N
nita
O
m hästen besväras av trolig lymfangit med svullna bakhasor kan det då bero på fodergivan, i detta fallet havre?Känner någon till något om detta?Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag köpte min häst för ett år sedan hade hon mugg,pga lerig hage
Veterinären ordinerade daglig tvätt, desinficering av virkon, insmorning av fodertran samt värmande bandage dygnet runt. Det resulterade i lymfangit som spred sig upp till hasorna.Min hovslagare rådde mig att enbart tvätta rent och låta allt annat vara och efter två veckor blev min häst bra
![]()
Nä jag har inte heller hört talas om att havre skapar lymfangit.Han har mugg i karlederna bak och det behandlar jag med en speciell sorts läkemedel som är bra.
Du menar gallor.
Lymfangit kräver ett sår för att uppstå.
Vilket läkemedel?
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det heter,egentligen är det örondroppar till hund men som har visat sig vara mycket effektivt på mugg hos hästar.Jättebra det kan jag rekommendera
Nä jag har inte heller hört talas om att havre skapar lymfangit.Han har mugg i karlederna bak och det behandlar jag med en speciell sorts läkemedel som är bra.
Och ditt inlägg och fråga såg ut så här
Reg.dat: Nov 2006
--------------------------------------------------------------------------------
O m hästen besväras av trolig lymfangit med svullna bakhasor kan det då bero på fodergivan, i detta fallet havre?
Och nu säger du att du inte hört talas om att lymfangit skapas av havre![]()
Mia
Har din häst inga sår så har den troligtvis inte lymfangit. Den kan få det av mugg...men då oftast när den är mer långt gången till rasp.
Många hästar blir svullna i bakbenen efter en natt i box. Det har med blodcirkulationen att göra och det är inget farligt. När hästen väl kommit ut och fått röra på sig så försvinner det.
Det kan också vara så att om hästen får i sig mer protein än vad den behöver så kan de svullna i samband med längre stillastående..som över natt i box.