Macproblemen fortsätter...

Sv: Macproblemen fortsätter...

När jag själv startade upp datorn så hörde jag inte plonget, men servicekillen gjorde några knapptryckningar för att försöka återställa något som hette pram(?) och då kom startplonget. Dock startade inte datorn upp.

När datorn startar upp hörs ett litet skrapande i bakre högra hörnet och när den grå sidan har kommit upp och den står och letar (eller vad den gör) så hör man ett svagt återkommande "prr---prr---prr" från den (det låter som en katt som spinner ungefär).

Jag håller alla mina tummar och tår att det inte är hårddisken. Alla viktiga dokument och bilder har jag ju på min externa disk. Men favoriter, musik, inställningar av olika slag har jag inte sparat där (jag vet inte ens om det går).

Datorn kommer dessutom inte hinna tillbaka förrän när årets jobbigaste period på jobbet börjar. Det finns inte en chans att jag ska orka lägga in allt när jag samtidigt jobbar 60-70 h per vecka. Så det skulle vara himla skönt att slippa pilla med sådant.

Ja du, man kan som sagt bara spekulera, men jag tror (och hoppas) att det är minnena. Då är det några hundralappar och tre minuters arbete för att fixa det.

Spontant håller jag med tassen. Tror det är Ram-minnena.

När jag bytte ram på min macbook så lyckades jag inte trycka in dem ordentligt, då kunde datorn inte heller starta upp och lät prr-prr. Men när jag tyckte in dem ordentligt startade den upp galant. Hoppas att det är något så "enkelt"!

Nu när du säger det var det samma sak när jag bytte ram i min förra Mac. Det är förvånansvärt hur hårt man behöver ta i för att få in de små rackarna, trodde seriöst jag skulle ha sönder dem. :o

är det mycket problem med mac?
jag som har funderat att köpa en.
har bara hört massa gott om dom, från andra mac fantaster.

Philo är nästan den enda jag känner som har problem. :D Skämtåsido. Nej, det är inte mycket problem med Mac, och de flesta problem som mina bekanta råkat ut för (själv är jag helt förskonad) har varit sådant som fallit under garantin.

Helt problemfritt är det förstås inte, det finns det ingen teknik som är, men jag upplever Mac som betydligt stabilare och mer användarvänligt än en PC med Windows. Att man slipper krångel med virus är en enorm bonus i mina ögon som dagligen brottas med virus på jobbet. Sen att de är sjujävla snygga gör ju inte saken sämre. :angel:

Som med så många andra produkter vet jag att det har varit problem med de första produkterna vid lanseringen, men då gäller ju garantin.

Annars är väl största problemet andra produkter som inte är kompatibla med macar...

Philo är nästan den enda jag känner som har problem. :D Skämtåsido. Nej, det är inte mycket problem med Mac, och de flesta problem som mina bekanta råkat ut för (själv är jag helt förskonad) har varit sådant som fallit under garantin.

Helt problemfritt är det förstås inte, det finns det ingen teknik som är, men jag upplever Mac som betydligt stabilare och mer användarvänligt än en PC med Windows. Att man slipper krångel med virus är en enorm bonus i mina ögon som dagligen brottas med virus på jobbet. Sen att de är sjujävla snygga gör ju inte saken sämre. :angel:
De som klagar mest på Windows är de som inte vet hur man använder det. Seriously, att det är instabilt i sig och fullt av virus är en myt. Har själv X (och menar verkligen det som en stokastisk variabel; vet inte ens själv hur många det är, ty det varierar rätt mycket just nu, men mellan 3 och 7 oftast) datorer med lite olika versioner av Windows. Alla uppkopplade mot internet och använda till lite olika saker. Alla fria från malware och inte en mjukvarukrasch av systemet på åratal.

Fast själv fick jag i uppdrag att installera om Windows 2000 på en dator för att par år sen, hann inte ens uppdatera Windows klart innan jag hade fått in nåt skit på den datorn. Sen dess lärde jag mig att alltid installera antivirus och brandvägg innan jag kopplade upp datorn på nätet.

De som klagar mest på Windows är de som inte vet hur man använder det. Seriously, att det är instabilt i sig och fullt av virus är en myt. Har själv X (och menar verkligen det som en stokastisk variabel; vet inte ens själv hur många det är, ty det varierar rätt mycket just nu, men mellan 3 och 7 oftast) datorer med lite olika versioner av Windows. Alla uppkopplade mot internet och använda till lite olika saker. Alla fria från malware och inte en mjukvarukrasch av systemet på åratal.

Jag hade aldrig problem med Windows heller när jag använde det, just för att jag kan använda det (dock avskyr jag hur det är uppbyggt, gränssnittet och en massa andra saker, varför jag bytte till Mac).

Men faktum är att de flesta datoranvändarna idag är rätt okunniga och i regel ganska ointresserade av datorer, de vill bara att saker ska funka och då är inte Windows särskilt optimalt. Får det bevisat dagligen i mitt arbete, som involverar väldigt många Windows-burkar ägda av personer som är väldigt okunniga. Mac ÄR användarvänligt på ett helt annat sätt än vad Windows är, det är bara att inse (sen vad man gillar och föredrar, det är ju en smaksak).

är det mycket problem med mac?

Nej, inte generellt, tror jag. Det verkar dock som om Macbook combo (den som jag har som har krånglat lite) är den variant som Apple har problem med. Det är deras budgetlaptop.

Det absolut vanligaste felet är att plasthöljet spricker (vad det beror på divideras det om, en del talar om dålig konstruktion, värme, magneten i locket osv. - jag har läst om lite olika hypoteser). Det andra, enligt servicekillen på inLife-butiken som jag talade med, är att man har haft problem med defekta hårddiskar (jag misstänker att det är därför servicekillen direkt antog att det är den som har gått).

Jag har även en iMac på jobbet men den har inte krånglat hittills i varje fall. Den tycks gå som en klocka. Och min MacIntosh Classic som, som jag nämnde tidigare i tråden, den har inte krånglat en endaste gång på nästan tjugo år (men det är klart, ju mindre avancerade system, desto mindre problem).

Jag bytte tillbaka till Mac efter några år med PC just eftersom jag upplevde ganska mycket krångel med med min PC som jag tyckte hängde sig lite för ofta och helt opåkallat skrivskyddade mina dokument, vilket inte var så roligt. Så när min senaste PC, en Acer Travelmate 371TCi (den jag sitter vid nu) började krångla så bestämde jag mig för att nu får det vara slut med PC, så jag använder numera Mac både hemma och på jobbet. ¨

.

Annars är väl största problemet andra produkter som inte är kompatibla med macar...

Fast jag skulle snarare säga att det var så förr. Det är inte alls ett problem längre.

Min sambo, som är envis Windowsanhängare, gillar dock inte Apples produkter eftersom de många gånger kräver att man använder deras egna program (t.ex. iTunes) osv.

Spontant håller jag med tassen. Tror det är Ram-minnena.

När jag bytte ram på min macbook så lyckades jag inte trycka in dem ordentligt, då kunde datorn inte heller starta upp och lät prr-prr. Men när jag tyckte in dem ordentligt startade den upp galant. Hoppas att det är något så "enkelt"!

Nu när du säger det var det samma sak när jag bytte ram i min förra Mac. Det är förvånansvärt hur hårt man behöver ta i för att få in de små rackarna, trodde seriöst jag skulle ha sönder dem. :o

Hmm... Fast det är ingen som har varit inne där och pillat. Om de inte gjorde det när de bytte case på den förstås. Fast då borde väl datorn haft problem redan när jag fick hem den (vilket var en knapp vecka före uppstartsproblemet).

nej, ingenting är problemfritt då det handlar om elektonik, har jag aldrig varit med om faktiskt :angel:
för det jag har hört från dom jag känner som har mac är att, när dom väl börjar krängla då går dom sönder helt också. alltså.. dom kan fungera i FLERA år och när dom sedan börja jävlas, då havererar dom helt och hållet.
som en av mina kompisar hade en bärbar, hon har haft den i över 10år? nått sådant, har inte haft ett enda problem förrens nu i våras, då det började. och då en dag startade den helt enkelt inte längre. hon sa att hon var supernöjd ,med datorn, och att den skulle gå sönder nu förvånar henne inte. så nu har hon köpt en stationär :p

så i mina ögon låter det som en perfekt dator för mig.. och som du säger.. jag tycker deras design är suupersnygg!

aha, så du har gått från PC till mac, är det väldigt stor skillnad på dom? jag menar om man känner sig helt vilse om man börjar använda mac istället, efter alla år med PC.
eller går det väldigt fört å lära sig allt nytt?

aha, så du har gått från PC till mac, är det väldigt stor skillnad på dom? jag menar om man känner sig helt vilse om man börjar använda mac istället, efter alla år med PC.
eller går det väldigt fört å lära sig allt nytt?

Jag hade kläm på Macen efter en vecka, då hade jag aldrig suttit vid en Mac innan annat än kortare stunder på äldre datorer. Jag sitter rent tidsmässigt mer vid PC fortfarande i och med jobbet, men Mac-reflexerna är numer starkare än PC-reflexerna; försöker dagligen hamra in Mac-kommandon på jobbdatorn och blir lika förbannad varje gång det inte funkar. :D

kan du ge exempel på vissa produkter som inte är det?

Det är framförallt på spelsidan som man kan stöta på problem. Vad gäller övrig mjukvara så finns det lösningar på det mesta; i värsta fall installerar man helt enkelt Windows också, parallellt med Mac OS X. Hårdvara (kameror, skrivare, mobiltelefoner etc) är det sällan problem med, det kan vara småsaker som att t.ex. det program som följer med Sony Ericsson-mobiler inte funkar på Mac, men det är ju överkomligt om man inte är sjukt beroende av att kunna synka sin SE-mobil med nåt program på datorn.

Man får helt enkelt se över sina behov innan man byter. :) Vissa saker klarar inte Mac, vissa saker klarar inte Windows, så man får helt enkelt kolla vad som passar en bäst.

Hmm... Fast det är ingen som har varit inne där och pillat. Om de inte gjorde det när de bytte case på den förstås. Fast då borde väl datorn haft problem redan när jag fick hem den (vilket var en knapp vecka före uppstartsproblemet).

Menade mer att det är så datorn låter och kan bete sig när den inte riktigt hittar minnena. VARFÖR den inte hittade minnena var ju solklart i mitt och E_M:s fall, men det kan ju också vara för att minnena är defekta.

aha, ja men då borde det ju inte bli nått problem, nu känner jag mig ännu säkrare på att det är en mac jag ska köpa.
längtar bara tills den dagen :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 739
IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt... 2
Svar
22
· Visningar
5 127
Senast: Hejsan.
·
Äldre Haft en känsla ett par veckor att jag MÅSTE spara ner alla bilder jag har på datorn på något sätt,OM datorn skulle gå sönder. Den har... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: Tass
·
IT & mobiler Provar här, har googlat och googlat och hittar samma fråga på andra ställen, men inga svar. Kanske någon här som vet och kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
4 411
Senast: snorstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Surkål
  • Dressyrsnack nummer 18