Lurad av nätbutik?

Unsure

Trådstartare
Jag brukar handla över nätet ganska ofta, men har aldrig blivit lurad på det här sättet tidigare, och nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det.

25 september beställde jag ett antal säckar hundmat från en nätbutik. Jag har två stora hundar och brukar beställa maten över nätet, och köper då ett större antal säckar om det är bra pris. Jag fick orderbekräftelse som vanligt och tänkte inte mer på det.

Men så loggade jag in på mitt konto i måndags, och fick en chock när kontot helt plötsligt stod på minus! Fattade ingenting, förrän jag såg att nätbutiken dragit pengarna två gånger för hundmaten. Först en debitering 25 september, och sedan en till 27 september. Just för att minimera risken för sånt här, så flyttar jag bara över några tusenlappar i taget till det kortet som jag använder för att betala med. Det hjälpte ju dock inte i det här fallet, eftersom kontot nu står på minus istället. Det är ett antal tusenlappar vi pratar om så jag blev naturligtvis inte speciellt glad.

Nätbutiken hänvisar på sin sida till ett kontaktformulär, så jag skrev genast till dem och förklarade vad som hade hänt. Det hände dock ingenting, så jag har skrivit till dem igen. Det finns också ett telefonnummer till kundservice, där det står att det är "betjäning på engelska". Det är ju inget problem, så jag ringde på den utsatta tiden. Då kommer man bara till något inspelat röstmeddelande - på tyska! En kollega översatte det för mig, och det var tydligen något i stil med "denna tjänsten är inte möjlig för tillfället".

Hur gör jag nu? Det har gått flera dagar utan att jag fått någon kontakt med nätbutiken. Det är en stor sida, så jag trodde att det skulle vara riskfritt att handla från dem. Däremot vet jag inte om de är baserade i Sverige (hundmaten skickas från Tyskland och eftersom kundservicen över telefon skulle ske på engelska). Sidan är dock på svenska. Jag har därför skrivit mina meddelanden i kontaktformuläret på både svenska och engelska.

Jag tänkte ge det några dagar till, max en vecka, sedan tänker jag ringa polisen. Kan man ringa någon annan? Om de lurar sina kunder så måste ju nätbutiken stängas ner? Är skatteverket eller någon annan intresserad av sånt här?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp