Mager ettåring

Sv: Mager ettåring

Jag sätter en slant på att efter 10 dagar på det frodiga betet har du sett en skillnad!

När jag varit i sitsen med en tunn åring och det frodiga betet låter vänta på sig så har jag gett solrosfrö eller rapskaka. Då får man mer fina aminosyror och energi som inte är från spannmål. Soja hade varit ett alternativ men jag gillar fett kombinationen.

Inte för att det är fel att ge åringar spannmål men kombinationen att ligga på proteinminus och ev få energiöverskott just från spannmål tycks mer riskabelt för skelettet. HH
 
Sv: Mager ettåring

min tvååring har alltid varit väldigt mager. ända sedan han var liten. Nu ger jag honom Kornkross + Krafft groov 125.

Det har funkat jättebra han är fin i hull och börjar lägga på sig mer muskler. Detta kan jag verkligen rekomendera.

han får inte så jättemycket krafft utran mer kornkross. Tre mål om dagen, morgon middag kväll.

han får: ca 1 1/2 l. Kornkross
1/2 l krafft groov 125
1-2 dl olja (matolja, majs olja eller så)


detta gäller alltså x 3. Så det jag skrev här uppe är endast en måltid.
Blir hästen för pigg så drar man ner på krafften och tillsätter mer kornkross. Det är jättebra för hästar som behöver lägga på sig hull och sätta muskler!
 
Sv: Mager ettåring

Fellow04 skrev:
min tvååring har alltid varit väldigt mager. ända sedan han var liten. Nu ger jag honom Kornkross + Krafft groov 125.

Om unghästen ständigt är mager så måste man ifrågastätta grovfodret i första hand. Ett bra grov foder är a och o om hästen ska växa normalt i leder och skelett, det påverkar hela dess kommande liv och förutsättningar som vuxen.
har du analyserat grovfoder och foderstat till hästen?
 
Sv: Mager ettåring

Försök hitta ett kraftfoder med mycket luzzern i så får du högt proteinvärde. Finns tex ett på Eko. :bump:
Allternativt färdigfoder för avdelsston/unghästar. (dynavena har ett jättebra)
 
Sv: Mager ettåring

svarar fler på en gång

Tack för alla svar.

Tror jag kommer att vänta i en vecka och se vad som händer. Tror att HelenaHandberg har rätt. Men jag vill vara färdigfunderad och ha klart för mig vad jag skall göra om hon inte skulle ta sig.

Har funderat en hel del på det där med tänder. Det skulle ju kunna vara någon tand som är sprucken eller på andra sätt inte som den skall vara. Man kanske skulle ta och se vad min tandläkarveterinär (alltså en tandläkare som är veterinär i botten) säger om saken.

Jag har dock aldrig varit med om att man kollat tänderna på en ettåring men är det så att hon verkligen inte lägger på sig så måste man ju klart utesluta den möjligheten.

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

HelenaHandberg skrev:
Jag sätter en slant på att efter 10 dagar på det frodiga betet har du sett en skillnad!

När jag varit i sitsen med en tunn åring och det frodiga betet låter vänta på sig så har jag gett solrosfrö eller rapskaka. Då får man mer fina aminosyror och energi som inte är från spannmål. Soja hade varit ett alternativ men jag gillar fett kombinationen.

Inte för att det är fel att ge åringar spannmål men kombinationen att ligga på proteinminus och ev få energiöverskott just från spannmål tycks mer riskabelt för skelettet. HH


Var köper jag solrosfrö (är det sånna man ger till fåglarna eller skall de vara skalade?) och rapskaka? Och hur mycket skall jag ge i fall hon ej tar sig av betet?

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

mackan skrev:
Om unghästen ständigt är mager så måste man ifrågastätta grovfodret i första hand. Ett bra grov foder är a och o om hästen ska växa normalt i leder och skelett, det påverkar hela dess kommande liv och förutsättningar som vuxen.
har du analyserat grovfoder och foderstat till hästen?

ja vi har bra värden på hö och jag pratade med en veterinär ang. att min 2 åring var så smal som han var och hon sa då att om han inte gått upp i hull efter sommaren så skulle jag komma till kliniken och göra ett blodprov och undersöka honom så att det inte är något fel, men sen han kom ut på sommarbete och fått en bättre foderstat än innan så har han blivit jättefin. Nu äter han iofs inte så mycket som jag skrev, har minskat det så att han får max 6 dl krafft groov 125 / dag för han blir alldeles stissig annars. Men kornet och oljan får han ungefär lika mycket av, men nu ger jag honom morgon+kväll och om han har fått gå på promenad eller så så får han lite när han kommer tillbaka hem.

På honom funkar det iaf jättebra nu :bump:
 
Sv: Mager ettåring

glömde skriva att han har fått fri tillgång på hö hela vintern, men det vi hade då var inte lika bra som det vi har nu. Det vi har nu var inte bra för den shettisen jag lånade, det var för fett för honom. Men det var kanon för min lille kille!
 

Liknande trådar

Hästvård Fick hem min d-ponny från betet för 1,5 mån sedan. Magen har varit lite i olag mest hela tiden sen dess. Inte så att det sprutar men...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Aaricia
·
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: maria_b
·
Foder & Strö har en islandshäst hingst på 9 månader. går just nu i hingstflock tror inte de blivit släppta på bete ännu men ska inom sinom tid...
Svar
17
· Visningar
1 509
Senast: Hippo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp