Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså du gör det så himla lätt för dig när du lägger över allt ansvar på den enskilda individen. Som ung tjej är det standard att bli erbjuden p-piller oavsett vad en har för tankar kring det och det skrivs slentrianmässigt ut p-piller. Så många många tjejer går med biverkningar för att ”det ska vara så” och tas inte på allvar av vården eftersom det är så få som erkänner att p-piller är högst problematiska för många.

Så att du sitter och mansplainar hur det är med p-piller i en tråd som bör handla om mäns fertilitet är ett skämt.

Att du dessutom är helt blind för de sociala strukturerna som är en del i att kvinnor förväntas ”ta ansvar” (så män kan slippa, det är ju trots allt inte dom som blir gravida) gör dina inlägg så otroligt pinsamma. Kan du snälla sluta förklara saker du inte har någon som helst aning om?

Jag var en av dessa kvinnor som började med P-piller när jag var typ 15. Jag blev inte upplyst om alla negativa biverkningar förutom att man kunde få blodpropp av dem, och det pratades lite om att man kunde gå upp i vikt med. Men mer än så var det inte.

Jag gick sedan på hormoner i många år. Och jag trodde att jag inte hade några biverkningar.

Men jösses vad livet öppnade sig när jag slutade! Jag blev lyckligare, gladare och så mkt kåtare att min dåvarande pojkvän som innan hade fått fjäska rätt bra för att få till det nu fick uppsöka läkare för att han fick ont i sin penis. Diagnosen blev för mkt sex :cool:

Aldrig med P-piller. Och det trots att jag blir öm av kondomer, i vissa fall får jag även klåda efteråt och slemhinnorna blir riktigt irriterade. Ibland känns det även som att kondomerna "skär in", hur nu det skulle vara möjligt. När vi blir äldre blir det sterilisering.

Men det är ändå inte värt det med P-piller.
 
Min erfarenhet är att många män har förutfattade meningar dvs de tar för givet att "om en tjej blir oplanerat gravid så är det självklart att hon kommer göra abort.
Om hon inte vill bli gravid så äter hon säkert p-piller.
Med andra ord är det inget jag som man behöver bry mig om."
 
Ja, kan man ta något föregivet ? En del kanske har ett guldfiskminne...
Jag kan komma ihåg saker som diskuterats för flera år sen. Men vissa saker kan jag glömma från en dag till nästa. En sån sak är dock nåt jag skulle komma ihåg 1 år senare...
Varför bli kvinnor anklagade för att se ner på män när det i många fall är män som antyder att män är korkade? Ja, jag tycker att man borde kunna ta för givet att män kommer ihåg vad som bestämts gällande sex och som sagt, om man ändå glömmer borde man kunna ta för givet att de frågar istället för att gissa.
 
Ja precis, hon kan vägra så klart. Men det är ganska vanligt med "tjat-sex". Dvs tjejen säger nej, killen fortsätter försöka tills tjejen blir "passivt icke nekande". Hon säger/visar: nej, nej, nej, tyst. Och då "tolkar" killen det som ett "ja".
Det MÅSTE killar sluta med.

Bäst att lägga till: nu generaliserar jag, självklart beter sig inte alla killar så här. Men det är tillräckligt vanligt för att många, många tjejer råkat ut för det.

Och tjejer pysslar inte med tjatsex överhuvudtaget ?

Det är ju inte bra att det förekommer naturligtvis. Men har tjatsex nånting med mäns skuld till att kvinnor käkar p-piller och endast får biverkningar.
 
Så det är vårdens fel ? Och låt mig gissa ? Vården styrs av män och därför är det männens fel att p-piller skrivs ut till unga kvinnor ?

Allt är väl männens fel förstås och kvinnor har inget eget ansvar.
Man kan se männens roll när vissa tar för givet att kvinnor ska skydda sig, eller de som tjatat på en att börja med p-piller.
 
Så härligt att höra att även män börjar inse vilket härke det är med hormonpiller! Det jag upplevt är att det är först när män landar i ett förhållande och pillren börjar påverka partnerns sexlust/dera egen tillgång till sex som de faktiskt bryr sig.

Jag får också ont av kondomer och väljer mina egna risker, men att mer eller mindre främmande män helt enkelt går med på min förklaring och glatt kör utan skydd är ju egentligen helt tokigt.
Så nu var det härligt och inte "tycker han verkligen det"? Har du glatt ändrat åsikt nu?
 
Så det är vårdens fel ? Och låt mig gissa ? Vården styrs av män och därför är det männens fel att p-piller skrivs ut till unga kvinnor ?

Allt är väl männens fel förstås och kvinnor har inget eget ansvar.
Kvinnor får generellt 60% mer biverkningar av mediciner än vad män får. Det går att fundera på varför det är så. Klipper in några olika länkar om ämnet.

https://www.svd.se/mediciner-anpassas-efter-man

https://lakemedelsverket.se/malgrup...s-ett-lakemedel/Test-pa-bade-man-och-kvinnor/

https://www.forskning.se/2016/02/15...ch-mans-kroppar-reagerar-olika-pa-behandling/

https://www.sjukhuslakaren.se/kronika/manlig-och-kvinnlig-medicin/

https://www.google.se/url?sa=t&sour...Vaw1psKw7B-IV6dWkM-Ldq5l0&cshid=1541283903394
 
Och tjejer pysslar inte med tjatsex överhuvudtaget ?

Det är ju inte bra att det förekommer naturligtvis. Men har tjatsex nånting med mäns skuld till att kvinnor käkar p-piller och endast får biverkningar.
Jo, självklart händer det att tjejer också "tjatar". Men det verkar vara vanligast åt andra hållet ;)
Ja, det har med det att göra. För att en tjej som vill att killen skyddar sig får ofta "tjata" om det. Man ska bara behöva säga en gång.

Sedan kan jag bli lite irriterad på att folk "spelar dumma/är offer". Många tjejer pratar om gruppen tjejer/kvinnor som om de vore korkade/svaga offer. Medan många killar pratar om gruppen killar/män som om de inte förstår/glömmer när tjejer säger nej om hon inte skriker NEJ förtiofem gånger. Eller att de råkar "glömma" att tjejen sa för fem minuter sen; nej, jag vill inte ha analsex. Typ.

Är människor så korkade, glömska, rädda eller skyller man på det?
 
Sedan, för att återknyta till trådstarten - innebär verkligen den reducerade fertiliteten bland män färre barn? Behöver vi verkligen så många pigga spermier för att befrukta ägg?
Jag menar, bland alla par jag känner i min generation är inga (såvitt jag vet) ofrivilligt barnlösa... faktum är att inga är frivilligt barnfria heller. De allra flesta är av västeuropeiskt ursprung och jag upplever att det sprutar barn åt både höger och vänster. På gott och på ont.

Det är ju det man inte vet.
Jag skrev lite om det tidigare i tråden men trådens ursprungsämne har ju lämnats lite grann (i delvis rätt intressant riktning)...
Det finns ju vanligare anledningar än sämre spermakvalitet, till att kvinnor föder få barn i västerländska samhällen. Har för mig att det är i Italien man föder minst många barn per kvinna (skulle gå att söka men jag är för lat, och på väg ut)?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp