Macproblemen fortsätter...

Sv: Macproblemen fortsätter...

aha, så du har gått från PC till mac, är det väldigt stor skillnad på dom? jag menar om man känner sig helt vilse om man börjar använda mac istället, efter alla år med PC.
eller går det väldigt fört å lära sig allt nytt?

Nej, inte riktigt så. Jag gick från Mac till Pc och sedan tillbaka till Mac igen.

Sedan tycker jag väl att de datorer som jag har stött på har varit lättanvända (oavsett om det är Mac eller PC). Mitt stora problem är när de börjar bete sig på ett icke avsett sätt. Problemsökning på datorer, oavsett vad det är för något, är inte mitt gebit direkt. Det lämnar jag med varm hand till någon annan att ordna.

okej, vilken tur att jag inte har en sony ericsson då :angel:

man får väl läsa på spelfodralen, om man vill köpa ett spl och se om det fungerar. men spel skulle jag kunna klara mig utan. bara jag blir nöjd med datorn :D
foto och surfa är det viktigaste för mig ;)

Menade mer att det är så datorn låter och kan bete sig när den inte riktigt hittar minnena. VARFÖR den inte hittade minnena var ju solklart i mitt och E_M:s fall, men det kan ju också vara för att minnena är defekta.

Ok, då förstår jag. Ber om ursäkt för min tröghet. :D

man får väl läsa på spelfodralen, om man vill köpa ett spl och se om det fungerar. men spel skulle jag kunna klara mig utan. bara jag blir nöjd med datorn :D
foto och surfa är det viktigaste för mig ;)

Läs på lite om Bootcamp som är en programvara som gör att du även kan köra olika versioner avWindows på din Mac (det är det som Tassetass talar om).

Klart att du ska ha en Mac (mina problem till trots)!

men är det inte så att om man installerar windows på mac så får man alla virus också?

Klistrar in en diskussion från ett macforum.

Jag är tidigare pc-användare och har lite funderingar angående boot camp,
jag antar att en del av er har prövat betan vid det här laget!
1. Hur kommer virus man snappar upp i XP påverka OS X?
Kommer de bara skada operativsystemet (Alltså XP) eller
kommer de skada datorn (Alltså båda delarna)? jag är inte så hajj på detta med virus.
2. Finns det nån filöverföring mellan XP och OS X eller är
det enda sättet att bränna ut skivor med filerna du ska ha över?
3. Gör ett installerat windows-operativsystem din mac långsammare?

1. Inte alls. Windows kan inte läsa ens HFS och verkligen inte smitta OSX.
2. OSX kan läsa NTSF, men inte skriva. Om du har en liten partition på FAT32 så kan du dela filer där.
3. Nej ofc inte. Det är ju inte precis igång samtidigt som OSX, det är bara vanlig data på hårddisken.

kan du ge exempel på vissa produkter som inte är det?

Som sagt så finns det lösningar på de flesta problemen, men det som har gjort det lite extra krångligt den senaste tiden:
* e-leg från Nordea måste man ha tillgång till en PC för att ladda ner
* mobilt bredband från Telia måste man själv leta upp programvara till
* synkning till mobil från HTC (med Windows mobile) måste man köpa till extra program för att kunna göra

Jag bytte från PC till Mac för några månader sen, då har jag använt os x en del senaste tiden men bytet gick utmärkt. Nu sitter jag och blir superirriterad på PC när Ctrl+blanksteg inte startar Quicksilver och jag inte kan scrolla som jag vill...

Personen på inLife försökte också få igång den med diverse intressanta knapptryckningar men utan resultat. De skulle titta närmare på den men det tydde på att hårddisken var död. :cry:

Efter att surfat runt lite för att lära mig om problemsökning och problemlösning så tror jag att de intressanta knapptryckningarna som jag nämner i citatet var ett test för att kolla om det var minnet som krånglade.

Nollställ parameter-RAM-minnet -- tangenterna kommando, alternativ, P och R nertryckta medan du startar om datorn så raderas inställningarna för serieportar, bildskärm, ljud och nätverk. Om datorn går att starta när RAM-minnet har nollställts så var informationen i minnet förmodligen skadad eller felaktig.

Det var det han gjorde, dvs. nollställde PRAM, och datorn startade ändå inte.

Betyder det att det inte kan vara minnet som krånglar och att jag ska ställa in mig på att det är hårddisken (vilket jag i och för sig redan har gjort)?

Nej, PRAM är inte relaterat till RAM-minnet (alltså de minnesstickor som sitter i din dator). PRAM, eller parameter-ram, hanterar olika inställningar i datorn, kan man säga. Det har alltså inget med själva arbetsminnet i datorn att göra. :) Att nollställa PRAM, eller "zappa PRAM", hjälper ifall det är någon inställning i datorn som fått krupp, typ.

Jahaja, du ser hur inkompetent jag är. :D

Jag tror att "skomakare bliv vid din läst" är ett ordspråk som jag ska följa.

Jaha, då har jag varit och hämtat datorn. Jag ringde igår morse och berättade att min dator hade varit inne hos dem sedan 24/7 och frågade lite försynt om den inte borde vara färdig nu.

Som svar får jag "Den har varit färdig länge, vi har skickat ett mejl". Men inte hade jag fått något mejl. Det visade sig - givetvis :grin: - att de hade stavat fel på min e-postadress. Jag tyckte att de borde ha fått ett felmeddelande eller att det direkt skulle ha studsat, men men.

Nåja, när jag väl kom hem upptäckte jag (1) det kvitto som jag fick vid utelämningen var inte mitt kvitto, utan någon annans följesedel rörande en ipod, samt (2) jag fick inte tillbaka mitt gamla batteri, utan någon annas begagnade batteri sitter i min laptop.

Jag vill ha mitt utlämningskvitto och jag vill ha mitt gamla (i princip oanvända!) batteri. :mad:

Varför ska jag träffa på tomtar hela tiden?

Vars fanken lämnar du in datorn egentligen? Berätta vars i landet du befinner dig så kan jag kanske snoka upp nåt Apple-ställe i närheten med lite färre tomtar.

Den här gången valde jag ett annat ställe, så det är liksom två tomtar av två möjliga hittills. Ge mig styrka, liksom.

Nästa gång skickar jag den långt norrut eller långt söderut.

Men fy så trist när det blir sådär. Jag har varit i kontakt med två Apple-återförsäljare samt Apple Care Supporten och det har varit klockrent varenda gång. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 738
IT & mobiler Min dator har kraschat!! :eek: ... Fick en ny laptop, Lenovo modell dyrare, av pappa strax efter jul, i början av januari nu 2019. Allt... 2
Svar
22
· Visningar
5 127
Senast: Hejsan.
·
Äldre Haft en känsla ett par veckor att jag MÅSTE spara ner alla bilder jag har på datorn på något sätt,OM datorn skulle gå sönder. Den har... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: Tass
·
IT & mobiler Provar här, har googlat och googlat och hittar samma fråga på andra ställen, men inga svar. Kanske någon här som vet och kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
4 411
Senast: snorstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka