Lymfangit!!!

C

C_V_B

Kan ni som har några erfarenheter berätta allt ni vet om denna sjukdom? Min halvfoderhäst har fått det och vill veta lite mer om det...:cry: Har läst lite här men vill veta meer.:confused:
 
Sv: Lymfangit!!!

Skriver lite av det jag fick beskrivet då våran fick lymfangit.

Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen som finns i området. Lymfkärlens uppgift är normalt att transportera bort överflödig vätska som trängt ut från blodkärlen i området för att ge näring åt vävnaderna. Orsaken till lymfangiten är ofta att hästen fått ett litet sår i huden på det ben som drabbats och att det via såret kommit in bakterier som orsakat en infektion. Det räcker med väldigt små sår för att hästen ska drabbas av lymfangit och det är inte ovanligt att såret läkt, när lymfangiten utvecklas. Behandlingen består i att ge antiinflammatorisk medicin, ibland i kombination med antibiotika. Att röra försiktigt på hästen och att kyla det med jämna mellanrum. Man brukar också kunna hjälpa hästen genom att bandagera hela benet. Det är då viktigt att man polstrar ordentligt så att bandaget inte sitter för hårt.
 
Sv: Lymfangit!!!

LaMaya skrev:
Skriver lite av det jag fick beskrivet då våran fick lymfangit.

Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen som finns i området. Lymfkärlens uppgift är normalt att transportera bort överflödig vätska som trängt ut från blodkärlen i området för att ge näring åt vävnaderna. Orsaken till lymfangiten är ofta att hästen fått ett litet sår i huden på det ben som drabbats och att det via såret kommit in bakterier som orsakat en infektion. Det räcker med väldigt små sår för att hästen ska drabbas av lymfangit och det är inte ovanligt att såret läkt, när lymfangiten utvecklas. Behandlingen består i att ge antiinflammatorisk medicin, ibland i kombination med antibiotika. Att röra försiktigt på hästen och att kyla det med jämna mellanrum. Man brukar också kunna hjälpa hästen genom att bandagera hela benet. Det är då viktigt att man polstrar ordentligt så att bandaget inte sitter för hårt.

fortsätter:

En häst som fått lymfangit en gång har väldigt lätt att få det igen, (tro mig jag vet!:( ) men som djurägare lär man sig att se tecknen, (lite jämntjock i benen.)
Att massera benet med ljummet vatten och "grumme"grönsåpa och sedan linda ett varmt omslag 2-3 dagar brukar kunna häva det så man slipper antibiotika.
såpmassagen tvätter rent ev småsår som ofta är orsaken och ökar blodcirkulationen i benet.
ut och gå med hästen lite försiktigt också.
man lär sig att aldig nonchalera småsår om man haft lymfangit. Vill ju inte ha en häst som utvecklar "elefantfot" = kronisk lymfangit:eek:
 
Sv: Lymfangit!!!

Jag läste också det nånstans att dom har lätt att få det igen. :(
Är det dumt att köpa en häst med lymfangit?
Och hur lång tid tar det innan lymfangit går över?
Pålle fick det igår och har feber + rejält svullen på ena bakbenet samt SKIThalt :cry: :cry: Jag läste också att så fort febern har gått ner till under 38,5 så ska man ut och promenera, men man kan väl ändå inte promenera en häst som är ASHALT? :crazy: :cry:
 
Sv: Lymfangit!!!

Ibland kan rörelse sänka en hälta. Kommer blodcirkulationen i gång kan oxå hältan och svullnaden minska. Är hästen väldigt halt kan det vara svullnaden som har gjort det och för att svullnaden ska gå ner behövs rörelse.
 
Sv: Lymfangit!!!

Okej, vi får se hur det hela utvecklar sig... Lilla älsklingen :cry:
 
Sv: Lymfangit!!!

Knapplån


Hur ska man göra om hästen har ett pyttelitet sår på benet, och om man vill förhindra lymfangit?
 
Sv: Lymfangit!!!

tvätta och se till att hålla det rent så det inte kommer bakterier
 
Sv: Lymfangit!!!

min första häst blev sparkad av hästen i grann hagen... å detta ledde till lymfangit... hon var block halt.. och jag gjorde allt som vetrinären sa att jag skulle göra, hon fick kortizon oxå osv.. men det hjälpte inte ... man brukar säga att det som är kvar efter en månad är kroniskt... och min älskling fick kronisk lymfangit, och var block halt hela tiden.. hade ut vetrinären flera gånger... och sista gången... så hade hon 4:e gradens hälta på det benet.. och 3:e graden på de andra, (vilket förmodligen berodde på överbelastning) och blev därmed utdömd... det värsta som har hänt mig i hästväg... så därför är jag livrädd för lymfangit....

lycka till me pollen
 
Sv: Lymfangit!!!

min häst hade det för ett tag sen..
han fick medicin av Vet och sen dess har han varit bra.
Han var aldrig halt heller utan benet var bara tjockt
 
Sv: Lymfangit!!!

C_V_B skrev:
Jag läste också det nånstans att dom har lätt att få det igen. :(
Är det dumt att köpa en häst med lymfangit?
Och hur lång tid tar det innan lymfangit går över?
Pålle fick det igår och har feber + rejält svullen på ena bakbenet samt SKIThalt :cry: :cry: Jag läste också att så fort febern har gått ner till under 38,5 så ska man ut och promenera, men man kan väl ändå inte promenera en häst som är ASHALT? :crazy: :cry:

Har du kontaktakt vetrinären??

Mvh Mia
 
Sv: Lymfangit!!!

Jaa, svullnaden har gått ner rätt mkt nu och vi har börjat promenera lite, var lite hemskt igår när han haltade så mkt :crazy: Men efter att vi lindat benet under natten med M-sprit så har det gått ner betydligt! Och hältan har gått ner rätt mycket :)
Hoppas på ytterliggare förbättring imorgon... :bump:
 
Sv: Lymfangit!!!

Efter att denna lymfangiten går över kommer jag vara skitnoga med sår och sådant, hur gör man rent dom på bästa sätt? Jag hade tänkt att tvätta med grönsåpa/lactacyd och kanske sedan ev. ha på någon sårspray? Är det bra? :confused:

Och när brukar svullnaden gå ner? Han fick det i onsdags, lindades då med M-sprit och lindas fortfarande samt att han får Penecillin (hur det nu stavas:p)? Det har blivit mycket bättre men han är fortfarande lite svullen. Han är fortfarande rätt halt men vi har börjat gå promenader.
 
Sv: Lymfangit!!!

Ok, antingen så fick han lymfangit av att han har ett liiitet sår på benet (inget öppet) eller så fick han det via mugg.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 125
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
19 427
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp