Luva - felsökning

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 834
M

md5krist

Lite kryptisk rubrik kanske. Men jag provade att ha luva på fyraåringen eftersom har är lite ängslig av sig. Det verkade funka fint och han hoppade runt i första klassen utan problem. När jag skulle börja rida till andra klassen skakade han dock på huvudet med påföljden att luveländet, och med den hela tränset, åkte av... :eek:

Så där satt jag med tyglarna runt halsen på en fyraåring... Nåja, det var ingen större skada skedd, men tja, jag upprepar ogärna det hela om man säger så.

Så vad var felet... :crazy:
Käkremmen kanske var lite lång, men den kan man knappast spänna så att han inte kan få av sig tränset. Luvan är av märke HL, och jag hade trätt käkremmen genom "hål" i luvan och dessutom satt fast en kardborre kring tränset mitt uppe på huvudet. Var det det som var felet kanske, att den satt fast för bra i tränset. Men å andra sidan vill jag ju inte riskera att luvan ska åka av (även om det förstås är bättre att tappa luvan än att tappa hela tränset).

Så, monterar ni fast luvor i tränset på något speciellt sätt? Är något märke av luvor bättre än något annat? Bör man fläta och sedan sätta fast luvan i första knoppen? Upplys mig, novis bland luvor som jag är... :o ;)

Sv: Luva - felsökning

Hur i hela friden gick det till???

Jag klipper som standard bort alla "snören" på luvan och bara sätter den under tränset. Sitter tränset på plats så gör ju luvan detsamma.

Jag tror ändå du får dra käkremmen lite till. Kan inte komma på något annat?

Har han väldigt små öron förresten? Brukar kunna göra det lätt för dem att krypa ur grimmor och träns. Cashman (en av våra hingstar) har pytteöron, vilket innebär att han alltid fått ha träns och grimma fastknäppt så han nästan strypts. Han är inte den typen av hingst man vill ha lös någonstans. ;)

Har dock ändå svårt att förstå hur allt kan rasa av för att han skakar på sig! :)

Mitt träns åker också av om min dam skakar på huvudet, hände idag mitt på tävlingplatsen. Då står man där med lös häst. :crazy:

Undrar samma, vad är det som är fel? Har provat ha käkremmen lite hårdare, men skakar hon så åker det hela av. Har dessutom också en HL luva.

Hmm, jag ska prova att köpa en annan luva och att inte sätta fast den i tränset. Sedan får jag väl prova hemma. Annars får jag väl lansera det som den nya betslingen; varför bett i munnen när man kan ha det på halsen... :idea:

Nej, han har inte speciellt små öron. Ganska normalstora eller rent av stora tror jag. Det kanske är den modellen, HL, som är lite märklig eftersom VelvetQ99s häst också tappat sin.

Kom på en till lösning! Korta sidostyckena så bettet sitter uppe under öronen. Då borde det inte kunna skakas av. Dessutom ser det ut som om du har en häst som ler hela tiden! :)

Näe, jag vet faktiskt inte hur ni ska göra. Som sagt var, får nog testa annan sorts luva.

jag klipper alltid bort snörena som sitter på & sätter den bara under tränset, aldrig tappat en luva ;)

Detta hände mig oxå. När jag skulle lasta så ruskade han lite på huvudet och vipps så stod han med tränset hängande i grimman. Jag har en luva från H**ks som man fäster med kardborre i tränset. Tror min häst har små öron så det kan vara det.

Jag brukar också klippa bort snörena och bara sätta tränset över. De har aldrig trillat av, vissa luvor har ju inte ens något att sätta fast i från början

Teori: Att sätta fast luvan i tränset gör att den lättare kan åka av.

Ni som tappat luvor, har de varit fastsatta i tränset?

Jag har oxå HL luva till min häst, men jag har klippt bort snöret så luvan sitter bara fast under nackstycket. Den sitter stilla även när hon skakar och slänger med huvudet.

Det finns inget annat svar än att tränset är felanpassat. Ett rätt anpassat träns "åker" inte av om så hästen headbangar på rockkonsert!
Kolla följande så åker inte tränset av oavsett hur små öron ni nu har på era djur:

Pannband: Tillräckligt långt. Ofta för korta. För kort om nackstycket kommer tätt inpå öronfästet. Ta bort helt kan testas. Det enda som kan hända är att det hela åker bak mot manken och strammar åt sidostyckena men det är en baggis om ni ridit utan träns tidigare. ;p
Sidostycken: Rätt längd. Man har gott och väl 2-4 cm att spela på här beroende på häst.

Sitter detta rätt så ÅKER INTE tränset av. Oavsett hur hårt ni spännt era käckremmar. De hör inte hit och har endast funktion idag på grimmor då dessa användes för att släpa hem hästarna i från slagfälten. Dock är träns MED käckrem billigare än de utan.

Jag upprepar mitt påstående: Finns inte en möjlighet att det åker av om ni kollat de jag sagt. INGEN.
Hänvisar t.ex till western och islandsträns. På islänningar har dom dessutom en massa pannlugg och mann som ligger ivägen. Men tränsen sitter.

Lycka till!
LillaDamen

såg din lilla igår :) jätte fin ju!
men luvan måste vara jätte stor om den åker av om den inte sitter fast? jag drar luvan lite bakåt så ligger den ju där den är när nackstycket och panbandet ligger intill..

Nja, så enkelt är det nog inte. Tränset åker ju inte av då jag inte använder luva, alltså hänger det samman med det. Jag skulle ju förvisso kunna hissa upp bettet en god bit för att fixera tränset, och på så vis få en ständigt leende häst för att citera Cyllenes inlägg ovan... ;) Men, nja, då är det faktiskt bättre att vara utan luva.

Att jämföra med islandshästar eller westernhästar är ganska irrelevant eftersom de inte brukar ha luva (mig veterligen åtminstone, kanske vore sött med en islänning med all lugg instoppad under luvan).

mellberg - tack; så du var där alltså. Red du också?

Nja, så enkelt är det nog inte. Tränset åker ju inte av då jag inte använder luva, alltså hänger det samman med det. Jag skulle ju förvisso kunna hissa upp bettet en god bit för att fixera tränset, och på så vis få en ständigt leende häst för att citera Cyllenes inlägg ovan... ;) Men, nja, då är det faktiskt bättre att vara utan luva.

Att jämföra med islandshästar eller westernhästar är ganska irrelevant eftersom de inte brukar ha luva (mig veterligen åtminstone, kanske vore sött med en islänning med all lugg instoppad under luvan).

mellberg - tack; så du var där alltså. Red du också?

Ett för hårt åtdraget bett kan bli ödesstigert. Men det är ju iof upp till den som ska rida. Så jag lämnar det.
Att jämföra med islandshästar och westernhästar är INTE irrelevant. Huvan har i stort inget att göra med den. Den visar bara att något inte är rätt. All lugg som du själv påpekat finns på dessa i regel. Visar ju bara det spännande faktum att islandsfolk lyckas få sin träns att sitta kvar, med sidostycken och nackstycke. Och westernfolk lika så men här har vi ju vanligen inte all pannlugg. Så DET kanske är lite irrelevant.
MEN BÅDA typerna har sina träns på huvudena. Där i ligger min poäng.

Så mitt påstående kvarstår. Träns som åker av är felanpassade, vare sig luvan är där eller inte. Spelar ingen roll.

Western- och islandshästarna är mitt bevis.

LillaDamen

D.S Jag anser att det är mycket viktigt att man inte delar upp hästar och grenar i fack så att vi glömmer att det finns kunskap. Hästkunskap. Som gäller de allihop med fyra hovar och av släktet nedan equus.

Blir förresten mörkrädd över hur fort åren går. Jag kommer ihåg när Cardento-stoet skulle betäckas! Och nu är den ute och tävlar! :crazy:

Ja, visst är det hemskt. Man hinner inte med...
Han var ju nyss föl och den svarta jag har tyckte jag nyss var unghäst, nu är hon nio år gammal. Dessvärre är det ju inte bara hästarna som blir gamla... ;):eek:

Hur menar du nu? :eek: ;)

Jag såg ju den svarta i Flyinge på finalen. Det innebär att det inte var igår det heller!

Nej, jag vet inte hur jag menade. Måste varit en tillfällig sinnesförvirring (eller en släng av senilitet kanske.. ;))

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: cassiopeja
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 872
Senast: Shark
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 453
Senast: -Catherine-
·
F
Dressyr Detta är då en "klaga-skriva-av-sig-tråd"... Jag har arbetat väldigt hårt med min häst,, har i princip omskolat henne från galoppör... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 387
Senast: Fire-Eye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka