Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

L

liljekonvall

Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:(
Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i månaden.Faktiskt har det hjälpt en del, och hennes klåda hon hade förr är betydligt mycket mindre och jag upplever inga större bekymmer med det just nu.

Däremot får hon upprepande bakteriella hudinfektioner lite titt som tätt och dessa går bort med en antibiotika kur.För att lättare hålla henne ren,samt att hon ska ha lättare för att torka, har vi rakat henne och kör med specialschampon ordinerat från vetrinär.Ändå återkommer problemen med jämna mellanrum trots noggranna torkningar om magen varje gång hon blir blöt.Är det någon som har något tips på hur man undviker detta?

Men åter till mitt vetrinärbesök.Vi var på återbesök idag för att kolla henne efter sista kuren antibiotika och hon är så fruktansvärt taskig i pälsen/huden.Torr,mjällig och spröd päls är problemen och vi kör en massa grejer för just detta.Hon får Dermocent(en olja) i nacken en gång i veckan,hon får Viacutan(också en olja) i maten varje dag samt Humilac (oljefri hårkur till torr päls)så gott som varje dag.Utöver detta så kör jag med Nordic färskfoder och en del matrester som foder.

Vetrinären misstänkte något som hette Seborrè,vilket hon förklarade som mjäll och att eventuellt inte talgkörtlarna fungerar som de ska på henne.Hon sa att vi kunde ta vävnadsprov på henne,men poängterade att även om hunden får diagnosen,så finns det bara ett sätt att hjälpa.Och det är naturligtvis detta förhatliga kortisonet.

Min hund har gått på kortison en tid under "allergiperioden" och jag har nu så gott som slutat med det och det fungerar bra.Ska jag behöva börja igen för att hjälpa henne för nästa problem?Är det någon som har denna "sjukdom" och har blivit hjälpt på annat sätt?Några huskurer?

Ibland blir jag så uppgiven och mer än en gång har jag funderat på avlivning.men så är hon ju en fruktansvärt glad,pigg och otroligt trevlig hund som inte alls verkar ha problem av sina sjukdommar.Hon kliar sig inte längre,utslagen från de bakteriella hudinfektionerna berör henne inte vare sig man tvättar dem eller tar på dem,hon kliar/biter inte på dem.Att hon är torr i pälsen/huden märks inte heller på hennes välmående.Hon är i övrigt en väldigt glad,pigg och busig tjej som älskar livet.Så,kära bukefalister,finns det mer jag kan göra?Tar tacksamt emot tips,råd och information om allt som berörs i tråden.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Om jag var du så skulle jag börja med färskfoder till hunden eller rå kost och vara försiktigare med antibiotikan. Antibiotika kan under upprepade behandlingar kraftigt försämra immunsförsvaret vilket gör att problemen kommer upp igen, och så är man igång i en ond cirkel.

Jag vet många hundar som helt har blivit av med sina allergier eller fått dom kraftigt reducerade när man bytt till rå/färsk kost. Hunden tar ju knappast skada av att du provar? :)
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Tack för ditt svar:)
Men jag kör redan med Nordic färskfoder och det har inte hjälpt alls tyvärr(haft fodret i ca 4 månader).Angående antibiotikan så brukar jag så fort jag ser minsta utslag vara där och "dutta" med klorhexodin.Flera ggr har detta hjälpt,men ibland sprider det sig och enda sättet är vetrinär=antibiotika då.

Ska också tillägga att hon inte vart på antibiotikakur sen i höstas innan denna gången, och det har bara vart små,lätta utslag mellan varven som jag fått bort med klorhexodin.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Min allergihund är lite överkänslig för hudinfektioner hon också, inte lika gravt som för din dock, men hot spots/fuktexem fullkomligt exploderar när de väl kommer och antibiotika krävs för att få stopp på dem.

Jag undrar lite över de här oljorna du ger, är det något veterinären rekommenderat eller har du testat själv? Ibland kan ju för mycket "mickel" göra hunden känslig också.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Tack för ditt medlidande.
Det som känns värst är att jag försöker verkligen göra allt jag bara kan och inget hjälper.

Jag är själv emot att hålla en plågad/sjuk/ledsen hund vid liv,men det är ju där jag kommer i konflikt med mig själv.Min hund verkar ju inte lida alls,men jag ser ju alla blickar från folk då de tittar/frågar om pälsen eller ser hennes utslag om de blir synliga(sitter i ljumskar och under magen)för dem.

Utifrån min beskrivning,hur skulle ni tänka om lidande?Märks det alltid,eller kan man på annat sätt märka om de mår dåligt?Det sista jag vill är att vara en dålig hundägare som inte tänker på djurets bästa.Samtidigt betyder hon så mycket för mig,att jag blir tårögd bara jag tänker tanken att inte ha kvar henne
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Alla oljor är rekomenderade från vetrinär.Oljan i maten är för att fettsyrorna ska återfukta inifrån,dermocenten är också återfuktande men för utsidan istället och tillsist håruren är för att pälsen ska återfuktas och inte vara så spröd.

Däremot har jag blivit rekomenderad att duscha ofta i specialschampon,men där fuskar jag lite.Jag använder dessa schampon när jag duschar,men försöker att inte göra det så ofta,då min egna teori är att hud och päls inte mår bra av för mycket vatten som torkar ut.Rätt eller fel tror du??
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Jag har själv fått rekommenderat att ge Loka schampobad en gång i veckan och jag har hittat ett milt schampo som funkar för oss. Jag fick höra att det var viktigt att hålla pälsen/huden ren eftersom smuts i sig är grogrunden för många bakterieinfektioner. Loka är också torr i huden (mjällar som 17) men jag tycker baden hjälper. Viktigt att hon blir torr efteråt förstås.

Har du testat PROB-schampot? Det är det bästa jag använt just för att det vårdar huden, det är ett ganska "fett" schampo och dessutom infektionsdämpande (typ). Lokas mjällande minskade direkt, nackdelen är att det ska sitta i 20 min och luktar båtbrygga.
I det här fallet skulle jag, om jag var du, testa veterinärens rekommendation att bada ofta. Funkar det sämre kan du ju sluta igen.

Utifrån min beskrivning,hur skulle ni tänka om lidande?Märks det alltid,eller kan man på annat sätt märka om de mår dåligt?

Jag märkte inget av lidande på min förra hund (med dåliga höfter). Hon haltade men hon led aldrig eftersom hon var tokglad hela tiden ändå. Där var det jag som tog beslutet att ta bort henne eftersom hon aldrig skulle bli bra, bara sämre och för mig är det skitjobbigt att gå och vänta på att ta det tunga beslutet och veta att det inte kommer att gå på något annat sätt.

I ditt fall tror inte jag att du är färdig ännu. Det finns fortfarande saker du kan prova och verkar inte hunden må jättedåligt så har du ju tid på dig att göra det. Att gå på en liten kortisondos var 3-4 dag kanske räcker för att få ner problemen på rimlig nivå? Det kan ni ju leva med.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Tack för ditt svar:)

Jag har två olika schampo och båda är av märket Vetriderm.Den ena heter Ichthyol Comp och är mot mjällbildningen.Det andra är ett djupgörande schampo,men etiketten har ramlat bort så jag ser inte vad det heter.

De schampo som du använder,är det köpt hos vetrinär,eller var får man tag på det?(värt att prova iallafall).Min vetrinär pratade även om något nytt som kommit som jag fick broschyr om.Det hette Douxo seborre.Låter också bra,men de hade inte det hemma än.

Tack även för dina tankar om "lidande".Jag håller med dig om att det känns som att jag inte prövat allt än,men ibland kommer de dystra tankarna där man ifrågasätter sig själv vad man håller på med.Det är ju varken billigt eller okomplicerat med alla dessa vetrinärbesök och mediciner man håller på med.

Jag lider så mycket själv av när jag ser jättegamla hundar som haltar,är feta och det rinner från ögon mm mm på dem.Och ägaren svarar glatt att han/hon är så pigg för sin ålder och ser inte hur hunden lider.Jag vill ALDRIG bli sådan att jag bara ser till vad jag själv vill och inte till hundens bästa,det är därför jag frågar så att jag inte blir hemmablind på situationen.

Lycka till även med Loka och hoppas att allergin även där blir bättre(har för mig att du började med sprutor också,men något senare än mig?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Nä, Loka går på antihistaminer och det funkar för henne.

Schampo: jag använder Esprees hypo-allergenic eller vad det heter till vardags. Sepolytic mot mjällandet och *funderar* ett havreschampo jag fick av vet som skulle vara klådstillande och lugnande. Varierar beroende på hur huden ser ut på hunden.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Min Loka har gått på sprutor i snart 4 år, det tog minst ett år innan det visade resultat. Hon är korthårig så hon har aldrig haft hudproblem, hennes har mest suttit i öron och tassar och för öronen har jag ett speciellt pulver som mildrar och torkar ut "geggan" som blir i hörselgången.

Efter Skogstrollets rekommendation badar jag ngn gång i månaden med specialschampo (som luktar kokos:D), men jag vet inte om det gör varken till eller ifrån, men jag tror på det.

Jag ger också Nordic (glutenfritt) och försöker ha henne ute mycket och städar en hel del, har plockat bort alla "dammsamlare" (typ prydnadsskit) och har dörrar på alla skåp osv för att undvika dammsamlingar.

Men jag har en häst med hudproblem också och hon tål inte antibiotika i längden, så jag håller med Skogstrollet där... Du kan inte testa att ge henne echinaceae? Vet inte ens om man kan ge det till hund, men det hjälpte faktiskt min häst när hennes immunförsvar var som sämst.

Jag tycker inte att du ska ge upp, det känns hopplöst, men det vänder säkert.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Många atopiker är samtidigt foderallergiker. Har man utrett det? Nordic + matrester låter inte som ett bra alternatiw till en hund med hudproblem.

Ichtyolschampo fungerar bra på oljig seborré, men det här låter snarare som torr? JAg skulle inte anwända ett så uttorkande schampo ens i kombination med Humilac, utan istället testa ett mjukgörande och klådstillande. Ett förslag är nya Dou oserien, schampot Lindra brukar wara bra till atopiker.

Har man tagit hudskrap? Cytologi?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Tack alla för era tips och råd:)

Som svar på dina frågor TantEster,så är hon utredd för foderallergi och där visar hon inget.Vi har kört två olika foder rekomenderat från vetrinär samt efter detta prövat själva att ge foder på marknaden som ska vara "allergivänliga"(bla jameswelldbe love eller vad det heter).

Då jag började men Nordic färskfoder(glutenfritt) har jag även hört att detta är ett mycket bra foder och har hjälpt allergihundar.Från början fick hon bara detta,men nu blandas det även i matrester vilket inte ska vara några problem då hon dels inte påvisar någon foderallergi och inte har ökade problem med just allergibiten.

Då hon vart under många utredningar,så har det tagits både biopsi samt skrapprov på henne,hon är också parasitbehandlad samt avmaskad.Dock inget skrapprov just nu med särskild anledning av just Serborrèn.Vetrinären sa att vi kan göra det för att få en diagnos,men poängterade samtidigt att behandlingen är kortison(vilket jag ju helst inte vill ge för mycket av,samt redan har hemma för de andra besvären).

Angående schampon tycker jag du har en bra poäng med att det är uttorkande.Jag har ju själv "fuskat" lite med just baden för att jag tycker att de är för starka.Det är också intressant att du tar upp just torr och oljig seborre,då hon ju verkar torr i både hud och päls.Schampot du nämde i nya douxo-serien funderar jag starkt på,men just nu hade de det inte hemma hos vetrinären.Jag fick dock en broschyr om det.Tar även till mig av skogstrollets och Lady Vips tips om deras schampo och ska på sikt pröva och se om jag hittar något som kan hjälpa oss.

En liten motfråga och undran bara...
Förutom matresterna i foderväg,varför tycker du Nordic inte låter bra och vad skulle du rekomendera istället?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Kan tänka mig att hon tycker det är för "skarpt", många hundar reagerar på rött kött och mycket protein. Min hund är utredd för foderallergi och tål inte fisk och ljust kött (typ lamm och kalkon), vilket finns i de flesta foder tillsammans med ägg och vete.
Det kan faktiskt också vara så att din hund inte tål kött, finns flera hundar som inte är allergiska mot kött men som mår så mycket bättre utan kött. Har själv en vän var hund var mycket illa däran av olika sjukdomar när de som sista utväg testade vegetariskt foder och den hunden är ung på nytt.

Så det finns mycket att testa. Vilket test gjorde ni på foderallergi?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Tack för ditt svar:)

Vi har inte gjort något speciellt fodertest,utan vi prövade att fodra under 12 veckor med två olika foder.Dels ett som var fritt från mjöl och kött som var baserat på fisk istället, och ett som var baserat på kalkon.Kom inte ihåg riktigt var de hette men "magment specific" eller något sådant.Efter som ingen av fodrerna gav varken förbättring eller försämring så gjordes en biopsi på henne efter detta.

Efter den blev det då konstaterat att hon var allergisk mot damm och vi fick de här sprutorna(hyposensibilitering?).Som en åtgärd innan vaccinet hunnit verka fick vi också kortisontabletter för att mildra klådan.

Men som sagt,klådan är mycket bättre och kortison ger jag väldigt sällan nu.Sprutorna verkar fungera,då vi har hållt på sen i augusti nu och full verkan kan ses först efter ca 1 år(precis som du skrev;))Nu är det som sagt va pälsen/huden istället och visst kan det ha ett samband.

Jag är ju beredd att testa om något kan få henne frisk,så vad finns det för fullfoder som är vegetariska?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Gjordes det ingen ordentlig foderprovokation på din hund?

Hade de där två foderna verkligen ingen ingrediens gemensamt?
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Med alla utredningar och undersökningar som trots allt är gjorda,så är det lätt att ha glömt något.Just nu säger mig foderprovokation inget alls.Vad är det för något?

Om fodrerna hade lika ingredienser eller inte vet jag inte heller,då jag mest körde på när jag blev ordinerad dem.Man får väl i allafall hoppas att de vet var de gör och inte bara "lurar" i en att det och det ska prövas.

Jag vet att jag borde bytt vetrinär för längesedan,men jag kan säga att jag flera ggr vart irriterad över att det knappt känns som att jag blivit hjälpt när jag vart där.Hon har kännts stressad och man har knappt fått svar på sina frågor.Allt har vart lite luddigt.

Jag bad dem göra pricktest,men fick veta att dem inte var pålitliga.(har hört här på buke att någon hade gjort det ändå ,med gott resultat.

Orkar du berätta vilka utredningar ni gjorde för att komma fram till din Lokas svar? Och vad innebär det lite mer med att Loka tar antihistaminer?Är det tabletter mot allergin eller vad?:)
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Jag har en hund som fått sjukdomen Sebaceus Adenit (talgkörtels adenit). Hans kropp stöter bort tillväxten av talgkörtlar, det är dom som mjukgör huden. Periodvis tappar han mycket päls och får sår mjällar en hel del oxå. I och med sjukdomen så fick han inomhus allergi. Mot den äter han kortison varanan dag och ibland antibiotika kurer. Vi badar honom ca 1-2 gånger i veckan med special shampo- vetriderm. Sen sprayar vi honom med propylenglykol 2 gånger om dagen över hela kroppen. Den återfuktar honom väldigt bra. Tror att det är väldigt viktigt att återfukta med något efter bad. Annars blir det som för oss människor med torr hud.. Stramar och blir torrt om man inte smörjer efter tvättning.
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Hej igen!
Som jag ser det har ni inte gjort en "riktig" eliminationsdiet. Man kan laga mat själw och ska då wälja en proteinkälla och en kolhydratkälla aw typer som hunden tidigare inte ätit. Proteinet kan ni kanske ordna - älg? keso? - men kolhydraterna blir wärre eftersom hunden ätit husmanskost och redan stött på de flesta typer. Jag genomför (nästan) alla eliminationsdieter med färdigproducerat foder. I ert fall hade jag walt Hill´s z/d som är det enda foder som är tillräckligt hydrolyserat. Annars har Royal sitt Hypoallergenic (gott o bra, men inte lika hydrolyserat = större risk för falskt negatiwa resultat, i synnerhet som ni testa så många olika foder) och Specific CYD-Hy. Eliminationsdieten ska hållas strikt i 8 weckor för hund (12 weckor för katt) och därefter återinför man de fodermedel (potatis och sås, torrfoder, godis osw) som hunden åt före eliminationen - detta är den sk prowokationsdieten. Det är prowokationen som ger besked om det är foderallergi eller ej, eliminationen ger inte alltid en så tydlig förbättring.

Jag tycker absolut att ni bör göra detta på er hund. Det är som sagt wanligt med samtidig atopi och foderallergi och hunden är ju uppenbarligen inte frisk.

Nordic färskfoder har jag ingen personlig erfarenhet aw, men jag har hört på flera håll att det kan fungera bra på hundar med olika hudbeswär. Det kan alltså wara wärt att prowa, men i ert fall werkar det inte fungera. Det finns ingen uniwersallösning på alla hudproblem (tywärr). Det jag ffa wänder mig mot är inslaget aw husmanskost. Det är direkt olämpligt foder till en hund och i synnerhet en med hudproblem. Fodrets sammansättning blir felaktig och äwen en frisk hund kan få problem med hud och päls pga detta. Ofta innehåller det t e för lite fett, något som snabbt wisar sig som ökad fällning och torra mjäll...

När togs blodprowet för allergi? Alltså ungefär när på året? Hur länge har hunden stått på waccinbehandling? Fungerar det inte (man säger att det kan ta upp till ett år innan effekt ses) så finns det andra alternatiw.

Kortison mot mjäll har jag aldrig hört talas om, men din wet menar kanske att det kräws för att lindra beswären från atopin och att det är den som orsakar mjällbildningen?

Sebakös adenit m fl mjällsjukdomar borde ni ha sett på biopsu, såwida nu inte ytterligare ett problem tillstött. Man ska ju inte heller glömma att hundstackaren faktiskt kan ha fått räwskabb!
 
Sv: Mer och mer förvirrad av allergi/hudproblem

Snor tråd lite, hoppas det är okej.

Tant Ester:
Min herre har ju misstänkt foderallergi. Det misstänks ingen atopisk allergi i nuläget, men det kan inte uteslutas förrän man genomfört foderdelen.

Det finns i nuläget/än inget som alls pekar mot någon form av ohyra, bakteriella hudproblem eller atopisk allergi som sagt, utan 'allt' pekar på foderallergi, ffa avsaknaden av andra saker - dock har regelrätt allergitest inte gjorts - och att han var helt klifri under en period på ett specifikt foder, men började klia igen när jag bytte foder (pga viktnedgång på det han var klifri på).

Veterinären kändes inte sådär helt hundra dock, så har lite följdfrågor.

Z/d och övriga fick underkänt pga för låg proteinhalt för svårfödd, växande unghund. Rätt eller fel vet inte jag, min hemmaveterinär FNÖS och tyckte 'VEM sa det?' när jag berättade. Samtidigt så rasade han i vikt på fodret jag provade - som ändå hade högre värden inkl smältbar energi, än z/d mfl. Jag vågade iaf inte gå rakt emot henne.

Hursom, fodret han tålde men gick ner av innehöll kalkon, ris, solrosolja, linfrö, betfiber och vitamin och mineral. De han började klia på hade tyvärr multipla protein OCH kolhydratkällor så vi har sabbat en del utan att vara medvetna omd et. Det jag bytte till efter kalkonfodret trodde jag jag var safe med, fisk, potatis, ärtor - idel ädel 'nya' grejer för honom. Med ett undantag jag missade - äggjävlar. Omd et är äggen eller ej vet jag inte.

Hursom, jag har lyckats skaka fram ett foder med anka, ris, havre som protein/kolhydratkällor. Inte hunnit vänja över honom helt, så alldeles för tidigt säga ngt om kli.

Iaf, vet har beordrat 8 veckor på enbart det (om han slutar klia, annars får man hittat annat), men sedan är det luddigare. Hon ansåg att endera så nöjer jag mig med att hittat ett foder han tål och ger det. Eller om man nu 'tycker det är viktigt få reda på exakt vad han inte tål' så gör man en stegvis provokation med en sak i taget. Och ja, jag 'tycker det är viktigt' att identifiera exakt vad han reagerar på.

Så jag frågade av nyfikenhet hur jag sen skulle prova med en sak i taget, men det visste hon inte utan skulle kolla upp.

Det har inte nämnts NÅGOT om att gå tillbaka till klifodret för att se om klådan återkommer. Utan enbart om att provocera med en sak i taget. T ex då efter 8 v lägga till ren kyckling och se vad som händer, sen lägga till rent nötkött och se vad som händer - osv.

Är det helt fel att hoppa över att ge gamla fodret? Hur gör man när man sen (oavsett om man gett gamla fodret eller ej) provocerar med en sak i taget? Jag vet man ger det man vill testa, t ex kyckling, 'ovanpå' fodret han tål, och så ger man i X dagar - kliar han vet man att han är allergisk mot kyckling, och då ger man bara fodret han tål i Y dagar, och lägger sen på nästa sak.

Men hur många dagar är X och Y t ex?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 050
Senast: TantEster
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 891
L
Övr. Hund Har nu en period haft problem med en kliande hund.Har ni några kloka ideer om detta? Såhär är det: Hunden är en omplacering som jag...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: liljekonvall
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp