Lyxiga lakan

Sv: Lyxiga lakan

Gammal kvinnokunskap är att lakanen första ska dras och vikas sen torkas. Därefter ska de stänkas, rullar ihop hårt och läggas i en plastpåse till dagen efter. Sen är det dags för mangling.

Jag har dock rationaliserat bort det och lakanen dras och manglas direkt, våta.

Att mangla direkt, när de är våta gör jag också, efter tips här. Blir helt klart bäst resultat enligt mig.

Igår testade jag att mangla ett par nytvättade påslakan - eller, de hade fått hänga på tork någon timme och så de var fortfarande fuktiga. OJ, så fina de blev! De är i satin med ett mönster vitt på vitt. Tyckte de var så SNYGGA när jag köpte dem - men efter första tvätten var det som att mönstret försvunnit... men nu när jag manglade kom det fina mönstret fram igen!

Fick tag i mamma tillslut igår - hon har varit på resande fot så jag har varit helt hänvisad till bukevisdomen när det gäller mangling. Men nu fick jag också veta hur hon gör: hon låter inte mangeln stå och snurra utan hon stannar den när det hon ska mangla är helt upprullat på rullen och sedan får den stå en stund - eller ibland ett par timmar.

Har föresten manglat två par påslakan torra, plockade ut dem ur linneskåpet, manglade, rullade i fina rullar och stoppade tillbaka. Det blev ju väldigt mycket bättre än tidigare - utan mangel. Men när jag sedan såg hur fina de jag manglade fuktiga blev insåg jag att jag borde gjort på annat sätt. När jag tog ut de nytvättade ur tvättmaskinen borde jag ha rullat ihop dem med en uppsättning torra, omanglade ur linneskåpet. Då hade jag snart haft TVÅ uppsättningar som jag kunde mangla fuktiga.

(Edit: när MAKEN tog ut dem ur tvättmaskinen menar jag förståss - det är han som hänger tvätten. Och tvättar också för det mesta. Bäst att skriva det ifall han skulle gå in och läsa här!)

*kl*

Ville bara tipsa er som också bor i Stockholm om att Mille Notti har 50% nu i sin butik vid ryttarstadion!
Har ett påslakan i percale därifrån som är hur mysigt som helst!

Men så orättvist!!

Hade en kort flört med en kille som sålde lyxiga sängkläder, skulle skyndat mig att snika åt mig nåt där...:angel:

mina favorit sängläder är mjuka, nästan söndernötta storblommiga fula saker från 70 talet..

*KL*

Favoritlakanen just nu är de i bomullssatin från Almedal jag köpte i somras. De är så bra. Tyvärr (fast det är ju bra för vi vill ha det), har vi ett dubbeltäcke med engelska mått (import från Irland) så det är inte alla lakan som passar här i Sverige. Men vi köper mycket i England och ibland kan man hitta udda storlekar på tex Gekås, vilket är sjukt bra eftersom det normalt är väldigt bra kvalitet, men billigt pris då det är udda storlekar. Passar oss ypperligt.

Men jag hade velat kunna handla lakan på IKEA också. Men just nu blir det bara till gästsängarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Välkomna till världen årets föl 2025
Tillbaka