Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag har new och de har ju en väldigt diskret logga, men inte tillräckligt för att kalra sig... Jag trodde jag oxå hade väldigt diskret utrustning vad gäller loggor, med undantag för min schockemöhle-schabrak som har en större logga, men ack så fel jag hade :D


NEW skydden har om jag minns rätt (har sådana själv) grön text på svart botten, då borde man kunna måla över det gröna med svart spritpenna och vips är loggan borta
 
Sv: Märken på tävling

Jag personligen tycker att det hade räckt att begränsa detta till kläder, schabrak/luvor och täcken. För det är ju det som syns.

För att börja byta ut sadlar, träns, benskydd blir ju helt galet.
 
Sv: Märken på tävling

Jag har new och de har ju en väldigt diskret logga, men inte tillräckligt för att kalra sig... Jag trodde jag oxå hade väldigt diskret utrustning vad gäller loggor, med undantag för min schockemöhle-schabrak som har en större logga, men ack så fel jag hade :D

Är det dessa du har? Jag hade isf tagit en liten ruta svart tyg och använt textillim och limmat över loggan. Lär knappt synas och blir mkt billigare än att köpa nya skydd:).
 
Sv: Märken på tävling

NEW skydden har om jag minns rätt (har sådana själv) grön text på svart botten, då borde man kunna måla över det gröna med svart spritpenna och vips är loggan borta

Tills du rider igenom ett vattenhinder eller skrapar i ett hinder :D

Men allvarligt det är ju töntigt att man ens ska behöva göra det :eek:
 
Sv: Märken på tävling

Ja, det är jättetramsigt. Jag kan absolut förstå tanken bakom, men måttet är alldeles för snålt tilltaget!
Fine, jag kan acceptera att tre favoritschabrak och en luva går bort, men jag tänker varken sprätta av loggan på alla mina Eskadron-skydd eller byta ut dem mot några logg-lösa skräpalternativ med en passform och säkerhet som inte ens är bra i teorin.
 
Sv: Märken på tävling

*KL*

Tack ridsportförbundet, jag kan nu med all säkerhet säga att jag inte kommer tävla nästa år :crazy::grin:

Först licenserna, och nu det här. Jag kan se en viss poäng med de nya reglerna, men tycker att dels är det lite väl snålt tilltaget och dels hade det räckt om det gällde på tävlingsbanan.
Jag har inte möjlighet att mäta min tävlingsutrustning nu, men snabbt tänkt behöver jag byta/förstöra:
Benskydd
Sadel (loggan är bara 1cm2 men finns på båda sidor om sadeln = inte okej)
Hjälm
Ridbyxor
Säkerhetsväst
Jacka, som jag har om det är tråkigt väder på utetävling
Stövlar
Transportskydd
Alla täcken (fleece, rid, regn, alla som kan tänkas behövas)
Eventuellt kavaj
De flesta av mina skjortor

Det kommer inte att hända, kan jag säga. Bara den där utrustningen är inköpt för minst 27.000 kr och då har jag inte räknat med något täcke och ingen sjorta heller. Inte en chans att jag köper nytt.

Dessutom undrar jag hur många arrangörer som har prisutdelningen på annat ställe än resten av tävlingen? Formuleringen här är ju... Mindre genomtänkt, känner jag.
"På tävlingsområdet och under prisutdelningar"
Och hur var det nu med tävlingsområde?
"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen
arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor,
väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning
eller körning som tävlingsledningen anvisar."


Varför behöver de då peka ut att reglerna gäller på tävlingsområdet och under prisutdelningar? Självklart sker prisutdelningarna på tävlingsområdet, var annars? Stadshotellet?
Den formuleringen tror jag kan ställa till det. Folk kommer tolka det som "På tävlingsbanan och under prisutdelningar", frågan är om domare kommer tolka det så.

Som sagt. Max 8-10 cm2 inne på tävlingsbanan, det kan jag köpa utan problem. Även om jag gillar stora loggor, men jag ser samtidigt poängen med att ge större reklamutrymme åt verkliga sponsorer och strypa åt platsen åt de som tar betalt för att andra ska sprida reklam. Men som sagt, det här är bara töntigt. Jag får inte tävla i min sadel för 20 papp för att det finns en liten logga på båda sidor.

Så nej. Jag tävlar inte nästa år och det suger. Jag älskar att tävla och hade hoppats sätta igång igen nästa år efter ett års nästan total vila från tävlingar, men dels har jag inte den ekonomin (licensen, ny utrustning för väldigt många tusen) och dels känns det inget kul med så nitiska regler. Jag vill kunna ha mina Cavallo-byxor utan att bryta mot reglerna. Jag ser heller inte varför mina transportskydd skulle vara stötande för någon, men jag tänker definitivt inte klättra runt kring hästens bakben inne i transporten. Idioti!

(Och förresten tycker jag personligen det är fult med helt märkeslöst från topp till tå.)
 
Sv: Märken på tävling

Haha, det ska jag maila och fråga om, om jag måste sätta sig och karva bort knapparna i min dyra sadel som jag visserligen köpte
begangnad för 26, men dom går på en liten bit över 30 som nya, om man ska få tävla, eller ja, i alla fall en av knapparna. :rofl:
 
Sv: Märken på tävling

Räknas saker man vunnit med hästen som sponsrade saker? Om jag har täcken med stora loggor från sponsorn av en klass som jag vunnit på tävling, får jag använda det täcket då?

Jag tror den här reglen är dömd att misslyckas. Tävlingsområdet innefattar ju även uppstallning. Ska loggor inte finnas på täcken, tävlingsskåp, grimmor osv också? :confused:
 
Sv: Märken på tävling

Jag tejpar alltid mina terrängskydd för säkerhets skull, så jag kan lösa det med att helt enkelt tejpa över texten:) Men tack för tipset, både du och Lady_D :)

Ja håller med feel här. Jag kan köpa att det gäller bamseloggor på schabrak, täcken och kläder, men det blir till överdrift om det ska gälla hela utrustningen. Sen tycker jag de kan ändra det till iaf 8-10cm2 som någon skrev, det gör stor skillnad men är fortfarande väldigt litet. Och att det får förekomma 2ggr på sadel och träns.
 
Sv: Märken på tävling

*halvt kl

Jag skulle nog t.o.m. kunna köpa regeln, om det hade varit 2*3cm och sadeln/träns undantagen. Mycket läderutrustning har ju loggorna punsade/stansade i lädret...
 
Sv: Märken på tävling

*kl*
Stod det inte att det gällde fordon också??

Ska man nu måla över loggan på trailern och "sprätta" bort alla märken på bilen som identifierar den som varandes en Renault?? Hur har de tänkt i så fall?
 
Sv: Märken på tävling

Vi måste avvakta eftersom 99% av alla täcken och jackor idag har logga som är större än vad nya reglerna är, så vi måste ju ge tillverkarna en chans först att ändra sin tillverkning först och främst
alla sadlar som har loggor i lädret?? ujuj säger jag bara stackars er som har dessa sadlar=(

Jag har tur jag har en massa schabrak med eller utan logga benlindor likaså och benskydd.
Hjälm har inge logga bara påinsidan sadeln har stor fet logga undersidan av kåpan bara och tränset ett plutt påsidan som är inom ramarna.
Jag har ridbyxor ridstövlar som är godkända men inge jacka eftersom alla jackor som idag finns har loggor som är stora.

Så jag får vänta där tills tillverkarna har fixat fram en ny godkänd jacka och då köpa=)

Än sålänge gäller inte dessa regler islandshäst men de pratas ju om att SIF och svenska ridsportsförbundet skall börja sammarbeta och då åker vi också på alla dessa regler=(
 
Sv: Märken på tävling

Det angående fordon läste jag längre ner att det gällde körning, så jag antar och hoppas att de inte menar bilarna och transporterna utan "bara" vagnarna (reserverar mig för att jag kanske kallar det påstådda fordonet fel).

I övrigt kunde de ju lika gärna totalförbjudit loggor. De kan ju glömma att folk (jag) kommer tejpa sina sadlar etc.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*
Stod det inte att det gällde fordon också??

Ska man nu måla över loggan på trailern och "sprätta" bort alla märken på bilen som identifierar den som varandes en Renault?? Hur har de tänkt i så fall?



Ja där reagerade jag med... någon som kan ta sig til å kolla upp detta kasnke ringa och kolla??
Om man bara har en firmabil att åka med?? där det står svens stål eller vad som helst, och p bilen står det ju volvo om det är en volvo.
Fäljarna med detta blir ju superdyrt... Och alla släp där det står boj eller värmlandsvagn osv...

Man får ju byta ut hel bilen.. loggor stårju överallt på ratten, på fäljarna, på framsidan , på bakluckan, på mycklarna på reggskyltarna.

Är det som så att ALLT ska bort kommer det bli riktigt intressant och se hur många som har råd att tävla nästa år...:crazy:

Jag är en som då inte kommer ha råd hästens utrustning är inge problem att fixa men släp och bil där går gränsen.
Att lämna in dessa saker för att ta bort loggor och sedan lacka om går på 10 tusentals kronor njaaaa inge jag vill lägga ut!
 
Sv: Märken på tävling

Det är ju bara så att SvRF har förtydligat FEIs generella regler:

1.1. Identification of a Non-Sponsor Manufacturer
1.1.1. While present in the Competition area and during the prize-giving
ceremonies names or logos identifying a non-sponsoring manufacturer of the
clothing, equipment and/or vehicles (including but not limited to carriages)
may appear only once per item of clothing, equipment and/or vehicle and
solely on a surface area not exceeding:
(i) three square centimeters (3 cm2) (maximum on centimeters -1 cm- high,
maximum three centimeters -3 cm- wide) for clothing and equipment except
for the harnesses during the Driving Events;
 
Sv: Märken på tävling

Jag menar det. Och börjar de redan göra undantag för reglerna (att sadeln får ha större logga eller på två ställen och sådär) så känns det ju hemskt ogenomtänkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp