människokännare!!

Pallas_Athena

Trådstartare
jag blir ju nästan vit när man ser hur mitt sto beter sig mot vissa människor.
men ja har määrkt att människor jag tyckt är "stygga" eller konstiga lägger hon öronen mot,även fast jag inte är i närheten :confused:
jag tycker det ejätte intressant att hon kan läsa människor vilka som e bra och "dåliga"

är det ngn annans häst som reagerar så här??
 
Jo, jag förstår vad du menar, tänk vad mkt vi människor visar med vårt kroppspråk och hur väl djuren läser oss... :)
 
Jo, jag har tre sådana, men ett sto som är extrem. Hon är super smart men har lite svårt att kontrollera sina känslor, får lätt utbrott och reagerar på dom mest besynnerliga sätt när det kommer andra människor hit till gården.
Hon har blivit lite bättre, men fortfarande är hon knepigt, speciellt ifall det kommer hit någon som tycker lite för "bra" om matte, då blir hon vansinnig. Hon genomskådar alla människor.
 
jo jag vet vad du menar, hade en bruksnordsvensk som betede sig så han oxå, när jag red på honom uppförde han sig hur bra som helst, när det gällde lite farliga saker så gick han över med lite övertalning. när seddan en annan tjej satt upp så kom hon cirka 150-200 meter innan hästen ställde sig å stegrade med henne och total vägrade gå längre. han la oxå öronen bakåt när folk kom mot honom i stallgången. men inte mot dom som han tyckte om.
man får helt enkelt säga att hästen är bra människokännare och tycker om dig bättre än alla andra vilket gör det ju trevligt för en själv för då känner man ju sig alltid populär :)
 
Jag hade blivit väldigt besviken om min häst hade betett sig illa mot människor... Inget att vara stolt över i mina ögon. :confused:
 
Jag måste erkänna att jag inte skulle bli besviken ifall mitt sto gav min granne ett rejält bett eller två, han kommer hit och spottar på hennes mule och skriker åt henne, bara för att han inte får slå henne på mulen (något han anser vara att hälsa på en häst). Något som har pågått sedan hon var 1 år.

Där har jag en anledning till att hon faktiskt inte kan litar på andra människor som kommer hit. :cry:
Tyvärr så fattar han inte när jag säger att han ska sluta.
 
Mitt sto hoppade nästan två meter baklänges när en karl skulle klappa henne. Han visade sig senare vara en riktig fuling! Slår vad om att hon visste hur han egentligen var redan då.
 
bettet sig illa?????????
hon visar vad hon känner,hon hugger aldrig eller sparkar.
baar lägger öronen bakåt och drar sig bakåt för att inte vara nära personen.
det tycker jag att dom har all rätt i världen att göra.
 
VAD är det för folk ni har omkring er och era hästar??!
Det är klart att hästen får reagera om någon misshandlar dem eller skrämmer dem. Jag uppfattade att hästen bar sig illa åt mot alla andra människor utom ägaren vilket jag tycker är en brist såvida det inte handlar om just misshandlade hästar. Jag tycker ibland att man hör en del hästägare som lite skrytsamt säger att min häst minsann bara tål mig och inte accepterar någon annan, vilket jag då tycker är ett lite barnsligt sätt att se på saken, därav min reaktion på inlägget. :bow:
 
min häst har vart misshandlad,och jag har därför fått göra allt sakta och försiktigt med henne :(
hon e importerad från en hästmarknad i danmark,där en hästhandlare hittade henne som ett skelett halvt livlös.

så jag anser att hon har rätt till det, även andra hästar har rätt till det om dom inte gör ngt.
man kan inte älska alla :)
 
Ni som har hästar som bara tolererar er, och är stolta över det:
Tänk på den dagen det händer er något, och hästen måste säljas, alternativt tas hand om av någon annan. Om det är helt omöjligt, så finns det risk att hästen går till slakt istället.
 
Min går inte att leda eller hämtas in av ngn annan än de hon känner. Utom när hon är på okända platser, då blir hon inte lika selektiv. Hon är inte dum eller så, rör sig bara inte ur fläcken.

Men visst kan det bli problem!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: Roheryn
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Habina
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
937
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp