Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jisses.

Min poäng är att du vänder dig mot någons tolkning av ett inlägg med orden "Det är inget X har skrivit". Sen sitter du själv och påstår att en annan användare tycker saker - som hen ALDRIG har skrivit. Ser du inte det själv?


Så härligt att höra att även män börjar inse vilket härke det är med hormonpiller! Det jag upplevt är att det är först när män landar i ett förhållande och pillren börjar påverka partnerns sexlust/dera egen tillgång till sex som de faktiskt bryr sig.

Ok, jag tolkar meningen ovan som att hon fördummar män med att dom inte vet vad hormonpiller är ? Förövrigt hur ska dessa män veta hur p-pillerna påverkar kvinnan? Det måste ju kvinnan själv vara bäst på att tolka ? Vissa märker ju inga biverkningar alls.
Plus, att hon hackar på män som faktiskt börjar bry sig när dom upptäcker eventuella biverkningar ?
 
Ok, jag tolkar meningen ovan som att hon fördummar män med att dom inte vet vad hormonpiller är ? Förövrigt hur ska dessa män veta hur p-pillerna påverkar kvinnan? Det måste ju kvinnan själv vara bäst på att tolka ? Vissa märker ju inga biverkningar alls.
Plus, att hon hackar på män som faktiskt börjar bry sig när dom upptäcker eventuella biverkningar ?
Fortfarande: Övertolka inte och påstå inte att andra skriver saker de inte gör. Det är dina egna tips, som du väldigt generöst har delat med dig i tråden så då bör du ju följa dem själv.
 
Fortfarande: Övertolka inte och påstå inte att andra skriver saker de inte gör. Det är dina egna tips, som du väldigt generöst har delat med dig i tråden så då bör du ju följa dem själv.
Jag tyckte hon förenklade det hela. För att p-piller behöver inte vara ett härke då en del som käkar p-piller faktiskt mår bättre och inte har biverkningar.
Man måste se det från situation till situation och där tycker jag kvinnan har hela ansvaret över sin egen hälsa. Sen är det ju bra om mannen visar att han bryr sig och det kanske var hela hennes poäng. Sorry, om jag övertolkade.
 
Ok, jag tolkar meningen ovan som att hon fördummar män med att dom inte vet vad hormonpiller är ? Förövrigt hur ska dessa män veta hur p-pillerna påverkar kvinnan? Det måste ju kvinnan själv vara bäst på att tolka ? Vissa märker ju inga biverkningar alls.
Plus, att hon hackar på män som faktiskt börjar bry sig när dom upptäcker eventuella biverkningar ?

Alla p-piller har biverkningar. Ge mig ett exempel på P-piller helt utan detta
 
Alla p-piller har biverkningar. Ge mig ett exempel på P-piller helt utan detta

Alla upplever inte biverkningar. Dessutom finns det postiva effekter:

"Det finns en del positiva effekter av att använda p-piller, till exempel påverkas mensen så att den blir mer regelbunden och du får mindre menssmärtor. Risken för PMS, äggledarinflammation, cancer i äggstockarna, livmodern och tjocktarmen minskar också. "
 
Ok, jag tolkar meningen ovan som att hon fördummar män med att dom inte vet vad hormonpiller är ? Förövrigt hur ska dessa män veta hur p-pillerna påverkar kvinnan? Det måste ju kvinnan själv vara bäst på att tolka ? Vissa märker ju inga biverkningar alls.
Plus, att hon hackar på män som faktiskt börjar bry sig när dom upptäcker eventuella biverkningar ?


Din tolkning. Jag har aldrig skrivit att jag inte tror att män vet vad hormonpiller ÄR, däremot ställer jag mig frågande till huruvida vardagsmannen faktiskt inser vilket avbrott i vardagen både själva pillerrutinen OCH biverkningarna kan vara.

Hackar på?
 
Alla upplever inte biverkningar. Dessutom finns det postiva effekter:

"Det finns en del positiva effekter av att använda p-piller, till exempel påverkas mensen så att den blir mer regelbunden och du får mindre menssmärtor. Risken för PMS, äggledarinflammation, cancer i äggstockarna, livmodern och tjocktarmen minskar också. "
Fast bara för att man inte upplever biverkningarna betyder det ju inte att de inte finns? Jag är en av de som inte märker av alls när jag ätit p-piller. Noll synliga biverkningar. Men det betyder ju inte att kroppen inte påverkas negativt av hormonerna. Eller Östersjöns fiskar för den delen av alla hormoner man kissar ut.

Sen tycker inte jag att p-piller är något dåligt, jag hade som sagt noll synliga biverkningar när jag åt de.
 
Din tolkning. Jag har aldrig skrivit att jag inte tror att män vet vad hormonpiller ÄR, däremot ställer jag mig frågande till huruvida vardagsmannen faktiskt inser vilket avbrott i vardagen både själva pillerrutinen OCH biverkningarna kan vara.

Hackar på?

Eftersom jag hör till den godtrogna partnern som litar på min partner. Så får jag lita på att hon har övervägt alla fördelar och nackdelar med p-piller. För vissa kvinnor överväger fördelarna nackdelarna. Om hennes mensverk blir mkt lindrigare av p-piller men hennes sexlust blir lägre. Då får jag väl finna mig i det. Hennes välmående går alltid först. Eller skulle hennes biverkningar inte vara värda fördelarna. Så skulle jag inte heller ifrågasätta det.
Menar du att vardagsmannen inte resonerar så ?

Ja, om mannen upptäcker att kvinnan fått lägre sexlust pga p-piller och sen påpekar det. Jag tolkade det som att du ansåg det som något negativt ? Jag tycker det låter i allra högsta grad som att han bryr sig...

Fast bara för att man inte upplever biverkningarna betyder det ju inte att de inte finns? Jag är en av de som inte märker av alls när jag ätit p-piller. Noll synliga biverkningar. Men det betyder ju inte att kroppen inte påverkas negativt av hormonerna. Eller Östersjöns fiskar för den delen av alla hormoner man kissar ut.

Sen tycker inte jag att p-piller är något dåligt, jag hade som sagt noll synliga biverkningar när jag åt de.

Har jag sagt det ?
 
Men det finns väl kvinnliga forskare också? Varför forskar inte dom om det heller då ?
Antagligen sen på bollen (bara läst fram till sidan 7), men...
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/forskarna-stort-steg-mot-ett-p-piller-for-man/

Det görs forskning kring det, men intresset är troligtvis lägre pga att män inte är intresserade av att köpa och använda p-preparat i lika hög utsträckning. Det blir då mindre lönsamt att försöka få fram sådana preparat. Läkemedelsbranschen vill väl, precis som de flesta andra företag, gå med så bra vinst som möjligt. Oavsett om det jobbar kvinnliga forskare där eller inte.

Allmänt till många: En "gissning" kallas HYPOTES, inte teori. En teori får man när en hypotes har testats och det har visat sig att den stämmer. Tex evolutionsteorin är väldigt välbevisad, därför är den just en teori. Jag får ont i ögonen av att se att begreppen används så fel :D;)
 
Så najs det vore egentligen om evolutionen tog hand om mansgrisar om de inte reder ut att hantera ett jämställt samhälle. Vettiga män som trivs i jämställdhet bibehåller sina spermier och avlar fram vettiga barn. Sunkiga mansgrisar blir ett utdöende släkte eftersom de blir så stressade av jämställdhet att deras spermier inte vill vara med längre.
Perfekt.
Fast om kvinnor bara hade samlag med "vettiga" män så skulle det ju lösa sig oavsett om de "ovettiga" männen var fertila eller inte. Iaf om vi fortsätter att ha en norm och en lagstiftning som vi har nu i svensk kultur, dvs att kvinnan själv får välja partner.
 
Antagligen sen på bollen (bara läst fram till sidan 7), men...
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/forskarna-stort-steg-mot-ett-p-piller-for-man/

Det görs forskning kring det, men intresset är troligtvis lägre pga att män inte är intresserade av att köpa och använda p-preparat i lika hög utsträckning. Det blir då mindre lönsamt att försöka få fram sådana preparat. Läkemedelsbranschen vill väl, precis som de flesta andra företag, gå med så bra vinst som möjligt. Oavsett om det jobbar kvinnliga forskare där eller inte.

Allmänt till många: En "gissning" kallas HYPOTES, inte teori. En teori får man när en hypotes har testats och det har visat sig att den stämmer. Tex evolutionsteorin är väldigt välbevisad, därför är den just en teori. Jag får ont i ögonen av att se att begreppen används så fel :D;)

Det ligger nog mycket i det du säger.
För män finns inga övriga fördelar som kvinnor kan få med hormonpreparat. Så många kanske resonerar att eventuella biverkningar inte är värda det , när dessutom så många kvinnor redan använder skydd och kondom finns.
Därav ett lägre intresse. Det är nog först när man tar fram ett piller med minimalt med biverkningar eller inga som det kan slå igenom.
 
Det ligger nog mycket i det du säger.
För män finns inga övriga fördelar som kvinnor kan få med hormonpreparat. Så många kanske resonerar att eventuella biverkningar inte är värda det , när dessutom så många kvinnor redan använder skydd och kondom finns.
Därav ett lägre intresse. Det är nog först när man tar fram ett piller med minimalt med biverkningar eller inga som det kan slå igenom.
Lite sanningen ligger det nog i det. Jag tror iofs att många kvinnor tar p-preparat utan positiva effekter, trots att de enbart får biverkningarna. Något som många män inte är beredda att göra, av gammal hävd liksom.

Det är samma som att det är "självklart" att den mesta läkemedelsforskningen sker med utgångspunkt från "de vita männen". Inte vita kvinnor eller asiatiska män. Vi bryter ned kemikalier olika, trots det så beräknas doser med utgångspunkt i hur västerländska mäns terapeutiska fönster ser ut.

Det har väl blivit bättre på senare år, men det är en lång väg kvar innan det är lika väl utrett hur olika kemikalier bryts ned i olika personers kroppar.
 
Senast ändrad:
Jag tror iofs att många kvinnor tar p-preparat utan positiva effekter, trots att de enbart får biverkningarna. Något som många män inte är beredda att göra, av gammal hävd liksom.

Det är samma som att det är "självklart" att den mesta läkemedelsforskningen sker med utgångspunkt från "de vita männen". Inte vita kvinnor eller asiatiska män. Vi bryter ned kemikalier olika, trots det så beräknas doser med utgångspunkt i hur västerländska mäns terapeutiska fönster ser ut.

Det har väl blivit bättre på senare år, men det är en lång väg kvar innan det är lika väl utrett hur olika kemikalier bryts ned i olika personers kroppar.

Det tror jag också. Men anser du att männen har en skuld i att dessa kvinnor som bara får biverkningar äter p-piller? Eller är det för att kvinnor är sämre än män på att hävda sig ?
 
Det tror jag också. Men anser du att männen har en skuld i att dessa kvinnor som bara får biverkningar äter p-piller? Eller är det för att kvinnor är sämre än män på att hävda sig ?
La till en mening i mitt inlägg efter att du svarade :) . Håller med om det nog kan vara en bidragande faktor hos en del kvinnor, dvs att en del även får positiva bieffekter av hormonpreparaten. Men långt ifrån alla.
Jag tror att kvinnor generellt är mer ansvarstagande än vad män är när det gäller att förhindra oönskade graviditeter. Det är ju kvinnornas kroppar som blir oönskat gravida och måste genomgå en abort...

Hade tjejer varit mer bestämda att vägra samlag med en man som inte vill använda någon p-metod så hade ju killarna varit tvungna, men att skydda sig vid sex ska ju knappast behöva handla om att "hävda" sig mot varandra... Så ja, jag tycker allt att männen har en hel del "skuld" i det.
 
La till en mening i mitt inlägg efter att du svarade :) . Håller med om det nog kan vara en bidragande faktor hos en del kvinnor, dvs att en del även får positiva bieffekter av hormonpreparaten. Men långt ifrån alla.
Jag tror att kvinnor generellt är mer ansvarstagande än vad män är när det gäller att förhindra oönskade graviditeter. Det är ju kvinnornas kroppar som blir oönskat gravida och måste genomgå en abort...

Hade tjejer varit mer bestämda att vägra samlag med en man som inte vill använda någon p-metod så hade ju killarna varit tvungna, men att skydda sig vid sex ska ju knappast behöva handla om att "hävda" sig mot varandra... Så ja, jag tycker allt att männen har en hel del "skuld" i det.

I sak håller jag med dig. Men kvinnan kan alltid vägra att ha sex på dom villkoren.
Hon bestämmer över sin egen kropp om hon vill äta p-piller eller inte.

Trots det är det männens fel ?
 
Eller är det för att kvinnor är sämre än män på att hävda sig ?
Alltså du gör det så himla lätt för dig när du lägger över allt ansvar på den enskilda individen. Som ung tjej är det standard att bli erbjuden p-piller oavsett vad en har för tankar kring det och det skrivs slentrianmässigt ut p-piller. Så många många tjejer går med biverkningar för att ”det ska vara så” och tas inte på allvar av vården eftersom det är så få som erkänner att p-piller är högst problematiska för många.

Så att du sitter och mansplainar hur det är med p-piller i en tråd som bör handla om mäns fertilitet är ett skämt.

Att du dessutom är helt blind för de sociala strukturerna som är en del i att kvinnor förväntas ”ta ansvar” (så män kan slippa, det är ju trots allt inte dom som blir gravida) gör dina inlägg så otroligt pinsamma. Kan du snälla sluta förklara saker du inte har någon som helst aning om?
 
I sak håller jag med dig. Men kvinnan kan alltid vägra att ha sex på dom villkoren.
Hon bestämmer över sin egen kropp om hon vill äta p-piller eller inte.

Trots det är det männens fel ?
Ja precis, hon kan vägra så klart. Men det är ganska vanligt med "tjat-sex". Dvs tjejen säger nej, killen fortsätter försöka tills tjejen blir "passivt icke nekande". Hon säger/visar: nej, nej, nej, tyst. Och då "tolkar" killen det som ett "ja".
Det MÅSTE killar sluta med.

Bäst att lägga till: nu generaliserar jag, självklart beter sig inte alla killar så här. Men det är tillräckligt vanligt för att många, många tjejer råkat ut för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp