Bra svar du fått av Sabina&Sara!

Du får hästen att stanna med eftergift.
och genom att han förstår att det också ingår i arbetsuppgifterna/samspelet.
Jag antar att du använder tyglar då du rider.
Om jag får gissa så skulle jag kunna tro (rätt eller fel..?) att inför att du ska börja skritta, trava, galoppera eller bara öka farten så kanske du tar upp kontakten och kanske ev. stöd på tygeln i samband med framåt. (i värsta fall håller du emot och trycker på samtidigt).
I så fall så förknippar hästen kommandona framåt med en ökad kontakt eller stöd på tygeln. Sedan när hästen ska sakta av så ökar återigen kontakten eller stödet med tyglarna – och hästen gör då det den har blivit lärd att göra: han går framåt.
Fullständigt logiskt –eller hur?
Om detta är problemet (?) så vore det bra om du kunde börja skilja på start o stopp och vara noga med dina signaler och vara konsekvent så att din häst lätt kan följa logiken i det du gör. Separera alla hjälper eller signaler och bli medveten om vad du gör. Först när de separata hjälperna eller signalerna är tydliga och befästa hos hästen kan du börja samordna dem. Låt varje moment ta tid – en häst tänker långsamt.
Om ert samarbete är tydligt på marken så försök håll det lika enkelt när du flyttar upp det samarbetet som redan fungerar till ryggen.