Mac eller PC

Sv: Mac eller PC

Akta dig för Norton! :eek:

Precis som Messy säger så finns det verkligen ingen som helst anledning att installera antivirus på Mac. De enda som säger att det är nödvändigt är antivirusprogramtillverkarna (puh, långt ord!) för de tjänar pengar på det.

Det finns inte ett enda känt virus för Mac OS X - inte ETT ENDA - men däremot en del trojaner och ett par maskar. De enda som verkar ha blivit infekterade av dessa trojaner är dock folk som installerat någon plug-in från oseriösa porrsajter. De siffror jag sett (ska se om jag hittar källan) gör gällande att ungefär 50 datorer blev angripna. Femtio! Av hur många miljoner datorer?

Så länge du inte tänker installera diverse konstiga och okända plug-ins för att kunna titta på okända videoformat, så är man rätt säker som Macanvändare...

... men vill man prompt ha ett antivirusprogram i alla fall, för att man har onödigt mycket pengar (som om inte datorn i sig är dyr nog!) eller om man vill använda datorn till att porrsurfa på oseriösa porrsajter med skumma filformat, så använd vad som helst men inte Norton! Alla rapporter jag hört om Norton på Mac har handlat om hur totalt oanvändbar datorn blivit efter att Norton installerades. *rys*

Frågade min pappa idag, experten! Han sa också att det inte finns ett enda virus till mac! Trojaner finns men ovanligt att få! Vi har inga virusprogram på våra macar..

amen javill porrsurfa:devil:

not... :cool:

:bow: jag uppskattar och tar emot allt ni säger, för lägger man ut pengar på en mac vill man ju vet så mycket som möjligt som sagt..undrar varför min kompis hade norton :confused:

:D bra att det finns sånna här experter som vet typ allt :D:D ;)

men om man nu skulle råka få in ett virus, typ som trojaner, hur upptäcker man dom utan nått antivirus?

men om man nu skulle råka få in ett virus, typ som trojaner, hur upptäcker man dom utan nått antivirus?

Jag vet inte, för under mina 10 år med Mac har jag aldrig fått nån trojan. :D Men eftersom det verkar vara bara en enda trojan som fått någon som helst spridning, så kan man nog söka på den med Spotlight. Antar jag.

Jag tycker du ska sluta oroa dig för virus och trojaner, Zandrix. ;) Det är ett i det närmaste obefintligt hot på Mac - det kanske ändras i framtiden, men just nu? Det känns som att det är större risk att du spiller kaffe i tangentbordet eller tappar datorn ner för trappan och förstör den på så vis, än att du får ett virus i den.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska sluta oroa dig för virus och trojaner, Zandrix. ;) Det är ett i det närmaste obefintligt hot på Mac - det kanske ändras i framtiden, men just nu? Det känns som att det är större risk att du spiller kaffe i tangentbordet eller tappar datorn ner för trappan och förstör den på så vis, än att du får ett virus i den.

Haha.. jättebra exempel för det är faktiskt sant! En av våra macar gick sönder, för katten pissade i den!! :eek::devil:

:D bra att det finns sånna här experter som vet typ allt :D:D ;)

Du har fått PM! På nått sett märker man det! Fast tror inte man kan få det om man inte väljer att ladda ner trojanerna.

Haha.. jättebra exempel för det är faktiskt sant! En av våra macar gick sönder, för katten pissade i den!! :eek::devil:

det är väl ändå en väldigt liten chans att just DET händer! så då börjar jag förstå hur liten chans det alltså är..

eller 'r det nått som jag har missat? att katter ofta pissar på bärbara datorer? :p

*kl*

har aldig haft virus på mina heller, har haft 4 olika på 10år, och varit med sen OS 8.6, nu är det 10.5...

du kommer INTE ångra dig!!! Min spelgalna PC-kusin köpte macbook i förrgår, hon är DUKTIG på PC, bygger själv å håller på med massa saker, å jag tror hon svävar på moln just nu :D hon blev lite kär i sin mac :love:

det är väl ändå en väldigt liten chans att just DET händer! så då börjar jag förstå hur liten chans det alltså är..

eller 'r det nått som jag har missat? att katter ofta pissar på bärbara datorer? :p

Ja det är en väldigt liten chans! Jag vet inte hur din katt är men våran var lite knäpp på den tiden.. Inte rumsren för 5 öre! Locket stod öppet och hon tyckte antagligen att datorn var varm och skön så hon satte sig i den! Vi försökte rädda datorn och plockade isär hela, men det gick inte. Saknar den datorn.. Massa roliga spel var det på den!

ja, jag har en katt som skulle kunna, men hon har vi riktgit bevakning på nu, så hon har ingen chans å sätta sig på fel ställe ^^

fast det segar oftast ner rätt mkt... + kan ställa till det! Vi rekommenderar att inte installera det när vi säljer macar!

Bra att veta! Har köpt min första mac nu, eller iaf lagt upp en hisklig avbetalning som får mig att känna mig lite skärrad (räntfritt men att lägga över 11k på en dator när man sagt upp jobbet å ska börja plugga igen känns) och beställt den.. en macbook är d :) Köpt mac-anpassad blåtandsmus å en väska till åxå, är som lilla julafton, haha :love::D

Är så less på min billiga acer som jag lämnat in för rensning på jobbets datorsupport 2 ggr men den laggar ändå och gör lite som den vill. Kommer behålla den som speldator till mitt älskade heroes of might and magic :angel: Så nu köper jag enm som jag hoppas hålla galant tills min utbildning är klar om 3 år. Den här datorn har hållit i 3,5 kan man säga. Men värdelös att ha som skoldator då batteritiden i praktiken varit mellan 10-15 minuter och det är ju inte riktigt så d håller en föreläsning.. :mad: Plus att den susar så man inte kan sova i samma rum om den är igång. Macarna är så tysta :love:

Återstår att se hur d går att flytta filer mellan dem. Nån som vet hur man gör??

Norton tar ju upp en del i ram-minne, det gör det. Har det själv nu. Och så håller det på att uppdatera stup i kvarten uppepå det så har mna son jag en dator med kass prestanda redan från början så märks det ju helt klart.

Så tysta vet jag inte om de är.. Denna macen låter som F A N när fläkten går i gång! Ett tips är att man höjer upp bakändan på sin bärbara mac lite så att det inte blir så varmt under till!

Återstår att se hur d går att flytta filer mellan dem. Nån som vet hur man gör??

Använd ett USB-minne! :idea: Det använder jag i skolan när vi flyttar filer mellan datorer, oavsett vilket operativsystem datorerna har. Min klass är nog närmare 50/50 Mac/PC.

Man kan också använda en extern hårddisk, men det gäller att de är FAT32-formaterade då, annars kan inte båda operativssystemen läsa dem. Mac OS X kan läsa Windows filsystem men inte skriva till det, medan Windows varken kan läsa eller skriva till Macens filsystem. FAT32 kan båda OS:en hantera. :)

hur mycket betalar du på din mac i månaden?
och hur många månader har du?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka