• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 358
S

Sarasara

Efter många om och men har vi måttbeställt en Morris & Nolan hoppsadel..Har aldrig ridit i en sådan, någon som vet om dom är sköna??

När vi var hos sadelutprovaren sa han "Det här är ju som att lägga en sadel på ett oljefat" och "De som gör sadlar räknar inte med att en hästrygg kan se ut på det här viset!" om min hästs rygg..Hehe :o

Sv: M&N Sadel

Oj, skulle aldrig mått beställa en sadel jag inte fått provrida.... :crazy:
Tänk om du hatar den?? Då hjälper det ju inte att den är perfekt för hästen...

Jodå jag får vänja mig :)..Men vet du om den är skön?

M&N är supersköna :love:
Du kommer inte ångra dig!
CeciliaHeikne har en måttbeställd sådan till sitt ''oljefat'' - de sa sadelmakaren om hennes häst oxå!

Åh gud vad bra :D

Längtar tills den kommer..HATAR sadeln jag har nu :devil:

Han ska komma och testa den när den kommer och om den inte passar så ska han köpa den själv, hehe..

Sarasara skrev:
Jodå jag får vänja mig :)..Men vet du om den är skön?
Inte säkert att du gör det....så sa jag också när vi provade ut hästens hoppsadel....jag vande mig aldrig och nu är den till salu!

//Alice

Det går inte att måtta en en häst för att tillverka en ridsadel till den. Hästen kan arbeta i en helt annan form än den hade under måttagningen. Det hela handlar om att den som måttar gör en bedömning av hur hästen kommer att se ut under arbete. Är denna bedöming fel kommer sadeln inte att passa hästen.

Vad man ska kräva som kund är just att man måste provrida sadeln utan något underlägg. Dessutom måste Du rida med stigläder. När hästen sedan arbetat i en för den rätt form lyfter Du försiktigt av sadeln och tittar på avtrycket som den gjort. Se nu efter att sadeln inte gått mot hästens bog. Det måste här finnas ett utrymme för hästens bog att röra sig. Kän efter vad bogen glår och nu får sadeln inte ligga närmare än två fingrar. Håren ska också ligga helt slätt. På ett "oljefat" finns det risk att sadeln är för smal. Titta när Du lyft av sadeln just under där stigläderskrampan är. Det får inte vara några som hellst lockar i detta område. Är det lockar här så är sadeln för smal. Sadeln kommer då inte ner utan ligger och gnuggar mot hästens hår med lockar som följd.
En sak Du måste kräva av inpassaren är att Du får ett dokument som åteger Din häst bomvidd. Detta dokument ska du ha en kopia av och den ska skrivas under av inpassaren. Vägrar inpassaren att dokumentera hästen och dessutm att ge Dig ett sådant bör Du inte köpas sadeln. Vad har Du för garantier att sadeln är rätt i bomvidd om Du inte får ett sådant dokument av inpassaren.

PS,
handlar inte måttbeställt om, när en agent säljer sitt eget märke, att man inte har sadlar på lager som klarar just av så breda hästar. Hoppas att Du inte behöver betala något extra för detta.

Jag har haft min M & N i 13 år!!! Den ser fortfarande ut som ny. Visserligen har jag varit rädd om den men jag har i alla fall ridit i den minst 3 ggr/vecka under dessa år!! Jag är jättenöjd med den :) Hoppas du oxå blir det!!

Okej du verkar kunnig och bra! Hehe..Självklart ska vi vara helt säkra på att sadeln passar innan vi köper den!

Men usch vad orolig jag blir nu, ponnyn har just nu en sadel som inte passar till 100 % för den är lite för smal och glider runt, men det var den bäst passande vi kunde hitta tills den nya kommer..Och håren ligger nästan alltid i o-ordning när jag sadlar av så nu blir hysteriska jag självklart jättenervös :crazy:...jaja, den nya kommer om ca 1 ½ vecka, hoppas att det löser sig då :)

Tack för svaren allihop :bow:

Kan du inte åka nånstans där det finns många sadlar och köpa :p? istället för en sadelutprovare med några få..

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 289
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 803
Utrustning Hej! Jag hade en sadelutprovare här idag. Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till. De var bara en... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 478
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka