Mängd kg grovfoder högdräktigt sto?

Jordgubbkiwi

Trådstartare
Hej!
Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och räknar lite undrar jag om nån kan svara på hur mycket era ston har kunnat äta i grovfoder/dygn sista tre månaderna? Alltså hur mycket de rent fysiskt har kunnat peta i sig, och vad har det varit för ts värde?

Mitt sto är hbl på 540kg.

När jag söker exempel skriver de flesta ”jag ger min fri tillgång”. Men det säger ju tyvärr inte mig hur mycket det blev i slutändan. Och självklart finns det individuella skillnader men tänkte att era svar kanske ger mig ett hum :-)

Jättetack om nån kan svara för sin häst!
 
Mitt sto fick 15-18 kg hösilage med ts 67 % sista tre månaderna. Det var så att hon alltid hade mat kvar vid nästa fodring så hon fick lite mer än hon åt upp.
 
När jag köpte holländskan som var groteskt mager efter att ha gått med föl satte jag henne på en analyserad diet på 16 kg hösilage i nät varje kväll + om jag minns rätt fyra kg kraftfoder + mineraler och olja. Jag tror inte vi visste då att hon var ombetäckt om jag minns rätt, utan bara försökte bygga upp henne. Jag fyllde nätet tills det fanns kvar på morgonen. :(
 
Silage ca 78-80% TS, ett sto på 540 kr normalvikt petar glatt i dig 27-28 kilo. De två andra ligger närmare 600 kg normalvikt äter ca. 22-25 kg om de erbjuds fritt men man väger vad de äter och vad de lämnar. Den mindre begränsas till 24 kg om hon börjar bli för överviktig, ingen häst mår bra av att vara tjock jämt men avrlsstona behöver ha lite extra inför fölning då de i regel går ned efter fölning. Våra stora går ned riktigt ordentligt i vikt så de petar vi i allt vi kan nu på vintern.
 
Åh, tack för era svar!! Då kan jag kanske pusta ut litegrann nu. Fick bra analysvärden i år och min förhoppning var att kunna fodra med det i så stor utsträckning som möjligt!
 
Runt 20 kg per dygn brukar mina peta i sig, sista tiden brukar inte dom vara jättematglada för att dagarna innan fölning ”hetsäta”. Det är inte bra med för tjocka ston heller, kan bli problem vid fölningen om de är för feta men så klart ska dom ha ett gott hull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 059
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: elle12
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska nu i höst öppna upp en ny lösdrift där hästarna kommer ha fri tillgång på grovfoder (hösilage + halm). Har bokat ett riktigt...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: lady_vip
·
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp