Lydig men ouppmärksam - hur ändra?

Asa_S

Trådstartare
Om följden av ouppmärksamhet är olydnad kan man ju "bestraffa" olydnaden, men om det inte finns någon konkret olydnad, vad gör man då?
 
:confused:
Vet inte om jag tolkar dig rätt, men jag går på rubriken. :)

För att få en häst uppmärksam så behöver du jobba i korta intervaller.
T.ex. ledövningar där du stannar ofta, men med ojämna intervall, så att hästen inte riktigt vet när nästa "kommando" kommer.
Detsamma i ridningen. :bump:
Det är också viktigt att variera övningarna, så att det blir "roligare" för hästen.

Jobbar du med NH, så kan övning 1 och 2 (eller varianter) i "7 Games" leda dig på rätt väg.

Lycka till
 
Instämmer med Benga. Försök undvika att vara förutsägbar. Visa hästen att det är bäst att hon håller koll på dig så att hon hänger med i svängarna. En grej jag tycker är suverän när det gäller att få igång hästens uppmärksamhet är en ledövning. Som Benga skrev, stanna med ojämna mellanrum. Du kan dessutom lägga in vändningar. Då och då tvärvänder du och går några meter åt andra hållet. Gör det ett par gånger med ojämna mellanrum. För min häst gör det susen om han är uppe i det blå. Jag upptäckte dock att det är väldigt viktigt att göra olika långa intervaller: första gången jag skulle göra det gick jag sju steg, vände, sju steg till och vände osv. Efter tre gånger hade hästskrället lärt sig räkna till sju...Eller hur han nu bar sig åt, han visste i alla fall när det var dags att vända. Visst är dom för roliga?
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
575
Senast: Magnum
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Hermelin
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp