Mager gamling =)

FrittePower

Trådstartare
Hej,

Min 26åriga ponny har blivit lite mager fast det börjar bli bättre nu när han går på ordentliga beten och vågar släppa sin dam några meter ifrån sig nu... :D Förut åt han knappt nåt i flera dagar i sträck...var tvungen att jaga bort sin motståndare (som inte ens var intreserad :p)

Dom ska gå på lösdrift och kommer ha en "halmbyggnad"...alltså massa strö att tugga på dygnet runt. Plus hööööö i stora mängder. Men frågan är vad jag ska ge mer!??
Ska jag ge krossat korn till min gamling lr vad rekomenderas? Min fråga är alltså om han behöver kraftfoder för att orka med.
Jag brukar ge han lite havre på vintrarna som energi till att hålla värme men jag måste vara lite försiktig då han är gammal fångponny (men det var år sen nu :))


han är 1,36. Kommer ridas mycket lugnt...enstaka gånger i veckan (ska vila mycket i vinter)
Vad tror ni?
 
Gamla hästar kräver mycket protein...ärligt talat nästan snäppet lika mycket som ungahästar. Bara för det är en fd fånghäst så betyder det inte att den ska ha mat i underkant. En fånghäst ska ha presis den näring/mat den skulle haft i vanliga fall. Kan du fixa fram en analys på det grovfoder du ska ge kanske ??
 
Vi vet inte riktigt från vart vi ska hämta hö ifrån en... Men när jag vet det bättre kan jag själv räkna ut foderstaten för jag går en kurs i det just nu :) *stolt* :)
Så när jag räknat ut det så kommer jag ju få mera hum
...

Men min fråga var vad det finns för bra kraftfoder till magra hästar som även behöver energi (kylan) :crazy:

Han brukar få mellan 10-15kg hö om dygnet ungefär vintertid. Beror ju så mycket på men vi vill helst att han ska ha fri tillgång. Men just nu går han på bete...Massa mumsigt gräs.... Så nu behöver han inte stödfodras (förutom med mineraler osv osv osv :smirk:)
 
Å jo...nog behövs det stödfodring nu...gräset har ganska kassa värden nu. Det är ju höst...ok att det finns gräs, men näringen försämras. En häst håller sig varm genom att äta...alltså är grovfoder den bästa värmekällan. Ang vilket kraftfoder du kan ge kan jag inte svara på förräns du har en analys.
 
Borde inte lusern /alfa alfa vara ett bra foder.

Jag var på en klinik idag, och där pratade vi mycket om foder, och en av deltagarna sa att säd inte var bra för hästarna,, och det kan jag värkligen tänka mig, att det är mycket bättre att hålla sig till naturligare mat..
 
Luzern har jag också funderat på. Får se, får väl rådgöra med någon foderexpert istället.
Problemet just nu är att han går med två överviktiga hästar.... Och dom behöver inte mycket mer mat än det nödvändiga. Men han börjar gå upp i vikt nu, men han har ridit mycket och så kan han inte lugna ner sig i hagen alltid...därför går han ner. Men nu är han på uppåt vägen.

Tror inte jag kommer så långt med denna disskusion :smirk:

Men Men, Jag får väl hitta något på kraftfoder att fodra med i vinter som passar honom bra och ger honom den näring han behöver.

tack ändå
 
Sv: Mager gamling =)

Lusern skulle kanske funka? krafft har också ett protein foder som är väldigt bra för magra hästar som jag använde till en ponny jag hade tidigare. Du kan också ringa kraffts foder rådgivare... de har hjälpt mig på traven att hitta rätt foderstat till min häst..
 
Sv: Mager gamling =)

Lucern anses generellt vara mycket bra till gamla hästar. De behöver ju ofta mer protein och komplementerar då höet. Hur står det till med tänderna, klarar han att tugga och därmed tillgodogöra sig näringen?
Man kan även ge kornkross, till min ponny gav vi både krossad havre och krossad korn som vi även skållade (hällde varmt vatten på en stund innan fodring).

Lycka till!
 
Sv: Mager gamling =)

Fri tillgång till hö hade ju varit bra för pållen.
 
Sv: Mager gamling =)

Jag läste någonstans ( svenska hästars värn ) att man skulle ge rapsolja till gamla hästar för att deras tarmar bättre skulle ta upp fodret. Ger det nu till min 26 åring och det verkar funka bra än. Får se senare i vinter hur han ser ut. Men då måste man nog ge det med något annat tex lite havre kross eller något som man kan blanda det med. Tror det stod 1/2 dl per dag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 403
Senast: juvelen
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 627
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp