskt inte.
 
Jag har aldrig tänkt på att katterna luktar speciellt.
När vi hade parfymerad kattsand kunde man känna om de precis varit där. Lite ofräscht tyckte jag men inte ett problem när vi bytte sand.
Det enda som luktar nu är när ena katten ibland inte gräver ner bajset. Lätt åtgärdat å andra sidan.
 
Jag tycker att alla djur luktar. Trots att jag haft både hund, katt, kanin häst etc.
men jag tycker inte det luktar illa.
Men en viss lukt tycker jag djur har på samma sätt som människor har en lukt.

Eller så handlar det bara om hur olika känslig man är för lukter. Jag vet att jag är känslig för lukter.. Tex så vet jag hur många av mina vänner/ familj luktar. Ingen luktar illa men de har alla olika doft förutom ett par som knappt luktar.

Så det kanske handlar om hur väl man känner dofter?
 
(i allra värsta fall stinker den av parfymerad kattsand.. :yuck:).

Usch ja :yuck: Det är verkligen hemskt!

Kan inte tillföra så mycket mer i diskussionen. Katterna luktar katt, precis som hästarna luktar häst. Det som luktar mest här är blötmat och låda. Har varit hemma hos folk där det verkligen stinker, men det beror ofta på kattlådan (som i vissa fall har varit större delen av personens lägenhet...), bristande städ- och hygienrutiner överlag och inte på själva katten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 316
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp