Macproblemen fortsätter...

Philosophia

Trådstartare
Nu börjar jag snart gråta. Efter en uppdatering (en sådan där vanlig som datorn söker efter själv) som gjordes igår så började datorn krångla. Jag fick tvångsavsluta Safari innan jag kunde stänga av.

Nu på morgonen när jag skulle starta den så blev det först bara en grå skärm. Jag lyckades stänga av och starta om igen och nu blir det en grå skärm med äpple och "den snurrande skivan". Men den startar inte, utan står och tuggar och tuggar.

Vad ska jag göra? :cry: Jag letar information på nätet men det jag hittar förstår jag kort och gott inte vad det betyder. Kan någon på enkel svenska förklara?

Sv: Macproblemen fortsätter...

Nu har jag pratat med supporten och i värsta fall är det hårddisken som har gått hädan. Jag orkar inte mer nu. Dessutom hade jag inte sparat det som jag hade skrivit de senaste dagarna (dumma, korkade, enfaldiga jag!).

Och min deadline rycker allt närmare. Det är tur att jag har min lilla Acer också.

Vad testade ni när du ringde supporten? Tycker det låter konstigt att hårddisken ska ha gått hädan pga den senaste uppdateringen, det var ju bara programuppdateringar.

Du har inte dina skivor kvar, som du fick när du köpte datorn? Jag skulle försöka starta via dem, och köra en skivkontroll med programmet Skivverktyg. Skulle den visa något konstigt, så installera om systemet. Kör du en arkivera och installera så förlorar du inget på hårddisken (förutsatt att inte hela hårddisken är kaputt, så klart). :)

Behöver du hjälp kan jag förklara mer utförligt hur man gör.

Jag har lämnat in den nu. Personen på inLife försökte också få igång den med diverse intressanta knapptryckningar men utan resultat. De skulle titta närmare på den men det tydde på att hårddisken var död. :cry:

Jag börjar allvarligt överväga att använda mig av skrivmaskin igen.

Tycker inte det låter som en död hårddisk, faktiskt, utifrån min ringa erfarenhet av Mac-problem. Skulle snarare tippa på nåt minnesproblem, men men... Hoppas de hittar felet.

Jag hade följt Stereos förslag.

(Fasen, macar var som mest stabila med OS 6.0.7 som rymdes på en enda diskett. :angel: )

Du har inte dina skivor kvar, som du fick när du köpte datorn? Jag skulle försöka starta via dem, och köra en skivkontroll med programmet Skivverktyg. Skulle den visa något konstigt, så installera om systemet. Kör du en arkivera och installera så förlorar du inget på hårddisken (förutsatt att inte hela hårddisken är kaputt, så klart). :)

Jag hade följt Stereos förslag.

Hmm... Nu är den ju inlämnad och man får ju hoppas att de inte raderar något i onödan. Kanske jag skulle ringa dem i morgon bitti och fråga? Det skulle kosta 1500 kr och försöka rädda innehållet (om det var hårddisken, vilket reparatören trodde när han kollade på den). Först tänkte jag att det inte var värt det, men så kom jag på att en hel del styrelsedokument för min Brf och mitt schema inför höstterminen :crazy: nog inte finns på min externa hårddisk.

Och så säger ni att det är enkelt att pröva att spara det... Jag kanske lämnade ifrån mig den lite för lättvindigt?

(Fasen, macar var som mest stabila med OS 6.0.7 som rymdes på en enda diskett. :angel: )

:D Det har jag på min gamla MacIntosh Classic. Den tål allt! Snart 20 år gammal och still going strong. Den har till och med överlevt en eldsvåda där huset totalförstördes.

Det finns inget som kan ta död på den! Faktum är att jag funderar på att sparka igång den och använda den som skrivmaskin eftersom alla moderna datorer tenderar att dö för mig.

Hmm... Nu är den ju inlämnad och man får ju hoppas att de inte raderar något i onödan. Kanske jag skulle ringa dem i morgon bitti och fråga? Det skulle kosta 1500 kr och försöka rädda innehållet (om det var hårddisken, vilket reparatören trodde när han kollade på den). Först tänkte jag att det inte var värt det, men så kom jag på att en hel del styrelsedokument för min Brf och mitt schema inför höstterminen :crazy: nog inte finns på min externa hårddisk.

Och så säger ni att det är enkelt att pröva att spara det... Jag kanske lämnade ifrån mig den lite för lättvindigt?

Ring och fråga, för 1500 spänn får man vara lite jobbig. ;) Jag vet inte hur de felsöker, men att kontrollera om det är hårddisken eller minnena är ju döenkelt på en MacBook, så man får hoppas att de kollar sånt innan de börjar radera och härja.

Hur märker man det då? Alltså om det är hårddisken eller minneskortet.

Jag är fruktansvärt dålig på datorer. Jag förstod ju att det var något fel på den eftersom den inte ville starta upp (ungefär på samma sätt som jag förstod att det var något fel på Acern när den började tjuta vid uppstart eller fel på Compaqen när det kom rök ur den). Men när jag började leta information kring felsökning och problemlösning så greppar jag inte informationen.

Håller med Tassetass, ring och var jobbig. ;)

Jag har haft två incidenter med till synes döda hårddiskar och endast blinkande ikoner vid uppstart (två olika Macar med flera års mellanrum kanske ska tilläggas), och lyckades lösa båda själv, utan förlust av data. Så länge inte hårddisken verkligen är fysiskt trasig - vilket ju också kan hända, så klart - så borde det inte vara några större problem att få igång allt igen.

Minnena är lätta att felsöka - man plockar ur dem och ser om det fungerar då. ;) Går det att komma åt hårddisken om man startar via CD-skiva så är det oftast inte själva hårddisken det är fel på, utan något annat mjukvarurelaterat fel.

Jag ska spara era inlägg och läsa ur dem när jag ringer. Tack! Och tack även till Snubbelfot och Tassetass! :bow:

Då får jag hoppas att de inte har slängt min hårddisk än (för jag beställde aldrig återskapandet av infon, men det kanske inte framgick - jag har gröt i huvudet idag, därav min oklarhet).

Håller med Tassetass, ring och var jobbig. ;)

Jag har haft två incidenter med till synes döda hårddiskar och endast blinkande ikoner vid uppstart (två olika Macar med flera års mellanrum kanske ska tilläggas), och lyckades lösa båda själv, utan förlust av data. Så länge inte hårddisken verkligen är fysiskt trasig - vilket ju också kan hända, så klart - så borde det inte vara några större problem att få igång allt igen.

Minnena är lätta att felsöka - man plockar ur dem och ser om det fungerar då. ;) Går det att komma åt hårddisken om man startar via CD-skiva så är det oftast inte själva hårddisken det är fel på, utan något annat mjukvarurelaterat fel.

Man kan göra samma sak med hårddisken; ta ut den och pula in den i en annan dator, eller stoppa in en annan hd i Macen. MacBookarna är tacksamma i det avseendet, ruskigt lätta att byta minne/hd i. :)

:D Det har jag på min gamla MacIntosh Classic. Den tål allt! Snart 20 år gammal och still going strong.
Härligt att höra! (Den nyaste macen jag har är en Classic... :banana::banana::banana: Den näst nyaste en SE30, sen en Plus eller två, en 512 uppgraderad till Plus, och riktigt hardcore vintage är en 128 som jag tror jag har kvar. :love:)

Sorry för OT.

Man kan göra samma sak med hårddisken; ta ut den och pula in den i en annan dator, eller stoppa in en annan hd i Macen. MacBookarna är tacksamma i det avseendet, ruskigt lätta att byta minne/hd i. :)

Det där var förstås lite info till Philo, inte till Snubbelfot. :)

Jo, det kan man säkert. Men hur ser man på datorn - när man upptäcker att något är fel - vad som är fel: Hårddisken eller minneskortet.

Du skrev att du mer eller mindre var säker på att det inte var hårddisken, utan mer troligt minneskortet.

Jo, det kan man säkert. Men hur ser man på datorn - när man upptäcker att något är fel - vad som är fel: Hårddisken eller minneskortet.

Du skrev att du mer eller mindre var säker på att det inte var hårddisken, utan mer troligt minneskortet.

Med tanke på hur långt datorn kommer i startprocessen så låter det som att den hittar hårddisken och operativsystemet, men utan minne kan den inte starta upp. Eller förresten, innan jag öppnar truten; hör du startplonget eller inte?

Vilda spekulationer då jag inte sett datorn och inte är SÅ haj på Mac. Men de flesta jag känner som haft den här typen av problem så har det varit (oftast en av) minnesstickorna som varit paj, tacksamt nog är de jävulskt billiga. :)

Men det är klart att det kan vara hårddisken, ingenting är omöjligt när det gäller datorer. Den är också rätt billig att byta ut, surt bara om de inte kan rädda vad som är på den i så fall.

Med tanke på hur långt datorn kommer i startprocessen så låter det som att den hittar hårddisken och operativsystemet, men utan minne kan den inte starta upp. Eller förresten, innan jag öppnar truten; hör du startplonget eller inte?

När jag själv startade upp datorn så hörde jag inte plonget, men servicekillen gjorde några knapptryckningar för att försöka återställa något som hette pram(?) och då kom startplonget. Dock startade inte datorn upp.

När datorn startar upp hörs ett litet skrapande i bakre högra hörnet och när den grå sidan har kommit upp och den står och letar (eller vad den gör) så hör man ett svagt återkommande "prr---prr---prr" från den (det låter som en katt som spinner ungefär).

Jag håller alla mina tummar och tår att det inte är hårddisken. Alla viktiga dokument och bilder har jag ju på min externa disk. Men favoriter, musik, inställningar av olika slag har jag inte sparat där (jag vet inte ens om det går).

Datorn kommer dessutom inte hinna tillbaka förrän när årets jobbigaste period på jobbet börjar. Det finns inte en chans att jag ska orka lägga in allt när jag samtidigt jobbar 60-70 h per vecka. Så det skulle vara himla skönt att slippa pilla med sådant.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 739
IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt... 2
Svar
22
· Visningar
5 127
Senast: Hejsan.
·
Äldre Haft en känsla ett par veckor att jag MÅSTE spara ner alla bilder jag har på datorn på något sätt,OM datorn skulle gå sönder. Den har... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: Tass
·
IT & mobiler Provar här, har googlat och googlat och hittar samma fråga på andra ställen, men inga svar. Kanske någon här som vet och kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
4 411
Senast: snorstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Surkål
  • Dressyrsnack nummer 18