Bukefalos 28 år!

lungblödare?

limpan

Trådstartare
Har en 9 årig kallblods sto. Har startat, segrat 4 gånger på 28 starter senaste starten 2011, har därefter behandlats i någon kota, och sen mest tränats hemma pga ägarens bristande intresse. Körde jobb på banan en vecka innan kval i februari, gick 37 åkandes med långvagn och ensam, veckan efter i kvalet stannar hon av sista sväng, blöder sedan lite ur näsborren när ägaren tar emot henne. Han åker då och kollar upp henne, gör arbetsprov där hon pressas ordentligt, veterinären sprutar sen in vätska och suger ur, där det är litelite rosa från lungorna, veterinären kunde inte svara på om hon var lugnblödare, eller om hon sprungit med infektion.

Fick med sig pencillin hem, 5dagar sprutor, 10dagar uppehåll sedan 5 dagar sprutor. efter det skulle ägaren träna på som vanligt sa veterinären. Tränades sporadiskt, men blev sen ståendes, kom till mig för 2 månader sen och hade då stått 5 månader. Tränats, och känns jättefin, gick igår ett banjobb, tog det lugnt och gick 45, avslutade 30 sista 500ingen med en riktig speed till slut, inget tagen alls efteråt, blåser inte och ingen puls att tala om. joggades av, duschade o togs om hand, ställs sen in i boxen efter 30 min, när jag kommer tillbaka efter ytterligare ca 30 min har de kommit lite blod ur ena näsborren.

Blir då fundersam, hon underprestrerade inte alls, tvärtom, kändes jättefin, hon har gått mycket tuffare jobb på rakbanan för mig, utan att visat något. när hon körs "fladdrar" hon rätt mycket med näsborrarna, är det ett önsketänkande att ev blodkärl spruckit? Det var lite blod, med lite snor. När hon kom in körde jag upp handen så långt det gick i båda näsborrar, inget blod, även när jag såg detta körde jag upp handen men fann ingenting. Inget blod i spånet i boxen, inte heller i höet som hon hade att äta utav. Pigg när hon kom hem o sprang i hagen, hon är väldigt lekfull och glad hemma..

hur hade ni resonerat? jag är abslout inte intresserad av att träna henne om hon är lungblödare, så det behöver jag inte ha munnhugg om.. men man vet inte hur man ska göra, när hon känns bättre o gladare än på väldigt länge, och veterinär inte kunde fastställa vad det var? och när hon inte visat något när hon gått hårdare på rakbanan, sist blev hon väldigt het och sprang då fortare än planerat, 30-40 tempo, men inget blod då. Ägaren misstänker hon är lite halshäst.. fin i päls, hull mm, inget som tyder på att hon skulle vara sjuk.
 
Sv: lungblödare?

Kan väl mkt väl vara så att hon är lite känslig i slemhinnorna i näsan? Jag har haft en sådan och vi kollade henne mer än en gång eftersom hon kunde vara lite röd i näsan efter terrängen. Vi hittade inget på henne i lungorna och alla de veterinärer som varit inblandade säger samma sak. Ytliga blodkärl som är lite känsliga.

Om det är lungblödning så brukar det vara bubbligt blod i näsan
 
Sv: lungblödare?

tack för ditt svar. Ska köra ett till jobb, så länge hon känns pigg och glad vågar jag försöka igen. Jag såg inga bubblor i blodet, men det hade hunnit stelna. Nästa gång ska jag låta henne stå på gången och verkligen passa henne upp till en timme.

Finns det någon "regel" som säger ungefär hur lång tid det tar innan det kommer? Om det är känsliga slemhinnor, finns det då något att ge? jag läste någonstans att Evitamin ska vara bra?

Tycker att hon borde inte vara så gåvillig och positiv om hon känner sig dålig? och nu ökade hon ju sista biten och var absolut inte tom, kusken hoppade av efter målgång och chekade av och kollade henne, innan han joggade av i bakvarv.
 
Sv: lungblödare?

Om det fortsätter - åk och kolla.

En gång är ingen gång men om det fortsätter så finns det risk för att det kan vara annat.

Det finns många andra orsaker än just lungblödning till att det kommer blod.
 
Sv: lungblödare?

Min fick i princip alltid blod i näsan efter terrängen vi gav extra B och e vitamin. Hon kunde börja blöda upp till en halvtimme efter terrängen dvs när hon blåst ner.

Vi fick aldrig någon direkt förklaring till det mer än att hon hade ömtåliga kärl i näsan upp till svalget. Vi kollade henne med endoskopi ua.

Ni Kanske skulle åka in och kolla henne lite mer noga för det är inte gjort något endoskopi på henne?
 
Sv: lungblödare?

endoskopi är utfört på henne, gomsegel ser bra ut, även haft kamera i halsen vid arbetstest. Ägaren har inte missat något, utan kollat henne väldigt mycket och noga. Kollad det vanliga, dvs böjprov flertal gånger, kollat halsen, arbetstest, mananalys, ställts på diverse homeopatmedicin, massör, kiropraktorer mjölksyrenivån är kollad etc. Så det har inte varit något slarv kring henne och veterinär. Även kollad av Sven Lindblom i Sala som inte hitta något större fel. Hästen har även fodrats med carraagen.

Är vän med ägaren så har en bra dialog henne. Hästen har vid ett tillfälle svullnat i ganascherna. Ägaren misstänker att det ev kan vara någon form av allergi, men svårt att veta vad. Pencillinet den fick efter arbetstestet, minns inte namnet, men jag googlade och kolla, något man ger vid misstänkt allergi bla. Har bett ägaren kontakta mälarkliniken där detta kollades, och fråga om de kan skicka journalen, ägaren tycker allt var så luddigt, då de inte kunde svara riktigt vad det var, samt använde svåra ord som man inte begriper.

Hos ägaren stod hon på torv, här står hon på halm, aldrig hörts hosta. hon är fin i pälsen, trivselfläckar, fin i ben, muskler, hull, ögon, inget på utsidan som visar att hon skulle må dåligt. När hon stod hos tjejen som äger henne åt hon havre, samt något kraftfoder, här har jag tagit bort det, och fodrar endast med hö, mineraler samt morötter/äpplen, tycker hon blivit mycket piggare och gladare utan, även om hon var både pigg och glad innan. Står i utebox.

Det är ett gissel när man inte ser utifrån, lättare om de är halt, då ser man ju oftast att de är svullen i ben eller liknande. Både jag och ägare är helt överens om att vi absolut inte vill göra något hästen mår dåligt av, utan då får hon pensioneras. Men man vet inte hur man ska göra, då hon som sagt inte visar någon ovilja till att träna, tvärtom. Eftersom hon stannade av i kvalet var vi inställda på att hon skulle göra det även i jobb, men där ökade hon och hade alla krafter kvar i mål, utan att vara något tagen. Är det något som gör att de stannar, brukar ju det etsa sig fast i huvudet och vara svårt att få bort, de känner ju att det är något som inte stämmer, och då tar de ju inte ut sig.

Så som du beskriver att det tog tid innan blodet kom, så var det för henne i jobbet, vi höll ju på med henne ca 30 min, och under den tiden hände inget. Efter kvalet var hon väldigt flåsig, och det tog tid för henne att komma ner, därav var ägaren positivt överraskad och glad att hon var så fin i andning efter detta jobb.
 
Sv: lungblödare?

Jag enligt egen erfarenhet sallan sett lungblodare ha blod I nasan utan det har enbart sett vid endoskopi. De som haft blod I nasan har varit rena fran blod I luftstrupe / forsta forgreningarna (= det som syns vid endoskopi).
Vid blod I nasan kontrolleras detta alltid av vet men har hittintills alltid fatt det forklarat som brustna blodkarl I sjalva nasgangen.
 
Sv: lungblödare?

Kl, vet inte hur det är med travare eller hästar i jobb egentligen, men min ponny var väldigt känslig för temperatur skillnader, t ex när det var kallt och han kom in så blödde han lite ur ena näsborre(med snor), när han jobbat ute och det var kallt i luften osv. Snor/blodet kom inte direkt utan först när han pausat en kvart, 20 min och blivit varmare i näsan.

Visserligen var han en kronisk host häst(fd, försvann när vi renoverade stallet).
Men då det var vid kyla som han blödde så antog vet att det var känsliga kärl.
 
Senast ändrad:
Sv: lungblödare?

Jag enligt egen erfarenhet sallan sett lungblodare ha blod I nasan utan det har enbart sett vid endoskopi. De som haft blod I nasan har varit rena fran blod I luftstrupe / forsta forgreningarna (= det som syns vid endoskopi).
Vid blod I nasan kontrolleras detta alltid av vet men har hittintills alltid fatt det forklarat som brustna blodkarl I sjalva nasgangen.

Det jag tycker är konstigt är att vore hon lungblödare skulle hon väl blöda även vid intervall jobb? Hon gick som sagt runt 47 i jobbet, ska imorgon gå intervaller, tänker då köra ca 45 i två tusen m, rakbanan på gården är ca 1000m, och det borde ju då synas. För det har ju inte med doseringen att göra liksom..

hon värmdes 5 bakvarv, gick på lite ett par 100m, var inget tagen, vilade ca 15min innan jobbet. Jag tycker också att hon borde ju få svårt att få syre, blod i lugnorna måste ju vara hemskt påfrestande för kroppen. men hon drog inte en pust efter jobbet, hon rörde knappt på näsborrarna, inte svettig, såg ut som hon gått en vanligt sväng hemma. Hon ligger fint till i puls. Och hon tar åt sig träningen väldigt fint, och en sjuk häst borde ju inte ta åt sig på bra sätt, och gå framåt så fort, idag joggade hon 9 km, första gången sen banjobbet, på fint sätt.

Samtidigt som jag är rädd att det ska vara något, som gör att hon mår dåligt av träning, vilket jag inte vill. man kanske kan avfärda det hela med att hon är känslig i slemhinnorna i näsan, och ägaren misstänker som sagt att hon är allergisk/halshäst av något slag.
 
Sv: lungblödare?

Kl, vet inte hur det är med travare eller hästar i jobb egentligen, men min ponny var väldigt känslig för temperatur skillnader, t ex när det var kallt och han kom in så blödde han lite ur ena näsborre(med snor), när han jobbat ute och det var kallt i luften osv. Snor/blodet kom inte direkt utan först när han pausat en kvart, 20 min och blivit varmare i näsan.

Visserligen var han en kronisk host häst(fd, försvann när vi renoverade stallet).
Men då det var vid kyla som han blödde så antog vet att det var känsliga kärl.

Nu är det inget kallt här, någon minusgrad, lika när hon kvalade var det inte heller kallt. Dock är det ojämnt väder här, -8 på kvällen, på morgonen kan det var +1, och det är ju påfrestande om de är känsliga i halsen..
 
Sv: lungblödare?

Mina tva mest talande exempel ar ett Self Possessed sto som helt plotsligt bojade bloda vid vintertraningen mellan tva och tre. Hon var I bra grundkondis men gick inte sarskilt fort annu. Blaste normalt (hela livet, fore och efter) sett mycket, aven vid enbart skritt men ha alltid aterhamtat sig fint efter lopp. Ha aldrig haft synligt blod vid endoskopi. Visade mycket sma mangder blod (blandat med en mindre infektion) vid lungskoljning efter vad som blev hennes sistaopp som trearing.
Hasten kom in fran korning, badades, tackades och visade sen blod. Ren vid endoskopi vid samma tillfallen (ja, det var full panic pa oss I stallet!) Fyra - fem tillfallen, scopades alla ganger, inget blod.

Hast tva var ett trearigt fullblods sto som stog I vart stall for simning. Hade blod I bada nasborarna nastan varje dag, ren vid scope. Visade sig sedan att tranaren gav hasten lugnande och blodningen minskade nar han slutade (istallet borjade hasten riva stallet men det ar en helt annan historia).

Daremot har vi haft hastar passerat genom bade vart stall och bekantas stall som varit lungblodare sapass att inte ens Lasix hjalpt som aldrig blott genom nasan. Har personligen aldrig haft en lungblodare med blod I nasborren.
 
Sv: lungblödare?

Körde imorse ett tuffare intervallpass, blåste inget, bra puls, hade koll, efter 40min kom snor, ganska tjockt/kletigt, genomskinligt, när jag sedan kom tillbaka efter några minuter fanns en liten blodklump, om man ens kan nämna det klump, inte rund, och mindre än en ärta. Det var allt som kom, tog bomull och körde upp riktigt långt, inget snor eller blod, endast lite smuts. Och endast i ena näsborren, samma som sist har tagit kort men vet inte hur man lägger in det här, är någon kunnig och vill kolla kan jag försöka maila över det.
 
Sv: lungblödare?

Du har inte funderat på att stå över att köra fort om det kommer tjockt snor?
 
Sv: lungblödare?

Naturligtvis, jag är väl inte dum. Men eftersom det kom 40min efteråt är de ju svårt stå över. Hade jag sett det innan hade hästen såklart inte tränat!
 
Sv: lungblödare?

Du har inte funderat på att stå över att köra fort om det kommer tjockt snor?

Genomskinligt snor är inget att bry sig om. Finns många hästar som får det efter hårt arbete.

Börjar det. Bli färgat dvs gul, grönt ska man bli vaksam
 
Sv: lungblödare?

detta var varken grönt eller gult, men även om de hade varit det så kan man ju inget göra när de inte synts förs efteråt. så länge de tempar bra innan körning förutsätter man ju att de är frisk, särskilt om de gick dagen innan och var bra. fast nu handlade ju inte tråden om just det :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 453
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp