Lyssna bakåt?

T

Tilly

Har ni några tips på hur man kan få hästen att lyssna bakåt? Han är väldigt lätt att styra, öka, och ja, göra vad som helst med, MEN han jättesvår att få att sakta av. Vid longering fungerar alla kommandona bra, men inte när man sitter på honom. Det känns som vi provat det mesta. Så har ni några tips på bra övningar för att få honom att lyssna bakåt?
 
Jaa, det är svårt.. Vet inte hur du brukar göra men när jag ska bryta av på min häst när hon kanske är lite pigg eller ouppmärksam så gör jag först en förhållning och sedan ger jag lång tygel så att hon avslppnat bryter av.

Alltså, om man spänner sig och "tar tag" i tygeln så kanske hästen bara spänner sig och vill inte sakta av. Om du är avslappnad och tar ett djupt andetag så känner han sig alldeles säkert mer motiverad på att stanna

Sedan kanske det är så att han inte vill bryta av för att han i princip "vill fortsätta jobba"? Så om du provar att till exempel träna trav - halt, halt - trav så blir han säkert mer uppmärksam.

Min häst tvärnitar vid minsta signal när jag ger henne godis i den övningen.. :D

Nöjd med svaret??
 
Bra svar du fått av Sabina&Sara!
:)
Du får hästen att stanna med eftergift.
och genom att han förstår att det också ingår i arbetsuppgifterna/samspelet.

Jag antar att du använder tyglar då du rider.
Om jag får gissa så skulle jag kunna tro (rätt eller fel..?) att inför att du ska börja skritta, trava, galoppera eller bara öka farten så kanske du tar upp kontakten och kanske ev. stöd på tygeln i samband med framåt. (i värsta fall håller du emot och trycker på samtidigt).

I så fall så förknippar hästen kommandona framåt med en ökad kontakt eller stöd på tygeln. Sedan när hästen ska sakta av så ökar återigen kontakten eller stödet med tyglarna – och hästen gör då det den har blivit lärd att göra: han går framåt.
Fullständigt logiskt –eller hur?

Om detta är problemet (?) så vore det bra om du kunde börja skilja på start o stopp och vara noga med dina signaler och vara konsekvent så att din häst lätt kan följa logiken i det du gör. Separera alla hjälper eller signaler och bli medveten om vad du gör. Först när de separata hjälperna eller signalerna är tydliga och befästa hos hästen kan du börja samordna dem. Låt varje moment ta tid – en häst tänker långsamt.

Om ert samarbete är tydligt på marken så försök håll det lika enkelt när du flyttar upp det samarbetet som redan fungerar till ryggen.
 
Jo, jag har märkt att han gärna vill öka när man "plockar upp" honom så vi har tränat på att han inte behöver stressa för att jag håller i tygeln, jag har försökt ge eftergift men då sticker han bara iväg i ännu snabbare takt ;)

Blir väl bara till att träna träna träna då :) Tänkte börja med att longera honom lite så han får bli av med det största överskottsenergin.

Tack för svaren!
 
Brukar inte longering användas som ren lydnadsträning, eftersom det anses slita allt för mycket på hästens ben ifall man låter den få energiutlopp på lina? :confused:

Hur funkar hästen när du jobbar honom från marken (inte i lina)?
 
Han fungerar utmärkt från marken utan longering. Men han måste på nåt sätt få utlopp för sin energi utan ryttare. Hans hage är tyvärr inte stor nog för att han ska kunna springa ordentligt (sommarbete är ju en självklarhet, men det är ju ett tag tills dess) ibland går det att släppa honom i ridhuset och det är ju toppen men för det mesta är det, eller en del av det, upptaget av annan ryttare/lektion. Har du några bra tips annars? Hade tänkt longering som en kortsiktig lösning tills han lyssnar bättre bakåt med ryttare på ryggen. Idag gick det kanonbra så det känns iaf som att vi kommer framåt :)
 
Du verkar inte vara klar över slitagen som uppstår genom att låta hästen bralla på lina...

Varför inte köra hästen??
Eller låna en större hage eller släppa hästen och låt den röra sig fritt?
Eller låta hästen gå lös bredvid ifall du rider en annan häst i skogen.
 
Fast slitaget på ryttaren kan bli ganska stort också om man inte låter hästen bralla av sig på lina innan man rider :D
(Naturligtvis inte varje dag, men unghästar efter några vilodagar!)
 
Jasså, sprutas du oxå i lederna med cortison och tuppkam?

:smirk:
 
jo, slitaget är jag medveten om, just därför jag menade på att det är en kortsiktig lösning, och inte något jag planerar att göra inför VARJE ridtur. Inte heller behöver man longera någon längre stund.

Jag har inte möjlighet att släppa hästen i en större hage (foderhäst så jag får tyvärr inte heller flytta hästen till ställe med större hagar)

Jag har inte heller möjlighet att rida ut på någon annan häst och ha honom som hand häst.

Du har bra förslag men tyvärr finns inte dom förhållandena där dom kan komma till användning.
 
Nej, men sviterna efter en bäckenfraktur sitter fortfarande i ;). Och cortison har jag fått i armbågen en gång...
Men jag håller med, slitaget ÄR stort när hästen far omkring okontrollerat på lina, och finns det möjligheter att rasta av dem lösa istället så är det ju bättre. Men min lilla buse tycker att det är roligast på lina :D
 
han är inte inkörd, har heller inga kör grejer.

vi kommer givetvis inte endast försöka få honom att lyssna bakåt vid longering och bralla av honom varje dag på det sättet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
863
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp