Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

lost_in_translation

Trådstartare
Jag har fastnat och kvar finns bara frustration i huvudet. Någon som har kunskapen att få mig sluta slita håret av mig? :arghh:

En vattentät låda i form av ett rätblock har innermått 10 dm långt och 4 dm brett hur högt upp når vattnet om man häller i 30 liter?

Tänkte först räkna ut volymen som då är V= l x b x h men insåg att jag saknar höjden så vad gör jag?!




En till som får mig att vilja gråta:

Ett ark är 297 x 210 mm. Om du ritar en cirkel som precis får plats och klipper ut cirkeln hur mycket papper får du då kasta?
 
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Lös ut höjden! :)

Då får du att volymen (30 l) = höjden * bredden (0,4 m) * längden (0,2 m)

Detta ger att höjden=30/(0,4*0,3)



Angående den andra.
Du vet att maxdiameter på cirkeln kan vara papprets bredd. Räkna ut arean för cirkeln, och arean för hela pappret.

Tar du sen arean på pappret minus cirkelns area får du det som du ska "kasta".
 
Senast ändrad:
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Lös ut höjden! :)

Då får du att volymen (30 l) = höjden * bredden (0,4 m) * längden (0,2 m)

Detta ger att höjden=30/(0,4*0,3)



Angående den andra.
Du vet att maxdiameter på cirkeln kan vara papprets bredd. Räkna ut arean för cirkeln, och arean för hela pappret.

Tar du sen arean på pappret minus cirkelns area får du det som du ska "kasta".



Ah Cirkeln TACK! Vilken lättnad :love:

Den översta förstår jag fortfarande inte. Om lådan hade rymt 30 liter som max men nu vet vi varken höjden eller hur mycket lådan faktiskt rymmer så hur ska jag då kunna svara på hur högt vattnet når om jag häller i 30 liter? Lådan kanske rymmer 60? :confused:
 
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Ah Cirkeln TACK! Vilken lättnad :love:

Den översta förstår jag fortfarande inte. Om lådan hade rymt 30 liter som max men nu vet vi varken höjden eller hur mycket lådan faktiskt rymmer så hur ska jag då kunna svara på hur högt vattnet når om jag häller i 30 liter? Lådan kanske rymmer 60? :confused:

Ja men oavsett om den rymmer 60 eller 100 eller 1000 liter kommer vattennivån vara densamma eftersom arean på botten inte ändras.

Så du kan egentligen tänka hur hög lådan ska vara för att rymma 30 liter, det blir samma svar.
 
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Ah Cirkeln TACK! Vilken lättnad :love:

Den översta förstår jag fortfarande inte. Om lådan hade rymt 30 liter som max men nu vet vi varken höjden eller hur mycket lådan faktiskt rymmer så hur ska jag då kunna svara på hur högt vattnet når om jag häller i 30 liter? Lådan kanske rymmer 60? :confused:


Ser nu att jag var trött igår kväll, man ska beräkna lådans mått i dm och inte i meter. Förlåt!

Som redan sagts så har du ju ett startmått på lådans bottenarea, tänk dig att det finns ett glasstaket runt bottenarean. Hur högt behöver du dra upp staketet för att få plats med 30 l?
 
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Jag har fastnat och kvar finns bara frustration i huvudet. Någon som har kunskapen att få mig sluta slita håret av mig? :arghh:

En vattentät låda i form av ett rätblock har innermått 10 dm långt och 4 dm brett hur högt upp når vattnet om man häller i 30 liter?

Tänkte först räkna ut volymen som då är V= l x b x h men insåg att jag saknar höjden så vad gör jag?!




En till som får mig att vilja gråta:

Ett ark är 297 x 210 mm. Om du ritar en cirkel som precis får plats och klipper ut cirkeln hur mycket papper får du då kasta?

10x4=40 och då en dm3 är en liter så når vattennivån av 30 liter 0.75 dm i höjd.
 
Sv: Ma1a Geometrihjälp-påstådd enkel nivå...

Ser nu att jag var trött igår kväll, man ska beräkna lådans mått i dm och inte i meter. Förlåt!

Som redan sagts så har du ju ett startmått på lådans bottenarea, tänk dig att det finns ett glasstaket runt bottenarean. Hur högt behöver du dra upp staketet för att få plats med 30 l?



Du var inte den ende som var trött igår :p
Tack allihop för hjälpen slanten har trillat ned och nu när jag fattar känner jag mig rätt dum men det får det vara värt TACK! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp