Lutning på tak

Shaggy

Trådstartare
Jag bygger just nu ett hönshus och har en liten fundering på taket. Vad ska man ha för lutning på ett pulpettak? Jag har fått en siffra men det känns som om det blir lite väl mycket lutning med den.
 
Sv: Lutning på tak

Det beror ju på vad du ska klä taket med! Papp, tegel, sedum, plåt? Olika takmaterial kräver olika lutningsintervall.
 
Sv: Lutning på tak

Till att börja med kommer taket bli klätt med rejäl pressening (ej lättvikt). Tanken är att sedan lägga plåt på eftersom det verkar enklast. Papp vore ju bra om man inte var tvungen att göra det lite mer avancerat än att bara spika fast pappen och sedan kladda på något på spikarna för att hindra vattenläckage men det har jag fått höra att så kan man INTE göra.
 
Sv: Lutning på tak

Tumregeln för takplåt som jag fått lära mig är "större än 14 grader (1:4)", men jag vet att det finns plåttak som klarar betydligt mindre lutningar också.

Vi lade shingel på lusthustaket. Grymt lättarbetat, och vår skifferimiterande shingel tycker åtminstone jag är snygg (även om jag inte kan påstå att det direkt liknar skiffer). Det var inte så farligt dyrt heller. Har för mig att det är minst 14 graders lutning som gäller för shingel också.
 
Sv: Lutning på tak

Då får jag inse att ena väggen blir knappt 70 cm högre än den andra. Lutningen jag fått höra tidigare var 15 grader vilket ju är väldigt nära det du nämde.
Det kanske inte ser så konstigt ut i verkligheten som det känns när man bara ser siffrorna.
 
Sv: Lutning på tak

Men du kan ju göra betydligt högre lutning om du vill, om det är det du vill ha! Eller är det ett närapå platt tak du eftersträvar? Jag vet att det finns vissa planplåttakstyper som klarar nedåt 3 graders vinkel, men då tror jag dessutom det nästan undantagslöst kräver papp under.
 
Sv: Lutning på tak

För mig känns det somom taket kommer se ut som en pil rätt upp i himlen när jag läser siffrorna men i verkligheten ser det säkert inte ut så. Min fråga var altså ifall man kunde ha mindre lutning men ifall det krävs specialplåt till det så kör jag nog på 15 grader och hoppas på att det ser vettigt ut.
 
Sv: Lutning på tak

14 grader är ju en rätt liten lutning på tak, ärligt talat. Kika här för att se hur mycket 14 grader är... :)
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
533
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 148
Senast: iNTOHiMO
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 871
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp