Må illa efter att man ätit?

MM

Trådstartare
Om man mår illa varenda gång efter man ätit och känner sig spyfärdig, vad kan det bero på?

Laktos?
Gluten?

Det handlar om en fullt frisk människa vad vi vet om, i en lägre ålder.
Hon äter regelbundet.
 
Senast ändrad:
Sv: Må illa efter att man ätit?

I kanske 2 månader vad jag kan minnas. Går och kommer lite men mer ofta på sista tiden.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Skulle rekommendera att skriva en matdagbok och försöka se om något utlöser mer än det andra.
Vid misstanke om gluten -sluta inte äta på egen hand, det ska i så fall utredas och har du då slutat äta så kan man inte se lika tydligt på tarmluddet eftersom detta växer tillbaka efter en tid.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Hon kan inte vara gravid då? En kompis till mig mådde illa efter varje måltid och det visade sig att hon var gravid.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Det senaste har varit en apelsin som hon senare spydde upp med en hel del slem, en merdricka, ris, smörgås och en sandwichglass.

Känns inte som att det är en röd tråd?
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Det hoppas jag verkligen inte :p

Det är ett barn vi pratar om, men tänkte jag lägger tråden här då det inte direkt handlar om åldern på personen utan mer medicinskt då vem som helst kan drabbas av det. Tänkte att jag får mer svar här :)
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Magkatarr gissar jag på. Sök vård genast. Jag väntade ett halvår och har nu ett rejält magsår :(
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Jag tror det är bättre att tjejen får en ordentlig utredning.
Kan vara allergi, kan vara magkatarr, kan vara btrist på något. Eller vad som helst egentligen...
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Finns dom som det kommer upp på igenom om dom inte äter tillräckligt regelbundet. Om man äter för mycket åt gången. Har magkatar. Stressar när dom äter. Finns hur mycket som helst. Bästa är nog en ordentlig undersökning.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

För mig blir det så när jag har magkatarr. Blir att jag äter lite och sen måste sluta annars blir jag totalt illamående och kallsvettig. Brukar gå över om jag lever på soppdiet äter ofta i nån vecka. Fått råder av läkare att äta sådant som fungerar för mig och hålla mig till lättsmält mat men hela tiden ha lite i magen om jag börjar känna av det.
Men så klart det kan vara andra problem som orsakar det för någon annan. Speciellt för ett barn är det läkare som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Må illa efter att man ätit?

Be henne kolla upp det hos läkare, se om hon kan få gå igenom en gastroskopi. Kanske kan vara magsår eller ännu värre. Behöver ju inte vara något allvarligt heller men bara för säkerhets skull.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

För mig blev det så när jag mådde dåligt psykiskt. Gick till hur många olika läkare som helst och ingen hittade någonting. Det hela vände när saker och ting började ordna upp sig och jag fick ordning på livet igen.
Det kan vara så många olika saker så kolla upp det istället för att försöka lösa det själva. Får hon dessutom inte behålla maten då är det verkligen dags!
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Det låter ungefär som när jag får problem med magkatarr. För mig är det värst under morgontimmarna, men överlag jobbigt så fort jag ätit något. För att inte spy måste jag äta långsamt och ytterst små portioner.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Tack för era svar!

Det får bli en tur till vårdcentralen.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Hoppas det går bra och ni får bra hjälp och svar av vårdcentralen.

Jag tycker det låter som magkatarr, men till barn är det ändå läkarens rekommendationer som gäller vid behandling. Oftast räcker en kur för att hejda den onda cirkeln man hamnat i. Lycka till! :)
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Jag tycker att även fast du tar kontakt med vårdcentralen ska du fundera på hur hon äter. Prova var 3:e timme att ge henne ngt, kolla tex verum hälsofil- blir hon bättre? /sämre? Ta ett livsmedel i taget...
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Kom på nu att hon fick äta en speciell ersättning när hon var liten då hon inte tålde den vanliga.

Nutramigen som funkar för dessa allergier,

Komjölksproteinallergi
Sojaproteinallergi
Laktosintolerans


Så dom får nog ta lite tester på henne.
 
Sv: Må illa efter att man ätit?

Jag har haft perioder då jag ofta mådde illa och även spydde efter att jag åt. Jag hade irriterad magslemhinna och efter en tvåveckors kur med losec har det gått över (det har i och för sig återkommit efter något år men i alla fall)

Såg nu att det är ett barn det handlar om, då är det väl helt klart bäst att gå till läkaren om du/föräldrarna inte redan gjort det?
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp