lyfta kanin

gul_zebra

Trådstartare
Har ju köpt kjelin01:s kanin nu, hämtade honom igår. Det är inte speciellt kul att gå omkring i en massa rivmärken (sprattlar som satan), hur lär man honom egentligen att inte sprattla? Minns att jag har läst lite tips i någe bok förut men har inte hittat boken än...

Och Lurvas blev jätteglad för kompis. :idea: Hanar ska ju egentligen inte dela bur vad jag har läst men de bor nu i en 117*100 cm bur med ett litet krypin åt Lurvas. Än så länge funkar det hur bra som helst, sitter och putsar varandra och har sig, får se hur det går framöver. Undantag finns ju trots allt, kanske är dessa två ett undantag utöver det vanliga? :)
 
va gulligt :love: att dom tycker om varandra...
ta vara på det...
 
Japp :) Har aldrig sett Lurvas så lycklig förut, inte ens när han har fått leka med grannarnas niner :)
 
Sprattlande tar tid att vänja dem av vid! Fick nyligen hem en 7 mån renrasig dvärgvädurshona själv! Hon kom från en uppfödare med 100 kaniner o det säger sig självt att káninerna inte är så vana vid att bli lyfta så mycket! Men jag är lugn o tålmodig men envis och stenhård på mitt lugna sätt! Var konsekvent o gör alltid på samma sätt! Säött kaninen i knät innan den får hoppa in i buren så den lär sig att göra det lugnt. Bär den på ett sätt så du har kontroll på den tex över ena armen el med en hand under frambenen som samtidigt håller fast dem,och den andra under rumpan så bakbtassarna spretar! Då kan du greppa om baktassarna så den inte rivs om den börjar sprattla! Säg lugn till den och prata milt. De lär sig tillslut!

Efter ett par gånger ute i sele nu och många lyft /dag och i början bara bar jag henne runt den kommande motionsrundan har hjälpt o hon är nu mer still i famnen och springer redan bra på rundan-nu ska hon bara sluta bli rädd för kplötsliga koppelryck! Det går o lära dem allt med stort lugn o tålamod!
 
Tack för tipsen! :bow: Har lyckats lyfta en gång idag utan att han sprattlade, bortskämd med beröm säger jag bara :D Får se om det går lika bra framöver också, bara att träna :bow:
 
Tja!

Låter som du e på rätt väg.
Var försiktig bara med o ha dem tillsammans då de blir könsmogna, då kommer revirdriften fram. :o

Vet inte om det skulle funka med o ha två kastrerade hanar tilsammans? Kanske om de e från dess att de båda e små?
Skulle gärna själv veta detta... :confused:

Kram/C
 
Jodå, jag har stenkoll :bow: Tufsen är lite kaxigare nu... Men har fortfarande inget att säga till om för då blir Lurvas arg. och blir Lurvas arg biter han och Tufsen lär sig aldrig att han bara nuddar lite med tänderna som ett hot typ :D
 
Om å løfte kanin:
Hold den slik man kan gjøre med katter; at den ligger på ryggen med bena opp! Da er det vanskeligere for den å sprelle/sprattla, eller de ligger hvertfall mye lugnare, så kan du prøve å løfte den på andre måter når den har blitt trygg på dette!

Det gjorde vi med vår kanin ;) og en veldig fin bivirkning var: det blir så mye lettere å klippe klørne på de når man kan holde de på denne måten!

Vi holdt også marsvinet vårt på denne måten. Vi gjorde det fordi de var så søte :love: når de lå på ryggen, men det var faktisk kjempesmart å venne de til det!

:)
 
Jag har inte bytt någe djur. Bara skaffat fler :angel: Zorro fick jag ju sälja när jag bodde på icke djurtillåtet rum. Nu har jag djurtillåtet och letar lägenhet, hittas inget och jag inte får någe rum får jag pendla. Har ju helt enkelt bara fått råttorna i födelsedagspresent, köpt Lurvas av syrran och nu Tufsen :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 531
Senast: lilstar
·
S
Däggdjur Hej alla glada bukefalister! jag har tänkt att fråga mamma om vi kanske skulle kunna skaffa några gerbiler då jag tycker de verkar helt...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp