Män som ratas på Tinder - ett potentiellt samhällsproblem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte så mycket inne på att det handlar om våldsamhet eller ens risk för det även om det nog är möjligt utan jag är mest inriktad på personens lidande oavsett kön och vad man kan göra åt det. Det är sorgligt att det finns så många personer som är ensamma och mår dåligt av det, det är en hemsk och i slutändan kanske farlig kombination tror jag.
Visst är det synd, men det enda man kan göra är att ge dem verktyg att hantera det, tänker jag. Delvis genom att fortsätta förändra mansrollen som fortfarande säger att det inte är okej att söka hjälp (för hjälp finns, för alla!) - men att någon ska kunna göra någonting som är förknippat med eller baserat på dejting är inte realistiskt.
 
Hela den här dejtingen via appar och socala medier är i högsta grad uppbyggd på könsstereotyper tror jag.

De korta tid jag var i svängen så sökte den absoluta majoriteten män i min ålder (övre medel- )följsamma kvinnliga personer som gärna skulle ge upp allt och flytta in för att hushålla hos mannen.
Själva framhöll de sin goda ekonomi och sina tillgångar plus sina aktiva sportiga livvstil.

Högst deprimerande tyckte jag.

Var fanns de intelligenta männen som sökte dito kvinnor? De med samhällsintresse?
 
Hela den här dejtingen via appar och socala medier är i högsta grad uppbyggd på könsstereotyper tror jag.

De korta tid jag var i svängen så sökte den absoluta majoriteten män i min ålder (övre medel- )följsamma kvinnliga personer som gärna skulle ge upp allt och flytta in för att hushålla hos mannen.
Själva framhöll de sin goda ekonomi och sina tillgångar plus sina aktiva sportiga livvstil.

Högst deprimerande tyckte jag.

Var fanns de intelligenta männen som sökte dito kvinnor? De med samhällsintresse?

Vad menar du med att männen sökte? Hur sökte du?
 
Jag har "alltid" funnit en brist på allmänbildade män, oavsett högskolepoäng eller avsaknaden av densamma. Jag träffade ex på en chatt och var så otroligt förvånad och impad av hans allmänbildning och intelligens, här fanns plötslig någon som inte bara hängde med i svängarna utan även förstod vad jag pratade om, något jag faktiskt saknar enormt efter att jag gjorde tog slut. *sörjer*

Jag lever hellre ensam än med någon som inte förstår, idioter träffar jag varje dag.
 
Eftersom det pågick diskussion om detta ämnet i två olika trådar (här + dejtingtråden) flyttade jag över inlägg från dejtingtråden och gav denna tråd en rubrik som mer speglar vad den kommit att handla om. @SaraXX hamnade därför som TS eftersom hon var den första att skriva ett inlägg om artikeln. Hoppas det var ok med alla!

Starta gärna en annan tråd om dejting i allmänhet om du vill @Witcher, men oftast är det lättast ge trådar mer specifika rubriker om det är just specifika fenomen man vill diskutera :)

/Mod
 
En av huvudgrunderna är den demografiska snedfördelningen mellan antal män och kvinnor och det är ett samhällsproblem, ett allvarligt sådant. Flera forskare har också gått ut i debattartiklar och varnat för konsekvenserna.
 
En av huvudgrunderna är den demografiska snedfördelningen mellan antal män och kvinnor och det är ett samhällsproblem, ett allvarligt sådant. Flera forskare har också gått ut i debattartiklar och varnat för konsekvenserna.

Du tänker på förutom det faktum att det föds 106 pojkar på 100 flickor. Samt att större delen invandrare är män ?

https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/2324/
"Av de asylsökande som kom till Sverige under 2018 var knappt 40 procent kvinnor, detta jämfört med 29 procent 2015."

Ja , ett så stort mansöverskott kan ju bli ett stort samhällsproblem.
 
Finns det några sidor med den här statistiken? Jag hittade en som hade flöde upp till 2019 men eftersom jag inte har exel kunde jag inte ladda hem och läsa.

Edit: sidan angående migrationsstatistiken hittade jag och den verkar ju enbart positiv för den som oroar sig, om den stämmer.
 
Finns det några sidor med den här statistiken? Jag hittade en som hade flöde upp till 2019 men eftersom jag inte har exel kunde jag inte ladda hem och läsa.

Edit: sidan angående migrationsstatistiken hittade jag och den verkar ju enbart positiv för den som oroar sig, om den stämmer.

Mycket möjligt att problemet är förstorat och det kanske jämnar ut sig med anhörig invandring.
 
Ytterligare något att tänka på: är den som reagerar på singellivet på det vis männen i artikeln beskrivs göra verkligen redo för ett förhållande överhuvudtaget? Jag skulle vilja säga nej.

Han har en poäng tycker jag i att det är lättare att få människor utan framtidsutsikter att gå i krig än de med familj och saker att förlora. Jag tror gruppen killar med attityden "Ge mig ett fruntimmer annars blir jag våldsam" är väldigt liten. Vakterna i förintelselägren var vanliga människor, trots allt.
En intressant fråga tycker jag är om människor som förr i tiden hade blivit utmärkta partners idag inte ens får chansen för att de inte kan hantera nätet och de här förutsättningarna bra?

Edit: Ej riktat till Sel utan mer en allmän iakttagelse. Det är inte ovanligt att jag läser trådar och de genomsyras av att män inte förtjänar sympati av olika anledningar, även om det mer skiner igenom i det som skrivs än skrivs rakt ut. Män som ser ner på kvinnor eller kvinnor som ser ner på män, inget av dem är bra och inget av dem är ok, oavsett anledning. Världen blir inte bättre än vad människorna i den tänker.
 
Senast ändrad:
Han har en poäng tycker jag i att det är lättare att få människor utan framtidsutsikter att gå i krig än de med familj och saker att förlora. Jag tror gruppen killar med attityden "Ge mig ett fruntimmer annars blir jag våldsam" är väldigt liten. Vakterna i förintelselägren var vanliga människor, trots allt.
En intressant fråga tycker jag är om människor som förr i tiden hade blivit utmärkta partners idag inte ens får chansen för att de inte kan hantera nätet och de här förutsättningarna bra?

Fast det enda sättet att träffa partners idag är verkligen inte genom nätet, alla gamla goda vis finns ju också kvar. Nätdejting är ett tillägg, inte någonting som hindrar folk från att också träffas naturligt genom vänner eller intressen till exempel.
Att sedan Hålla kontakten genom till exempel telefon eller meddelanden kan till och med min farmor göra.
 
Fast det enda sättet att träffa partners idag är verkligen inte genom nätet, alla gamla goda vis finns ju också kvar. Nätdejting är ett tillägg, inte någonting som hindrar folk från att också träffas naturligt genom vänner eller intressen till exempel.
Att sedan Hålla kontakten genom till exempel telefon eller meddelanden kan till och med min farmor göra.

Jo, visst, så är det, men det sker ett skifte och det ser olika ut över generationerna. Äldre kommer ha kvar det gamla sättet att tillgå medan yngre lever i en annan verklighet.
 
Jo, visst, så är det, men det sker ett skifte och det ser olika ut över generationerna. Äldre kommer ha kvar det gamla sättet att tillgå medan yngre lever i en annan verklighet.

De unga (verkligt unga, i studentålder runt de tjugo) jag jobbar med och träffar på verkar möta och umgås med sina partners hit och dit ungefär som jag och de flesta andra gjorde i första hand. Skola, vänner och intressen och ibland arbete .Jag är övertygad om att det är väldigt många som träffas så.
Sedan är det kanske både bekvämt och kul att sitta och svepa på internet, lite som att onlineshoppa, men det betyder inte att andra medel inte finns. Jag tror att de som inte klarar sig online, och nu menar jag inte de som har svårt att få träffar, utan de som har svårt att hantera situationer och relationer via internet ofta har det i verkligheten också.
 
Jag tror personligen mer på teorin att vi helt enkelt inte behöver nöja oss och aktivt leta partnerskap hela tiden längre. Både kvinnor och män har en helt annan frihet nu än för inte så länge sedan - vi kan klara oss själva med lön och bostad och känner att en relation ska vara "mödan värd" helt enkelt, och där tillkommer nog en hel del krav som kanske inte fanns för ett par generationer sedan. Så en del väljer att sikta högt för att de kan, och andra går inte ut och träffar folk för att de inte har tid. Sjuhundra små anledningar och anpassningar.

Visst är det trist att folk är ensamma, men samtidigt ser jag inte riktigt vad som ska till för att göra någonting bättre utöver att erbjuda stöd (det finns) och uppmuntra folk att faktiskt söka det här stödet, att det är okej med hjälp... och att det är okej att vara ensam också. Tvåsamheten är en STARK norm som sagt, det är inte skitkul att gå emot den alltid, även om man råkar trivas som singel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp