lusern vs hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 854
L

Love_energy

Har skrivit ganska aktivt om min lilla 5åriga fullblodsmärr, men nu har det kommit ett "nytt2 problem...

innan åt hon bara 3 kg hö på kvällen + 1 kg hö ute på morgon

nu får hon melass på höet och äter 5-6kg hö + 1 ute på norgon:love: :banana:

men nu har hon nästintill slutat äta lusern, hon får 2 kg sammanlagt under dagen (pelletsform)

men där är alltid kvar på morgon...

för övrigt får hon 3 kg havre/dygn

Hon tränas varje dag (en vilodag), och personligen tycker jag att hon är mager, men fullblod ser ju ut "lite magrare ut än andra hästar" (misstolka mej inte)

några tips om hur/om jag ska få i henne lusernen?
kämpar för att få i henne mer hö, vet att hon ska ha mycket mer...

tacksam för svar

Sv: lusern vs hö

7 kg hö om dagen är väl egentligen tillräckligt för en häst. Men 3 kg havre om dagen är MYCKET. Om du hellre vill att hästen ska äta mer lucern så dra ner på havren.

okey, för det är många som säger har på buke att ett fullblod ska minst ha 10 kg hö, tycker det låter orimligt...

Är det förmycket havre, för hon är inte het eller så...

tack för svaret

Vad är det för orimligt med 10 kilo hö? Min pillar oftast i sig 6 kg hö, 5-6 kg hösilage + 2 kg strålusern och då tycker jag att hon äter lite.

Som sagt, vill du att hon ska få i sig lusern så ta bort havren. Varför ger du så mycket havre? Tränas hon så hårt att hon behöver all den energin? Hur stor är hon och vad väger hon?

Havre har hög stärkelseandel vilket gör att det går åt mycket energi att spjälka det.

Hon får så pass mycket som 3 kg så jag förstår att hon inte får någon energi över till att lägga på hullet eller att bli pigg, det räcker helt enkelt inte till.

Tycker du har tur ändå som får i henne den mängd hö du får nu med tanke på att hon får så pass mycket havre också. Hon orkar troligen inte äta mer då av lucernet.

Skulle ta bort minst 2 kg havre, försöka höja upp höt och behålla den mängd lucern hon vill ha. Alt. byta ut all havre mot linfrökaka för att ge hullet en skjuts uppåt och så fördela allt jämt över dygnet.

Ska och ska........ De äter vad de äter.
Det börjar bli så himla poppis att pressa i hästarna hur mkt hö som helst och det är inte alltid bra.
Såg för ett tag sen ett helt stall med magra hästar som enligt uppgift åt ca 20 kg hö om dagen....... Bara att smälta 20 kg hö gör att man sen inet kan använda hästen till så mkt utan att den tappar hull, det går åt mkt energi att smälta mkt mat....

7 kg hö och två kilo lucern är helt ok. Jag personligen föredrar lucern i stråform, då får jag mitt tuggbehov tillfredställt och hästarna får mkt näring oxå.
Har en häst som är SVÅR att hålla i hull, aktiv travhäst och han har blivit rasande grann sen jag minimerade havren.
5 kg hö, 3-4 kg lucernstrå, betfor med 2 dl olja i och mariatistelfrö har gjort honom så himla gott.Lite havre får han för syns skull, men det är bara för att JAG har svårt att inte ge honom det. Han har svårt att smälta så stärkelserik mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö Behöver ha era synspunkter på detta. :) Min häst får idag 10-12 kg hö/ 1 kg lusernmix/ vitaminpellets/ 3 nävar fullfoder (bara för att...
Svar
10
· Visningar
4 395
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 274
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka