Lurad i butik

Det här har inget med det att göra utan kommer med åldern, jag behövde aldrig smörja mig tidigare men måste göra det nu. Använder väldigt sällan smink, duschar inte dagligen då jag inte behöver, använder inte tvål i ansiktet, röker inte och blir alltså torr ändå. Smörjer inte in kropp eller händer för det finns inget behov men blir torr i ansiktet.


+1 på den! Har inte heller behövt vare sig krämer eller annat, inte ens lypsyl på vintern. Huden har i stort sett fått sköta sig själv.

Men sen ett par år tillbaka har jag börjat med att smörja mig lite efter dush. Först märkte jag att det slutade tok-klia på ryggen efter dush då, sen fick ansiktet en liten skvätt lotion eller kräm också.

Min hud klarar inte av att återfetta huden snabbt nog efter tvätt, det blir torrt och kliar vansinnigt. Så just då får jag fixa med lite extra fett.


Egentligen är huden inte gjord för att tvättas med tvål alls.
 
Eller så använder man inte massa krämer alls ?
Jag använder schampoo balsam och tvål det räcker.
Du är välkommen att byta hud med mig.
Jag smörjer inte heller in mig. Som resultat har jag torr vit hud i delar av ansiktet :up: Händerna ska vi inte ens tala om, där är det vitt och självsprickor till förbannelse tills jag börjar smörja in de i tid och otid, då blir det bra. För mig är det årstidsbundet så jag hinner aldrig lacka ur tillräckligt för att leta upp nåt vettigt till ansiktet heller.

Fast jo, jag hade iofs nagellacksborttagning i ansiktet en gång. Huden var dock kass redan innan det :p
 
Nu har vi ju alla olika gener... jag har tex haft "tur" att få bra gener när det gäller rynkor (ger min släkt f-n i att röka får vi minimalt med rynkor). Inte så bra gener när det gäller torrhet dock, jag har haft torr hud sedan tonåren och det blir värre och värre. Dvs smörjer jag inte så blir det torrsprickor i ansiktet.

Behöver man smörja sig så behöver man.
Samma här vad det gäller genetiken, redan som liten tyckte jag att mina vänners föräldrar så äldre ut än mina föräldrar i samma ålder, mamma kom sent in i klimakteriet och de var iaf över 60 innan de började bli gråhåriga. Pappa förlorade aldrig håret heller, så visst spelar genetiken stor roll när det handlar om hur snart vi åldras utseendemässigt, sen att det även handlar om hur väl man tar hand om sig stämmer ju naturligtvis. Ett barn har ju sällan något behov av att man smörjer in dem i ansiktet.
 
Jag tvättar håret med shampoo, men tvättar ALDRIG kroppen med någon sorts tvål. Inte ansiktet heller. Jag blir torr ändå och måste smörja mig - annars hade jag blivit tokig.
 
Nu är jag inte bara irriterad, jag är förbannad.

Handlade en hudvårdsprodukt idag från en kedja som säger sig vara väldigt miljövänliga och inte ha några konstigheter i produkterna. Frågade specifikt om silikon i hudkrämen då texten var svår att läsa och fick svar att ingen silikon fanns. Väl hemma tog jag fram starkare ljus och vad i h-e se jag som ANDRA INGREDIENS, jo, Cyclopentasiloxane! En av de jag undviker som pesten. Som tur var har jag inte öppnat den än, men bara att ljuga mig rätt upp i ansiktet sådär på direkt fråga får mig att kräkas på hela kedjan. Usch!

Vet ni några märken som faktiskt är silikonfria på riktigt?
Hugger tråden!

Kan någon se vad som är dåligt med denna?

Innehåll
Aqua (water), ethylhexyl stearate, squalane, glycerin, calendula officinalis flower extract, butyrospermum parkii (shea butter), sorbitol, glycine soja (soybean) oil, tribehenin, lauryl lactate, polyglyceryl-3 polyricinoleate, sorbitan oleate, phenoxyethanol, cera alba (beeswax), zinc oxide, alcohol, magnesium sulfate, panthenol, caprylic/capric triglyceride, cetyl palmitate, hypericum perforatum extract, brassica campestris (rapeseed) sterol, panthenyl ethyl ether, bisabolol, tocopheryl acetate, aroma (fragrance), phytantriol, retinyl palmitate, ethylhexylglycerin, hamamelis virginiana (witch hazel) extract, echinacea angustifolia extract, ascorbyl palmitate, pyridoxine tripalmitate, chamomilla recutita (matricaria) flower extract, salvia officinalis (sage) leaf extract, tocopherol, butylphenyl methylpropional, coumarin, hydrogenated palm glycerides citrate, linalool, citronellol, amyl cinnamal, lecithin, geraniol, eugenol, hexyl cinnamal, citric acid.
 
Håller med om att det är ett helt hysteriskt användande av 'skönhetsprodukter' i vilket jag inkluderar hudvård.
Jag är själv en torris och måste smörja mig regelbundet och det enda jag hittat som inte tvingar mig smörja slaviskt är en produkt med mjölksyra, utan en massa mishmash som gör huden beroende av den.

Om en tänker efter, så går vi in i duschen, tvättar med tvål/duschkräm, tvättar hår med schampo och ev balsam eller inpackning. Går ur duschen, smörjer in kroppen med lotion, ansiktet med en sort en annan för kroppen, vissa använder flera olika preparat för olika delar av kroppen. Sen lite deo under armarna (på buke har jag fått lära mig att även underlivet rollas! 😳 ), sen börjas det användas en massa olika produkter för ansiktet, serum, foundation, tonics, allt möjligt jag inte har koll på, sen hårvården då, då är det mousse, textur, saltvatten, dust, värmebehandling etc etc etc.

Vi luktar inte människor längre! Vi är vandrande multidoftande självdestruktiva utseendefixerade robotar! Är det konstigt att folk blir allergiska? Är det konstigt att folk blir sjuka?

Att rolla bikinilinjen med deo är ett effektivt sätt att slippa röda prickar efter rakning :)
Ja, jag vet att man inte måste raka men vissa av oss vill göra det och trivs med det.
 
Skulle tippa på att det i dom flesta fall beror på att huden aldrig fått sköta sig själv.
Fick börja smörja in mig redan som barn då huden inte klarade sig utan på vintern, samma med pappa.
Eller som liten var det föräldrarna som fick smörja då jag inte ville ha det på mig.

Är det under värsta perioden på vintern så har jag rapsolja i vattnet när jag badar.
 
Fick börja smörja in mig redan som barn då huden inte klarade sig utan på vintern, samma med pappa.
Eller som liten var det föräldrarna som fick smörja då jag inte ville ha det på mig.

Är det under värsta perioden på vintern så har jag rapsolja i vattnet när jag badar.
Ja för sånna som dig är det bra att det finns krämer, men i det stora hela känns det placebo.
 
Fick börja smörja in mig redan som barn då huden inte klarade sig utan på vintern, samma med pappa.
Eller som liten var det föräldrarna som fick smörja då jag inte ville ha det på mig.

Är det under värsta perioden på vintern så har jag rapsolja i vattnet när jag badar.
Varför just rapsolja? Är det inte olivolja (eller annan olja) man brukar ha i lite?
 
Varför just rapsolja? Är det inte olivolja (eller annan olja) man brukar ha i lite?
Hade olivolja i början men tycker inte om lukten:yuck:.
Finns många bra oljor, mandelolja och avokado är favoriterna då dom tas upp ganska fort av huden men föredrar ändå raps i badet, föredrar mandel och avokado i duschen eller göra egna salvor/ krämer med.
 
Hugger tråden!

Kan någon se vad som är dåligt med denna?

Innehåll
Aqua (water), ethylhexyl stearate, squalane, glycerin, calendula officinalis flower extract, butyrospermum parkii (shea butter), sorbitol, glycine soja (soybean) oil, tribehenin, lauryl lactate, polyglyceryl-3 polyricinoleate, sorbitan oleate, phenoxyethanol, cera alba (beeswax), zinc oxide, alcohol, magnesium sulfate, panthenol, caprylic/capric triglyceride, cetyl palmitate, hypericum perforatum extract, brassica campestris (rapeseed) sterol, panthenyl ethyl ether, bisabolol, tocopheryl acetate, aroma (fragrance), phytantriol, retinyl palmitate, ethylhexylglycerin, hamamelis virginiana (witch hazel) extract, echinacea angustifolia extract, ascorbyl palmitate, pyridoxine tripalmitate, chamomilla recutita (matricaria) flower extract, salvia officinalis (sage) leaf extract, tocopherol, butylphenyl methylpropional, coumarin, hydrogenated palm glycerides citrate, linalool, citronellol, amyl cinnamal, lecithin, geraniol, eugenol, hexyl cinnamal, citric acid.

Det är inget som sas "skriker" åt mig förutom att det är palmoljederivat i den.
 
Skulle tippa på att det i dom flesta fall beror på att huden aldrig fått sköta sig själv.
Tror få behöver det egentligen.
Ja absolut, men jag tror mycket av alla dessa krämer säljs helt i onödan.
Såhär resonerar den som varken har kunskap eller erfarenhet av torr hud. Visst säljs mycket som egentligen inte behövs, sålänge folk vill tjäna pengar och kan få folk att köpa med mördande reklam så lär det också fortsätta men fakta är att en torr hud måste återfuktas för att inte krackelera med allt vad det innebär av infektioner i huden. Mitt ena barn föddes med torr hud. Varje gång hen hade varit hos sin pappa som tyckte som du hade hen sår och sprickor i huden utöver att hens eksem gick bananas och hen fick lätt hudinfektioner. Vid ett tillfälle fick hen svinkoppor i såren vilket blev så illa att hen inte kunde stå eller gå då hela knävecken var stora variga sår. Armvecken var lika illa och på övriga kroppen var det punktvis. Du kan tänka dig smärtan :cry: Vården tog till allt de kunde komma på (hen var inlagd) och hen var allvarligt sjuk, hög feber och rejält allmänpåverkad innan det slutligen äntligen vände. Allt för att hens torra hud inte sköttes.
Jag själv har inte riktigt så torr hud men visst krackelerar huden om jag inte smörjer in mig med rätt grejer. Du är bara att gratulera som slipper lägga tid på att leta efter produkter som faktiskt hjälper och pengar på detsamma men säg inte att det inte behövs eller att det beror på att huden aldrig har fått sköta sig själv för det stämmer helt enkelt inte.
 
Att rolla bikinilinjen med deo är ett effektivt sätt att slippa röda prickar efter rakning :)
Ja, jag vet att man inte måste raka men vissa av oss vill göra det och trivs med det.
Detta. Men det är ingenting för pussys att prova, det kan ge starka upplevelser.
Inget jevla deorollande i mitt underliv.
intim-cooling-balm-40-ml-0.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp