Lymfangit!!!

A

aniratak

Mitt 2åriga sto har under ca 9dagar haft ett litet litet sår ovanför vänster fram knä, en liten svullnad i knät uppstog men inte så man kunde se att oj hon är svulen utan det var så jag kände den mera än jag såg den! Jag har hållt såret väldigt fint hela tiden och senast i onsdags kväll så var svulnaden borta när jag tvättade såret!
Men så igår morse ringde stallägaren och sa att hon var stal och halt ville inte gå och extremt svullen! När jag kom dit så tridde jag inte mina ögon!!!! Hon kunde bara inte gå!om hon blev tvingad att röra sig så släpade hon benet! Men hon var hur pigg som helst annars!
Så jag ringde till distrikts vet och hon bara velade och velade men efter ca 3timmar kom hon ut till stallet! Ja.Ja Ja. det var det enda hon sa när jag försökte att få ur henne nått! Men ja det är väll Lymfangit! Jo det hade man ju fattat för en stund sedan och sedan var det dags för sprutor och skulle spruta en i blodet och ja fråga mig inte vad mäniskan höll på med men det var det sekigaste spruta jag har varit med om! Det bara ran ur blod med där stog hon och bara kollade! :confused:
Sedan frågade jag vad jag skulle tvätta såret med och hon sa åter igen jajajjajaj! du kan ju göra ett jodopaxomslag på det!
Nu är det så här att hon är kännslig för sår och sånt för jag hade lymfangit för ett år sedan med! men så var det tre ben! Och då fick jag absolut inte täcka såret med någonting när hon fick på medicin! För att under den tiden så kommer det att rinna massa var och skit ur såret och på det visset inte hemma det genom ett omslag och det sa jag till henne att dom hade sagt förra året till mig och då vände hon kappan efter vinden! VET J***L
Jag menar kan man inte så kan man säga det att du jag kan ge henne medicin men hur du ska ta hand om resten får du ringa till en klinik och fråga och eller någon annan! Så det blir rätt från början! Stund talls känndes det som jag kunde mera än hon!
Jag har varit till stallet nu till morgonen och nu är hon så pass bra att hon kan gå på benet, hon är halt ännu men hon är redan bättre!

Vad tycker ni när en vet beter sig på detta sätt så är det inte skoj, man vill ju kunna känna att man litar på den man har ut! Och det blev en dyr kostnad! :cry: Men vad gör man inte för sina pållar! :love:
 
En liknande grej hände mina bekanta delvis...
Dom har en häst som hade blivit halt på ena frambenet antagligen hade han sträckt sig. Dom hade då lindat på benet och antagligen inte kollat ordentligt hur dom hade lindat, så detta blev det skavsår utav, då blev det av med lindan och tvättade lite, men såren blev inte bättre och jag sa att ni får nog ta och ringa veterinären och höra med dom för det ser ut som det är början till lymfangit... jo dom ringde och då var det någon extra insatt som svarade, när dom beskrev detta så sa hon att det är antagligen mugg eller rasp... När jag kom upp lite senare till stallet står hästen helt apatisk och vägrar äta och bara hänger, jag ringde då ägarna och sa att ni måste ringa veterinären igen detta är inte rasp eller mugg. Veterinären (samma som dom hade ringt tidigare) kom upp efter ett litet tag och javisst det var lymfangit!!!!
Nu vet man ju självklart inte hur dom har förklarat detta i telefonen från första stund, kan ju ha förklarat så att det låter som rasp eller mugg... Dom två veterinärerna som vi har här nu är iallafall super!!! och dom har sån tur varit här i många år så man har lärt känna dom genom tiderna.
 
om du kan få tag på ett homepatmedel som heter bufo rana D6 så gör det....detta medel är kanon för lymfangit med risk för stelkramp(du har väl vaccinerat?) fö så skall du hålla såret öppet så länge det går med att gnugga upp det ett par ggr om dagen...ev får du sätta in penicillin.
 
Japp hon e vac mot allt! Ja hon får nu både pencilin och finadyn! Ska ge det i 4dagar! Jag ska ut till stallet nu igen snart så jag hoppas att hon e ännu bättre!
Och så ska jag ge spruta själv! :crazy: jag kan men tycker att det är lite läskit! :( Men det går bra för hon e så snäll! Ja jag pratade med en kompis nyss och hon berättade att samma vet hade inte upptäckt att hennes häst hade brytit näsbenet! :crazy: Men jag hoppas att det räcker med denna behandling!
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 688
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 189
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp