Bukefalos 28 år!

lynnesfel..

V

vickan

är det något hästarna föds med, eller "kommer det upp" efter något år?? någon här som har/ har haft en sådan häst? hur betedde sig hästen, och vad gjorde ni åt det? vore intressant att höra era erfarenheter!
 
Det är väl en kombination av arv och miljö, vilket alla levande varelser personlighet formas efter.

Jag tror alltså att alla, människor som djur, föds med en predestination för vissa personlighetsdrag men att det är miljön omkring oss som avgör ifall dessa drag ska bli framträdande i vår personlighet eller inte.
 
Definera ordet "Lynnesfel"...
Det verkar vara olika uppfattning om vad det betyder och innebär, beroende på kunskap och erfarehet?!
 
Det beror ju på VAD man anser vara ett lynnesfel.
För mig är det en opålitlig häst, som är så opålitlig att den attackerar om den får den minsta chans.

Och jag vet TVÅ hästar som var fullkomligt normala, som "bara" pga att de fick en för dem fel hästägare blev HELT opålitliga! Så opålitliga att de var farliga både att hantera och att rida!
Och de hästägarna hade INTE slagit dem eller vanvårdat dem på ngt sätt. De hade helt enkelt köpt en för dem alldeles för svår/oerfaren häst!
Den ena av dem VET jag hamnade hos "rätt" hästägare. Så hästen i fråga blev återigen from som ett lamm, och kunde tom "extraknäcka" på en ridskola efter ett par år!
 
I min värld finns det inte något som heter lynnesfel...det är bara ett namn på vad folk kallar knäppa hästar (tycker jag). Själv tycker jag att det är hästar som inte trivs eller mår bra. Har själv sett hästar bli "som nya" med rätt behandling.

Min hästs mamma avlivades pga lynnesfel för en herrans mamma år sen... :crazy: :angel:
 
Som sagt frågan är ju vad som är lynnesfel... men bortsätt från det så är jag övertygad om att vissa hästar "föds" och att andra kan få det senare i livet.

Att jag är övertygad om detta beror på "lynnetfelets" "motsats" "underbara hästar". Vissa hästar kan vara ohanterbara och plötsligt flytta och bli världens underbaraste hästar i alla situationer, man märker aldrig av "ohanterbarheten". Samt att hela syskonskaror kan vara underbara, lixom vissa syskonskaror har högre andel "lynnesfel" än vad som borde vara normalt.

Dock tror jag att "lynnesfel" mycket väl inte skulle vara "lynnesfel" i en vildhästflock utan kanske ledarstoet/hingsten? För ofta visar sig ju sk. "lynnesfel" genom att hästarna är svåra att "rå" över. Dessa hästar är kanske inte gjorda för att vara domesticerade... en fundering med lite grund bakom bara...
 
Hästen kan vara fysiskt sjuk så den får lynnesfel och blir farlig.
Tex om den får en hjärntumör.
Dessutom FINNS faktiskt ett och annat exemplar som faktiskt fötts fullkomligt folkilskna!
Men de är ju tack och lov MKT sällsynta! Personligen har jag inte träffat ngn.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 078
Senast: Bison
·
Hästvård Vad krävs för att kunna döma ut en häst pga lynnesfel? Går det ens?
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 102
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 270
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp