Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu sa jag förvisso precis att ämnet är off topic och orelevant, men i detta måste jag ändå fråga - handlar inte detta om dålig kommunikation mellan dig och mannen ifråga? Om ni inte är överens om användandet av skydd mot sjukdom eller graviditetsrisk, varför låter man det då gå så långt som till penetrerande sex? Och är det ändå inte till syvende och sist en fråga om personligt tagna beslut snarare än om mannens könsroll och uppenbarligen då i ditt scenario - din roll och ditt eget ansvar för vem och vad för slags sex du har med just den här mannen?
Här vill jag för säkerhets skull påminna om att agerandet att mot en annan persons vilja ha oskyddat sex är ett övergrepp. Ditt inlägg har, oavsett om det är avsiktligt eller inte, en ton av att det skulle vara bådas fel eller ansvar om mannen ifråga inte lyssnar på och respekterar den andres uttryckta vilja att ha skyddat sex, därför är det viktigt att påpeka att scenariot där en man ignorerar en annans vilja att använda skydd är ett scenario där han begår ett övergrepp, i ett antal länder är det alltså ett straffbart brott att utsätta en annan människa för oskyddat sex mot hens vilja. Om den andra människan inte har samtyckt till det, då är det ett övergrepp att göra det och ansvaret ligger till fullo på den som begår brottet.
Till syvende och sist är det inte alls en fråga om huruvida det existerar ett absurt långtgående "ansvar" hos den som redan gjort sin vilja till skyddat sex klar och tydlig men får sin vilja överkörd, frågan är snarare hur det kommer sig att du för ett sådant problematiskt resonemang och vad som skulle kunna hända om en man tar detta till sig, begår övergreppet att mot en annans vilja ha oskyddat sex och provar hur ditt ursäktande resonemang om "dålig kommunikation" och delat ansvar håller i en domstol i egenskap av en åtalad förövare? Män har fällts för sådana brott tidigare.

Det är också beklämmande att en man har gillat ditt inlägg, man kan bara hoppas att @Hero har en bra förklaring till exakt vad det var han fann vettigt i ett sådant djupt problematiskt inlägg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är också beklämmande att en man har gillat ditt inlägg, man kan bara hoppas att @Hero har en bra förklaring till exakt vad det var han fann vettigt i ett sådant djupt problematiskt inlägg.

Jag tyckte @honung har rätt i sak att man bör diskutera om skydd innan man har penetrerande sex. Sen höll jag inte med om sista meningen där jag anser att båda har ett ansvar vid sex.
 
Jag tyckte @honung har rätt i sak att man bör diskutera om skydd innan man har penetrerande sex. Sen höll jag inte med om sista meningen där jag anser att båda har ett ansvar vid sex.
Men om en nu har diskuterat, kommit överens och den ena parten sen struntar i vad en kommit överens om? Har båda fortfarande ett ansvar? För det är ju vad @honung skriver och du hakar på och gillar?

Hur kan liksom någon vara ansvarig för den andras övergrepp?
 
Men om en nu har diskuterat, kommit överens och den ena parten sen struntar i vad en kommit överens om? Har båda fortfarande ett ansvar? För det är ju vad @honung skriver och du hakar på och gillar?

Hur kan liksom någon vara ansvarig för den andras övergrepp?

Det är inget @honung har skrivit. Jag tolkar endast det @honung har skrivit nu. Jag tror man ska vara försiktig i att övertolka...
 
Det är inget @honung har skrivit. Jag tolkar endast det @honung har skrivit nu. Jag tror man ska vara försiktig i att övertolka...
I inlägget honung svarade på står det klart och tydligt att jag sagt att jag vill att han använder kondom. Ändå menar honung att det är dålig kommunikation som sedan gör att han ändå försöker strunta i det och att det är mitt ansvar.
Det är vad du gillar.
 
Vad någon håller med eller inte håller med om i ett inlägg vet nog bara personen som gillar inlägget. Jag har sett många inlägg där vissa delar är direkt gräsliga eller felaktiga men jag gissar att folk som gillar inlägget inte nödvändigtvis håller med om ALLT eller gör samma tolkning som jag gjort.
 
I inlägget honung svarade på står det klart och tydligt att jag sagt att jag vill att han använder kondom. Ändå menar honung att det är dålig kommunikation som sedan gör att han ändå försöker strunta i det och att det är mitt ansvar.
Det är vad du gillar.

Tog bort min tumme.
Känns som att killen borde ha kommit ihåg att ni kommunicerat om kondom innan. Såvida det inte vara flera dygn emellan...
 
Om man glömmer såna saker rekommenderar jag att man öppnar munnen och frågar så riskerar man inte att begå övergrepp. Jämför med att tjejen sagt nej till ex. analsex..

Men nej, i detta fall var det i direkt samband.

Jag har alltid frågat om skydd innan.
I nåt fall har tjejen tagit upp frågan innan det ens varit aktuellt att ligga. Vilket jag tycker är det bästa. Det är bra kommunikation.
 
Min sambo är en sådan (Vi var vänner långt innan vi blev tillsammans) och han ska sterilisera sig så att det inte behövs. Jag får faktiskt ont av kondomer.

Så härligt att höra att även män börjar inse vilket härke det är med hormonpiller! Det jag upplevt är att det är först när män landar i ett förhållande och pillren börjar påverka partnerns sexlust/dera egen tillgång till sex som de faktiskt bryr sig.

Jag får också ont av kondomer och väljer mina egna risker, men att mer eller mindre främmande män helt enkelt går med på min förklaring och glatt kör utan skydd är ju egentligen helt tokigt.
 
Så härligt att höra att även män börjar inse vilket härke det är med hormonpiller! Det jag upplevt är att det är först när män landar i ett förhållande och pillren börjar påverka partnerns sexlust/dera egen tillgång till sex som de faktiskt bryr sig.

Jag får också ont av kondomer och väljer mina egna risker, men att mer eller mindre främmande män helt enkelt går med på min förklaring och glatt kör utan skydd är ju egentligen helt tokigt.

Förstår inte riktigt vad du menar ?
Har inte kvinnor själva ett ansvar för vad dom stoppar i sig ?

Av de kvinnor som jag träffat som har käkat p-piller så har dom gjort det redan innan vi träffades. Det var inte pga mig som dom började.
På dig låter det som att männen tvångsmatar kvinnorna med p-piller...
 
Förstår inte riktigt vad du menar ?
Har inte kvinnor själva ett ansvar för vad dom stoppar i sig ?

Av de kvinnor som jag träffat som har käkat p-piller så har dom gjort det redan innan vi träffades. Det var inte pga mig som dom började.
På dig låter det som att männen tvångsmatar kvinnorna med p-piller...

Självklart har kvinnorna ett val och ett ansvar, men det är ju just Deras val och Deras ansvar. En del kvinnor kanske inte tycker att det är hela världen om de blir gravida till exempel, eller helt enkelt är glömska och tar pillren oregelbundet.
Jag upplever att män generellt tycker att det är väldigt bekvämt att luta sig tillbaka på kvinnans skydd och att det inte är helt ovanligt med skuldbeläggning eller press på kvinnor att ta just det ansvaret också. Du kanske, om det börjar bli tal om ett stadigt förhållande, borde erbjuda dig att ta över ansvaret för skydd så att din partner kan sluta stoppa i sig en massa onödiga hormonpreparat.
 
Du kanske, om det börjar bli tal om ett stadigt förhållande, borde erbjuda dig att ta över ansvaret för skydd så att din partner kan sluta stoppa i sig en massa onödiga hormonpreparat.
Just nu känns det scenariot extremt avlägset.
Men jag hoppas i så fall att jag träffar någon som inte har nåt problem att prata om sex och skydd.
 
Det är bra kommunikation att ta upp kondomfrågan innan det ens blir aktuellt att ligga? Med reservation för att killen glömmer tills dess?

Ja, kan man ta något föregivet ? En del kanske har ett guldfiskminne...
Jag kan komma ihåg saker som diskuterats för flera år sen. Men vissa saker kan jag glömma från en dag till nästa. En sån sak är dock nåt jag skulle komma ihåg 1 år senare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp