Lusernhack?

Centaur

Trådstartare
Kraftfoder eller grovfoder?? Vad anser ni? Varför??
Själv anser jag at det är mer grovfoder än kraft...
 
Det är redan konstaterat att det ÄR grovfoder. Lucernpelletsen kan man dock inte räkna som grovfoder.
 
varför inte?? det är ju precis samma sak, fast pelleterat. är det konsistensen som avgör då? :confused:
 
Ja det säger ju sig själv. Pellets är inte grovfoder. Strån är det. Den naturliga strukturen är inte bevarad.
 
"Pellets är inte grovfoder. Strån är det. Den naturliga strukturen är inte bevarad."

Oavsett om det är gräs som är pelleterat så är det ju inte att jämföra med gräs i naturlig struktur.. Det blir inte det samma.
 
men vad gäller proteinhalten idet då??den kommer ju inte från spannmål.....och vad klassas t ex fibergi och strukturmix(eggersman) som för något?? det är ju väldigt strukturerat kraftfoder....blir det då grovfoder för strukturens skull??(jag bara undrar :))
 
Proteinet räknas ju fortf. som grovfoderprotein, eftersom proteinkedjorna är desamma. Måste de ju vara. :smirk:

Fibergi och Eggersman har jag inte så stor koll på, men ska se efter här i mina foderkataloger. ;) Min Eggersmanbroschyr luktar för övrigt som örtmüslin, då den legat i ett kuvert tillsammans med foderpåsar. :d

Där står det att strukturmix kan ersätta hö, men bör helst ges som max 2 kg till hästar utan problem som höallergi etc.

Ang fibergin då, 8-10% består av halm. Så isf kan man väl räkna 8-10% av givan som grovfoder om man ska vara petig. Fast den är ju nerhackad i VÄLDIGT små bitar, så jag är lite skeptiskt ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
  • Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 287
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp