Mac eller PC

MinIan

Trådstartare
Mac eller PC?
vilken är bäst, och varför?
för och nackdelar med dom?

jag har länge gått å längtat till jag kan köpa en mac, men så får man uppslaget i ansiktet att mac är nog den världelösaste skitdator (laptop) man kan köpa. så jaha?
det enda bra den verkar ha är snyggheten.. så nu vill jag gärna veta snälla buke, vilken linje ka jag rikta mig in på. för en laptop ska jag ha i framtiden då jag har sparat ihop tillräcklig!

kan ju tillägga att dom jag har träffat irl säger då åt det motsatta, en kompis till mig hade sin mac i kanske 10år innan den började krångla. så jag har gått helt på hennes ord.

Sv: Mac eller PC

Vad ska Du använda datorn till?
För en del är mac värdelöst och för andra helt underbart! :love:

jag ska ju mst ha datorn för mig själv, lagra bilder och surfa med, kommer ju inte bli någon speldatar direkt. och jag har ju en extern hårddisk på 750gig, så jag kommer ju direkt inte lagra nått i själva macen heller.

för jag har ju lixom fått klart för mig av en viss person att jag ska då inte lyssna på andra t.ex på buke eller mina kompisar om vad dom säger om mac, för det är ju helt värdelöst! pajar efter bara några år eller sa hon månader :cunfused:
så det var ju ingenting annat än en skitdator.. och jag som har längtat efter en macbook pro :angel:

eller hur är just den? :p

Mina argument för Mac:

1. Jag tycker att Macarna krånglar betydligt mindre än Windowsburkar, speciellt sen de började levereras med skit-Vista. Kan man få tag på XP och installera det istället blir det lite lindrigare, men när det gäller stabiliteten på operativsystemet äger Mac OS X upp både Vista och XP.

2. Användarvänligheten är smått fantastisk. Snygga gränssnitt som är enhetliga för ALLA program, så funktionerna finns liksom på samma ställe och med samma kommandon i princip i vartenda program. Massor med smarta funktioner som gör att allt bara blir så mycket enklare. Men visst, denna biten är en smaksak.

3. Designen. De ÄR snygga som fan. Även detta är en smaksak, förstås, och för vissa inte alls viktigt, men för mig är det det.

4. Kvaliteten. Visst finns det måndagsex, men man kan inte basera sitt beslut på sådana. Jag sålde just min förra Mac som knappt 2,5 år gammal går som en klocka. Hade aldrig nåt problem med den, den var aldrig seg, tror den hängde sig en gång under 2,5 år, behövde aldrig formateras och installeras om. Sålde den dessutom för en rätt bra peng, andrahandsvärdet på Mac är mycket högre än för PC.

5. INGA VIRUS. Satan så skönt att slippa bry sig om antivirusprogram.

Visst, de kostar mer än en på pappret motsvarande PC, men man kan inte gå efter det. För mig är en Mac lätt värd pengarna!

:bow:
precis det jag tycker om mac också.. av vad jag sett. så det var det jag ville höra, att en till säger samma sak. och jag ser många mac som säljs på blocket.. en mac pro för 8000kr. tycker det låter billigt, så därför tror jag att det är en hake vid den annonsen :p

Jag tänkte samma sak. Varför ska man ha en Pro om man bara ska surfa och syssla lite mer bilder? Då räcker ju en vanlig MacBook mer än väl.

Du ska ha mac!!!

som tassen skrev + att du får med iLife = lite bra mediaprogram som är väldigt bra! iPhoto kommer du gilla om du håller på med bilder och vill köra lite enklare redigering och sortering!

mac är inte alls dyrt om man jämför mac-pc på en livslängd, inköpspris - ja, men inte livslängd!

du kan köra win på en mac om du nu mot all förmodan skulle vilja det ;)

ett tips: köp INTE bärbar mac begagnad, den KAN ha blivit tappad i golvet. OM du köper en begagnad, se till att den har någon försäkring (som följer med datorn, inte personen som köpte datorn). OBS: apple care är INGEN försäkring, det är förlängd garanti, täcker inte drulle-skador.

till er andra: man vill ha macbook pro för att den är 1000 gånger snyggare än plast-bookarna.

Har själv en mbp av den anledningen + större skärm :)
+ att den har grafikkortet OM man nu skulle vilja köra lite avancerat på videofronten/spelfronten.
bättre andrahandsvärde :)

ja, jag vet inte, man vill på nått vis ha det värsta :rofl:

nä, men jag är osäker över huvudtaget vilken macbook jag ska ta :confused:

okej, ja. spelar nog ingen roll vilken macbook jag köper, men det har alltid lutat ,mer åt pro än om andra.. just för att jag är en sådan som vill ha det bästa och värsta lixom :p
att det kostar 17.000 eller vad det korstar rör mig inte i ryggen. för när man väl har sparat ihop det så har man ju :D

för jag tänker inte köpa nått på avbetalning iaf :mad:

fast, jag jobbar i en äppel-butik... och vi har avbetalning utan ränta, blir inte så mycket dyrare, typ totalt 600kr dyrare på 24 månader (avi-avg. + uppläggn. avg.), då skulle jag nästan överväga det... ränta på banken är ju också värt lite ;)

17 och uppåt :)

jasså? ja jag har hört att man inte ska köpa på avbetalning, för att man alltid betalar det dubbla pås lutet. så det är därför jag har svårt å tro på sånt där :p

du får väl ta reda på fakta från "deal till deal", räkna på det.

Vi har iaf ingen ränta. Men om man slår ut uppläggningsavgift och aviavgift så visst, räkna om det till "ränta", det är iaf inga sms-lån-räntor om vi säger så ;)

tillhör visserligen själv skaran som sparar först - köper sen... :)

grejen är ju att jag har aldrig litat på försäljare över huvudtaget.. för det har hänt många gånger man blivit lurade eller fått fel information helt enkelt. hur mycket man än kräver på sanning. så det är ju inte lätt å veta hur mycket man kommer måsta betala i slutändan heller. då ska man ju kunna få någon avbetalnigsplan som man kan se direkt när man ska köpa, så man riktgt vet, "såhär mycket kommer jag betala i månaden i kanske 1år" och inge mer över det, då kan man ju räkna ut lätt hur mycke slutsumman blir,.

men det är inte så lätt på olika ställen, vissa vet ju absolut ingenting!

det håller jag absolut med om!

Jag kan inte tala för andra, men vi har en broschyr med lite olika exempel på inköpspris och hur mycket det blir/månad.
Sen tror jag att många är för lata för att ta reda på allt = känner sig lurade.

Jag är nog ingen "bra" försäljare, för jag kan inte ljuga och jag kan inte sälja på saker jag tycker är crap ;)

Men en sak kan jag lova, och det är att du kommer älska din mac och aldrig vilja ta i en PC igen ;)

Mac mac mac! :love:

Håller med alla ovanstående talare.

Jag köpte min macbook på avbetalning på en AppleStore, räntefritt 24 månader. Fin deal!

okej, ja jag får väl kolla (när man fått jobb;)). jag menar.. om den kostar 6-700kr mer bara färdigbetald så är ju inte det någonting, då skulle man nästa ta på avbetalning istället. skillnad är ju om man får betala det dubbla då det är färdigbetald. rena rånet

okej, ja kanske ska kolla in det då när man får jobb-- för nu när man är arbetslös så är det ingen mening, men man kan fortfarande drömma :love:

jag är så trött på dom här PC datorerna, virus, felrapporter och meddelanden man aldrig förstår. ska bli skönt å slippa :D

Trots mina trådar om de problem som jag har haft med min MB så säger jag helt klart Mac. Min första dator var en Mac. Den är snart 20 år och har ens aldrig hängt sig. Konflikter mellan program infinner sig inte på samma sätt sin i en PC. Och användarvänligheten är oöverträffbar!

Min macbook har som sagt krånglat med sprucket chassi och trasig hårddisk, samt nu senast att den "tjuter". Men min första Mac har aldrig krånglat. Jag har dessutom en iMac på jobbet som jag har haft i knappt ett år och den går verkligen som en klocka.

kanske fått tag på ett sån här måndagsexemplar som dom kallar det? för jag har aldrig hört om dom problemen, men det är ju som vilken elektronikpryl som hellst.. dom krånglar :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka