Magen är arg på mig!

Blueberry

Trådstartare
I fredags bjöd en kollega på lunch, vi åt thaimat som var JÄTTESTARK (vi satt typ och svettades och flämtade en stund) och sedan dess har min mage varit väldigt arg på mig.

Först trodde jag att den var arg på att maten var stark - men det känns helt orimligt att den ska vara så långsint att det inte har gått över efter två dygn. I vanliga fall är den rätt förlåtande och jag är i princip aldrig magsjuk om jag inte åker på matförgiftning. Nu håller vi oss på 5-7 på Bristolskalan, och det är ju inte kul alls! :arghh: Ibland kniper eller hugger det liksom till och den har varit lite pratig ibland.

Jag har ätit digestivekex, ljust vitt bröd, youghurt och müsli, en liten portion pasta med skinksås och lite pizzarester sedan i fredags.

När ska jag oroa mig för att det är något dumt på riktigt?
 
IBS?

Jag har problem med magen och ibland tar det några dagar innan den återgår till det normala, min mage gillar rutiner och det är när jag går ifrån dom som den blir upprörd..

Om inte annat, har du pratat med vården om de har några bra råd t ex?
 
IBS?

Jag har problem med magen och ibland tar det några dagar innan den återgår till det normala, min mage gillar rutiner och det är när jag går ifrån dom som den blir upprörd..

Om inte annat, har du pratat med vården om de har några bra råd t ex?

IBS tror jag inte på efter en portion stark thaimat.
Jag har inte pratat med vården än.

Min brukar vara arg i max ett dygn i vanliga fall, men eftersom jag är så förskonad mot bråkig mage vet jag inte riktigt vad som räknas som normalt vid såna här tillfällen.
 
IBS tror jag inte på efter en portion stark thaimat.
Jag har inte pratat med vården än.

Min brukar vara arg i max ett dygn i vanliga fall, men eftersom jag är så förskonad mot bråkig mage vet jag inte riktigt vad som räknas som normalt vid såna här tillfällen.
Det är säkert någon av de starka kryddorna som påverkar, kanske tar lite tid innan de kommer ur kroppen eller så har de satt magen ur balans?
 
I fredags bjöd en kollega på lunch, vi åt thaimat som var JÄTTESTARK (vi satt typ och svettades och flämtade en stund) och sedan dess har min mage varit väldigt arg på mig.

Först trodde jag att den var arg på att maten var stark - men det känns helt orimligt att den ska vara så långsint att det inte har gått över efter två dygn. I vanliga fall är den rätt förlåtande och jag är i princip aldrig magsjuk om jag inte åker på matförgiftning. Nu håller vi oss på 5-7 på Bristolskalan, och det är ju inte kul alls! :arghh: Ibland kniper eller hugger det liksom till och den har varit lite pratig ibland.

Jag har ätit digestivekex, ljust vitt bröd, youghurt och müsli, en liten portion pasta med skinksås och lite pizzarester sedan i fredags.

När ska jag oroa mig för att det är något dumt på riktigt?

Magkatarr?
 
Hänt två på jobbet som ätit riktigt stark mat, ej vid samma tillfälle, deras magar var också ur balans i några dagar :) ont och dom fick springa på toa ofta
(testade kryddan, tog en nypa och fick slänga min mat haha :D)
 
I fredags bjöd en kollega på lunch, vi åt thaimat som var JÄTTESTARK (vi satt typ och svettades och flämtade en stund) och sedan dess har min mage varit väldigt arg på mig.

Först trodde jag att den var arg på att maten var stark - men det känns helt orimligt att den ska vara så långsint att det inte har gått över efter två dygn. I vanliga fall är den rätt förlåtande och jag är i princip aldrig magsjuk om jag inte åker på matförgiftning. Nu håller vi oss på 5-7 på Bristolskalan, och det är ju inte kul alls! :arghh: Ibland kniper eller hugger det liksom till och den har varit lite pratig ibland.

Jag har ätit digestivekex, ljust vitt bröd, youghurt och müsli, en liten portion pasta med skinksås och lite pizzarester sedan i fredags.

När ska jag oroa mig för att det är något dumt på riktigt?

Jag skulle ge det något dygn till, dricka ordentligt och äta snällt. Om de inte blir bättre ska nog ringa Vc för att utesluta tex salmonella, campylobacter eller shigella.
 
Då blir väl magen inte lös, eller har jag förstått fel? :o

Nej det är inget symtom på magkatarr. Diarré kommer från tarmarna :D
Men det är inte otroligt att riktgt stark mag retat upp slemhinnan i tarmen så pass att den blivit lite inflammerad. Det gör såklart ont och kan leda till lösare avföring.
Jag skulle äta lite lättsmält mat nu och undvika sådant som retar upp som t ex kaffe, fet och rökt mat, stark mat, lök/bönor/linser, okokta grönsaker osv.
Jag inbillar mig att Proviva har effekt också, om man dricker 1 hel förpackning på 1-2 dagar. Men det är ju inget som är bevisat.
Borde ge med sig på några dagar!
 
Då blir väl magen inte lös, eller har jag förstått fel? :o

Har magkatarr sedan typ 20+ år och håller med @Malibu_Stacy , diarré är inte ett tecken på katarr. Som allmänt plågad av min insida (Morbus Crohn accentuerad med IBS när Crohns är lugn) skulle jag rekommendera Proviva (shottarna, literförpackningarna är för utspätt), dimetikon (Minifom), snäll mat, fibrer typ linfrö eller psyllium, A-fil och att aldrig äta mat på det stället igen.

Hoppas du blir bra snart för magkrångel är ett elände som jag alltför väl känner till :(

Just ja, får du blod i avföringen är det sjukvård direkt, utan att passera gå.
 
En vecka, är mitt rekord. Obalans efter en något kryddstark måltid. Och sedan fick det bli Proviva, Actimel och andra magvårdande produkter innan jag var förlåten. Lite segt, för någon dag var det bättre för att sedan krascha igen. Lite lömskt, kan jag tycka...
 
Tack!

Proviva it is!
Åker och handlar om några timmar. :)

Jag har ingen fantastisk källa att hänvisa till men jag tar också potatismjöl utrört i kallt vatten. Det ska tydligen vara mumma för de bra tarmbakterierna. Min mage är ju generellt kass och jag tar Proviva-kapslar (inte ens shotsen räcker för mig) så jag vet inte om det fungerar men det skadar ju inte att testa iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp