Lupinkampen.

Hejsan igen.
Här kommer en pudling om helgens lupinkamp:

Monstret som skrattade sig harmynt då jag hotade med täckmetod, skrattade sig harmynt för det var ingen lupin utan en monsterbjörk, som ståtligt stod på 10-12 meters håll.

Det som komplicerade hur vi tolkade rötterna var att lupinerna på flera ställen hade trasslat in sig i björkens ytliga rötter, så när den första plantan plockades upp satt den i en björkrot. När det drogs i denna rot, och de rötter den satt fast i, följde det med en eller två lupiner till.

Allra tydligast hur rötterna såg ut, fann vi i en jordhög som haft lupiner i sig i uppskattningsvis 8-10 år utan att någon härjat med dem. Det hade grävts i högen från ett håll, men mina föräldrar hann aldrig att konsumera mer än kanske en tredjedel av jorden innan de vandrade vidare. Där fanns inga som helst ytliga rötter som sammanband plantorna, men gott om morotsliknande rötter som ville ned på djupet.
Har bilder, men de är kvar i mobil och kamera just nu.


Biologen bland oss förlitade jag mig kanske för mycket på.
Till Biologens ursäkt kan jag dock säga att hennes expertområde är fisk, och det ligger en bit ifrån lupin.
Dock har hon läst på i ämnet, och vi har ändrat strategi i Lupinkampen 2021.
Det var ungefär så jag gissade att det gått till :) Lycka till med kampen mot eländena
 
Vi slog vårt lupinhav med lie minst två gånger per sommar och efter några år var det inte mer än att man kunde punktmarkera enstaka plantor. Nu är de så få att man får leta för att plocka en ordentlig bukett och floran har kommit tillbaka jättefint i ängsmarken :love: Det tog några år men var inte särskilt besvärligt.
Vår nya strategi i Lupinkampen 2021 ser ungefär ut som ovan.

1. Skit i rötterna. Eftersom de inte finns outsinliga mängder energi i en lupinrot är det enklare att dränera dem på kraft.

2. Plocka alla blommor så tidigt som möjligt. Ju tidigare, ju mindre att hantera. Skicka dem på destruktion, eller bränn.

3. För att dränera rötterna på kraft, plocka för hand skaft med gröna blad - eller punkta lupinklasar med trimmer. Man vill ju inte gå över allt, för det finns ju andra växter som man vill ge levnadsutrymme. Vi kommer plocka bort det gröna och lägga på en egen kompost. Om någon av dessa lupindelar skulle råka gro, så är de samlade på ett och samma ställe och kan enkelt hanteras med vilken sorts död man nu vill bjuda på.
 
Vi har fått hjälp av vildsvinen rejält i vinter med att vända upp och ner på hela hagen där lupinerna tagit sig som mest på senare år. Det ska bli intressant att se i sommar vad denna framfart har gjort med de små liven (sannolikt ingenting).

Kan också säga att vi i vår trädgård har harvat områden med bl.a. lupin och låtit bara rötter ligga ovanpå jorden över vintern. Detta dödar icke en lupin, som gladeligen på vårkanten skickar ner nya rötter i jorden. Jag har i år också rensat bort självsådda lupiner här och där och konstaterar att redan med bara ett par hjärtblad har lupinen skickat ned en rot om ca 5-7 cm vilket är det värsta jag sett för en helt nygrodd planta.

Jämfört med många andra arter tycker jag inte lupin är besvärlig, det är bara lite kostsamt att slå vägdiken med lupiner flera gånger per sommar. Men det kommer nog ske krafttag inom de närmsta åren på denna front, och även inom masshantering som är det som spritt lupinerna så väldigt. Det är väl fortfarande lite oklart vad man kan eller bör göra med massorna istället och om de någonsin kan bli användbara igen, men det kommer nog snart nya riktlinjer även där.
 
Det här dök upp i FB-flödet:


Den sjätte juni, på Sveriges nationaldag, arrangeras därför STORA LUPINBEKÄMPARDAGEN av Fältbiologerna. Alla kan medverka!
VAD KAN JAG GÖRA?

Nivå 0 – MINIMUM. Bidra inte till spridningen av blomsterlupinen. Så inte blomsterlupiner i din trädgård eller någon annanstans.

Nivå 1. Plocka blomsterlupiner. Gör en vacker bukett men släng dem sedan på rätt sätt, d.v.s. skicka dem till brännbart på tippen, för att de inte ska bidra till ytterligare spridning.

Nivå 2. Plocka fram lien och slå blomsterlupiner. Skicka sedan resterna till brännbart på tippen.

Nivå 3. Gräv upp blomsterlupiner. Samla ihop rötterna och låt dem antingen torka i solen eller skicka dem till brännbart, eftersom lupiner kan föröka sig via rotbitar.

Nivå 4. – HARDCORE. Slå med lie flera gånger i sommar, och nästa!
 
Det känns jättemärkligt.
Men nu i mitten på juli - vi läser den 17:e och jag var här sist den 5:e - och jag lyckas hitta en (1) lupinblomma. På hela tomten, med dess forna fem kolonier, varav en del helt hysteriska.

CA156688-1393-4DCA-A2AF-EBD2B4FE93CE.jpeg


Bilden visar den stubbe som hade ursprungsplanteringen. Här växte det för fyra-fem år sedan i princip endast lupiner.
 
Det känns jättemärkligt.
Men nu i mitten på juli - vi läser den 17:e och jag var här sist den 5:e - och jag lyckas hitta en (1) lupinblomma. På hela tomten, med dess forna fem kolonier, varav en del helt hysteriska.

Visa bifogad fil 95502

Bilden visar den stubbe som hade ursprungsplanteringen. Här växte det för fyra-fem år sedan i princip endast lupiner.
Kul när man ser resultat.
Själv har jag skött mina åtaganden sisådär i år. Har dragit blommor och frön på de som är vid mina hästar hage. Har plockat fröna på de i trädgården och grävt upp en rot. Ska ta ett par rötter till senare i år. Vet fortfarande inte om jag ska guerillaplocka grannens frön eller inte. Jag vill ju inte ha skiten och de växer i häcken.
 
Kul när man ser resultat.
Själv har jag skött mina åtaganden sisådär i år. Har dragit blommor och frön på de som är vid mina hästar hage. Har plockat fröna på de i trädgården och grävt upp en rot. Ska ta ett par rötter till senare i år. Vet fortfarande inte om jag ska guerillaplocka grannens frön eller inte. Jag vill ju inte ha skiten och de växer i häcken.
Ta fröna. Folk märker inte vad som skett när väl blomsterprakten lagt sig.

Lupinfrön kan ligga länge i jorden och gro. Läste om nåt exempel som grott efter 70 år men det normala verkar vara 20 år.

Jag drar fortfarande upp fröplantor efter att ha omsorgsfullt grävt upp alla i rabatten när jag flyttade hit 2012.
 
Ta fröna. Folk märker inte vad som skett när väl blomsterprakten lagt sig.

Lupinfrön kan ligga länge i jorden och gro. Läste om nåt exempel som grott efter 70 år men det normala verkar vara 20 år.

Jag drar fortfarande upp fröplantor efter att ha omsorgsfullt grävt upp alla i rabatten när jag flyttade hit 2012.
Nej framförallt inte de. De tycker enbart om kortklippt golf green. Grejen är att mitt förhållande till den grannen är... ansträngt. Hade så inte varit fallet hade jag ju traskat över och pratat med dem.
Har tagit alla frön som böjt sig in åt mig till. Får kanske gå ut en mörk natt och skörda lite mer
 
Är det nån som vill vara med?

Har ikväll skurit av en koloni lupiner från den stora odlingen. Egentligen trodde vi att det var en fristående grupp lupiner, som enkelt skulle kunna stressas genom att plocka bort en massa av deras ytliga rötter. Men jävlar vilket meshnät rackarna byggt, och alla strålade åt ett och samma håll.

In under stengärsgården, mot huvudkolonien. Via en helt förvedad moderrot av 59 millimeters kaliber.

Glöm det här med att täcka med papp och ha på lite jord. Det här monstret skrattade sig harmynt då jag hotade med den metoden.

Visa bifogad fil 70478
Helt otroligt om det där faktiskt är en lupinrot😱
 
Mina står ohotade, jag plockar o sätter i vas under blommningen,en del står kvar o dom har inte ökat i antal.
 
Jag var lite sen i år (för flera veckor sedan) men min lilla koloni verkar iaf inte sprida sig. Det är ett par stjälkar utanför stallet.

B9BDEBE0-4FC8-4E1B-B86A-388EC2F5D20B.jpeg
 
Alltså ni som skriver att ni inte har problemet kan ni inte ta varning och vara lite försiktiga. Det är lite av en ketchupeffekt där inget händer och inget händer och så exploderar det. Att riva fröna är inte en särskilt besvärlig åtgärd och ni kan spara er själva OCH naturen en rejält otrevlig överraskning. Bara för att era inte sprider sig idag så är det inte en annan art än den vi har där problemen finns eller någon annan art än den som invaderar Island och de tär inte kul när allt plötsligt är lupiner och djuren vägrar äta sitt silage pga att det smakar lupin
 
Mina står ohotade, jag plockar o sätter i vas under blommningen,en del står kvar o dom har inte ökat i antal.
Ta bort skiten en anledning är att de har smaklig nektar o tar pollinörer från kargare ängsblommor. Samma med jättebalsamin o vallört. KL och med det sagt kan man undra hur mkt man hjälper med blommor i trädgårdar öht
 
Jag kör racet med lupinerna, har nu plockat blommorna på ett ställe i ett par år, klipper med häcksax… De blir inte fler och just nu inte färre heller men det blir inga nya frön, under dessa två år. Plockar varje blomma eller knopp som hittas och allt bränns. Jag tror det är lite samma som med spridningen, det står still flera år sedan explosion och de antingen ökar enormt eller nästan försvinner. Har lyckats få bort dem på ett ställe och där tog det 4 år. Nu är det inga blad ens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp