Märklig vinkork

Smoothi

Trådstartare
Jag köpte några vinflaskor i Frankrike sist jag var där. Nu var tanken att jag skulle bjuda älsklingen på middag och servera ett gott vin till maten. Du när jag korkade upp så var det ingen vanlig kork gjort på kork. Det känns som plast men kanske ändå inte. Vet nån vad det kan vara och är det ett bättre material än kork?
 

Bifogade filer

  • 20231104_150603.jpg
    20231104_150603.jpg
    92,9 KB · Visningar: 43
Jag köpte några vinflaskor i Frankrike sist jag var där. Nu var tanken att jag skulle bjuda älsklingen på middag och servera ett gott vin till maten. Du när jag korkade upp så var det ingen vanlig kork gjort på kork. Det känns som plast men kanske ändå inte. Vet nån vad det kan vara och är det ett bättre material än kork?
Kan det vara en syntetisk kork? 🤔
Finns lite info här där de säljer sånt: https://www.pgw.se/vinkork-syntetisk-22x38mm-30-p.html
Inte så miljövänligt dock misstänker jag.
 
För de nyfikna så finns det en artikel här om korkens historia, snubblade över den då jag försökte ta reda på om korken som material håller verkligen på att ta slut och med tanke på att träden måste vara minst 50 år gamla samtidigt som de görs runt Medelhavet ... skulle nog inte vara så korkat (no pun intended!) att tänka att eldsvådorna där påverkar detta. Även om det står i artikeln att man har odlat flera hektar ny korkekskog, men det tar ju sin tid innan de växt upp.

Misstänker dock kraftigt att det är också priset, dessa äkta korkar är betydligt dyrare än de syntetiska 😅
 
  • Enligt Världsnaturfonden, WWF, är vin med äkta naturkork viktigt för att bevara korkekskogarna i Portugal och Spanien. Skogarna som funnits i flera hundra år är mycket viktiga för ekosystemet och måste bevaras för framtiden. Med andra ord är kork av kork ett miljövänligt val.
https://vinsmart.se/varfor-har-flaskor-en-vinkork-av-kork/

Det verkar bra (miljömässigt) att som kund välja riktig kork framför syntetisk om man har det alternativet.

@Mia_R Det verkar som att korkekarna försvinner också pga de som gör vinet vill använda billigare material. Inte bara pga klimatet (även om klimatet kanske gör att priset blir dyrare på kork).
 
https://vinsmart.se/varfor-har-flaskor-en-vinkork-av-kork/

Det verkar bra (miljömässigt) att som kund välja riktig kork framför syntetisk om man har det alternativet.

@Mia_R Det verkar som att korkekarna försvinner också pga de som gör vinet vill använda billigare material. Inte bara pga klimatet (även om klimatet kanske gör att priset blir dyrare på kork).
Fast det är väl svårt att välja kork tänker jag. För korken är ju folierad så man ser ju inte vad det är för kork förren man skalat bort folien. Och inte står det på etiketten heller vad det är för kork
 
Fast det är väl svårt att välja kork tänker jag. För korken är ju folierad så man ser ju inte vad det är för kork förren man skalat bort folien. Och inte står det på etiketten heller vad det är för kork
Det är sant! Men om man är inne på systembolaget så kanske man kan fråga om det inte är synligt vad för kork det är. Eller så vet man inför nästa gång och provar något annat om det inte är till ens belåtenhet.

Men alltså, jag fattar. Jag köper ytterst sällan alkohol och då är det nog billigare "skräp" som har skruvkork eller något. Så jag är inte bättre s.a.s.
 
Det finns även en tredje variant, där de använder korkbitar som limmas ihop till en kork.
Jag hade för mig att det var just det man tillverkade vinkorkar av, för det mesta iallafall. Kanske de finaste är direkt utskurna ur materialet medan de billigare är överbliven kork material?
Det är väl det som är fördelen med kork, att även smulorna kan användas.
 
Jag hade för mig att det var just det man tillverkade vinkorkar av, för det mesta iallafall. Kanske de finaste är direkt utskurna ur materialet medan de billigare är överbliven kork material?
Det är väl det som är fördelen med kork, att även smulorna kan användas.
Ibland har jag fått använda te sil för att få bort smulor. Morsan sa alltid att fick man i sig en smula kork när man drack vin så svälde den i magen :eek:
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 470
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp