Lyssna på radio - hur?

tanten

Trådstartare
Jag är radiolyssnare. P1 i bakgunden överallt där det är möjligt och ibland reklamradio i bilen. P1 funkar som en begåvad och intelligent kompis som ger mig nya insiker .

Problemet är att det blir krångligare och värrre att kunna lyssna!

Hemma har jag just nu en gammal klockradio som följde med huset. Den sjunger på sista versen och är egentligen ett gammalt lik - men ljudet är bra. Men som sagt, den sjunger på sista versen.
Plus det generande faktum att den har så kort strömsladd att den står på golvet i hallen :o

Alternativet att slå på datorn, leta fram SR och klicka på P1 känns alldeles för omständligt. Jag vill bara "slå på radion".

I dessa nya tider - hur lyssnar man på radio? Till och med P1 pratar om smarta högtalare? :confused:
Upplys mig
(och nej, jag bär inte med mig min mobil överallt....)
 
Köp en ny radio? Det finns små bärbara som går på batteri om man vill kunna ta den med sig mellan rum etc.

Jag har en radioapparat i köket och lyssnar i hörlurar från telefon på bussen. Planen är att köpa en till radio att ha på balkongen för att slippa dra den i köket fram och tillbaka.
 
Denna tycker jag är smidig. Funkar med eller utan sladden. Köpte en lite längre sladd till den. Både lyssna direkt på radio eller välja vilka program du vill lyssna på. Sätter du dem på favoriter hittar du dem snabbare också. Liten och bra ljud.

9F2A1C17-FFE5-43FF-93AB-8D6E00D2875F.jpeg
 
Hrm.

Jag vill alltså ha BRA ljud. "små smidiga radioapparater" verkar ha fullständigt uselt ljud?
Jag vill ha så bra ljud att jag inte behöver släpa runt på något. Varken mobil eller "radio".

Och den ska gå på nät. Batterier orkar jag inte ladda eller byta.
Har jag orimliga krav?
 
Jag kör mobilen och bluetooth högtalare. Den är visserligen uppladdningsbart batteri, men håller någon vecka eller så för mig och man kan lyssna när den är på laddning också så du kan ju ha den inkopplad jämt om det är enklare.
 
Har du en smartphone så Bluetooth högtalare eller Google home mini röstar jag på. Den sistnämnda spöar mina lika dyra bt-högtalare i talljud. Jag lyssnar på ljudböcker och dokumentärer.

En det har du en kraftig eller en mindre i varje rum tex. Du behöver inte bära med mobilen utan kan lägga ifrån dig den och låta den streama ljudet till högtalare/Google mini.
 
Jag skulle också rösta på en blåtandshögtalare, vi köpte en större jbl (?) Som var vattentålig för att ha ute i trädgården och vid badet. Suveränt ljud och fantastisk batteritid. Vår går även att använda som powerbank vilket gör att ungarna släpar med sig den till stranden också. :) Lätt att koppla upp sig på via mobilen och lätt att använda.
 
Jag kan få in P1 på min hemmabio mottagare, samtidigt går det att koppla ihop med mobilen genom antingen bluetooth eller AUX. Ljudet på stationen beror lite på hur antennen vetter. Dock dyrt i inköp, men riktigt bra ljud när väl mottagningen på radion funkar, samt användnings området går att ha till så mycket mer..

Jag vet att mamma och c/o har en mellanstor cd-spelare/liten stereo med grymt ljud som de ofta lyssnar på radio med.

Det bästa vore väl att gå in på t ex Elgiganten/mediamarkt eller annan butik som säljer radio och provlyssna vilken radio som har bäst ljud för ens egna behov? Tycker i alla fall att det borde gå att provlyssna.
 
Vi har en sonos som via wi-fi funkar att man talar om vad den ska spela upp via en app i mobilen
Har du lyssnat på P1 så är det samma nästa gång du startanden. Funkar mycket bra
 
Jag kör mobil + bluetoothlurar. 15 räckvidd, så mobilen kan ligga på ett ställe om jag inte har den i fickan.
 
Jag kör mobil + bluetoothlurar. 15 räckvidd, så mobilen kan ligga på ett ställe om jag inte har den i fickan.
Mobil och hörlurar är INTE aktuellt. Det är långt från vad jag vill ha. Jag vill ha en stationär ljudkälla som jag inte behöver bära omkring. Och helst inte beroende av mobilen.

Framförallt för at tjag hatar att gåmed lurar. Man hör inte omgivnignen coh dessutom har jag ännu int eh testat några som helst lurar som funkar. Avskyr att ha något på huvuet och öronproppar gör bara ont.
 
ser bra ut.
Med undantaget att de måse laddas. Jag vill ha vanlig sladd för att slippa det ständiga laddandet. Tycker att jag är omgiven av prylar som ska laddas hela tiden. Allt från skruvdragare til blodsockermätare :cry:

Men kanske kan man alltså ha laddsladden i hela tiden. Så har jag ju haft det på laptopen på jobbet.
 
Jag tror att du vill ha en Tivoli One. Den är enkel och lättmanövrerad, liten, välbyggd, o-smäckig, prisvärd, drivs med nätkabel, och låter riktigt bra. De är litet dyra nya men dyker upp på Blocket då och då, exempelvis här.
 
Jag tror att du vill ha en Tivoli One. Den är enkel och lättmanövrerad, liten, välbyggd, o-smäckig, prisvärd, drivs med nätkabel, och låter riktigt bra. De är litet dyra nya men dyker upp på Blocket då och då, exempelvis här.
Tror också att Tivoli faller i smaken. Jag älskar mina. Har en stationär inne och en Pal lite var som helst, som är smidig att ta med ut/annan plats, om man håller på med något och inte vill avbryta lyssnandet.
/Inbiten radiot! :)
 
Även jag röstar på Tivoli.

Själv har jag två asbilliga kopior av Tivoli på landet. Men du kommer inte att nöja dig med deras ljudkvalitet. Jag har en i var ände av huset, och ofta står båda på samtidigt på P1. Då hör jag även när jag går omkring och gör saker.
 
Jag är p1-lyssnare och har en gammal radio i köket. Det är samma sladd som till symaskinen och andra lite äldre maskiner. Min dotter köper det mesta på seconhand-affärer och hon köpte en cd-spelare med radio. Fungerar jättebra.
Jag är skiträdd för den dagen vanlig fm-radio skall tas bort. Då slutar jag lyssna på radio. Enkelheten med ett knapptryck i köket gör att jag lyssnar ofta på p1.
 
Netonnet har en radio/cdspelare/kasettbandspelare för 599kr. Jag installerade en sån till min granne 80 år. Med sladd!
 
Jag är skiträdd för den dagen vanlig fm-radio skall tas bort. Då slutar jag lyssna på radio. Enkelheten med ett knapptryck i köket gör att jag lyssnar ofta på p1.
Varför?

Det är ju samma sak fast med ny teknik bara.
De apparater som säljs nu har det redan.
Du kan säkert få tag i en DAB-radio på loppis den dagen det blir aktuellt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp